رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۹ اسفند ۱۳۸۸

اوباما: پیشنهاد مذاکره با ایران هنوز باقی است

باراک اوباما با تبریک عید نوروز به مردم ایران، گفت که پیشنهاد وی برای گفتگوی مستقیم با حکومت ایران، کماکان به قوت خود باقی است.

آقای اوباما در این پیام ویدیویی، با اشاره به این که رهبران جمهوری اسلامی، در سال گذشته، «انزوا» را برای خود برگزیدند، افزود که «انتخاب آینده‌ای بهتر» در دست آنهاست.


AFP

رئیس جمهوری ایالات متحده در این پیام، خطاب به رهبران ایران گفته است که با وجود اختلاف‌های «جدی» تهران و واشینگتن، آمریکا برای «حرکت به سمت جلو» آماده است.

وی افزوده است که آمریکا می‌داند مقام‌های ایران با چه چیزی «مخالف» هستند، اما نمی‌داند با چه چیزی «موافق» هستند و خود آنها از پاسخ به این پرسش «ناتوان» بوده‌اند.

به گفته اوباما، حکومت جمهوری اسلامی، نه تنها پیشنهادهای «خیرخواهانه» جامعه بین‌الملل را رد کرده، بلکه تنها «مشت گره کرده» خود را به آنها نشان داده است.

اوباما در این پیام ویدیویی، با اشاره به این که رهبران جمهوری اسلامی، در سال گذشته، «انزوا» را برای خود برگزیدند، افزود که «انتخاب آینده‌ای بهتر» در دست آنهاست

در این پیام ویدیویی آمده است که این پیشنهادهای جهانی، به ایرانیان به عنوان صاحبان یک تمدن بزرگ، فرصت بیشتری می‌دهد تا «جایگاه شایسته» خود در جهان را بازیابند.

وی در ادامه، اتهام‌های ایران مبنی بر دخالت آمریکا در امور داخلی خود را «بی‌اساس» دانسته و گفته است: «تعهد و مسئولیت ما این است که به خاطر حقوق جهانی همه انسان‌ها، به ‌پا خیزیم.»

رئیس جمهوری آمریکا در عین حال برای ایران، آینده‌ای را آرزو کرده است که «ایرانیان بتوانند حقوق خود را به کار بسته و به طور کامل در اقتصاد جهانی شرکت کنند.»

سال گذشته شمسی نیز برای نخستین بار در طول سه دهه گذشته، اوباما در یک پیام ویدیوئی، به مناسبت نوروز، با مردم و رهبران ایران سخن گفت.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

از : nouandish
عنوان : عصر جدیدی آغاز شده که اوباماها در امریکا و ماندلا ها در آفریقا و گاندی ها در آسیا بشارت ان را میدهند .
واقعا که این مرد انسان وارسته و با فرهنگی است . تاریخ امریکا بعد از لینکلن چنین شخصیتی را به خود ندیده است . جنگ افروزان ، رادیکال های مذهبی و چپ و راست با او مخالفند . چون او نوری در انتهای تونل خشونتی است که هواداران حمله پیش گیرانه و دیکتاتوری پرولتاریا و مذهبی و آرمان خواهان دروغین (که دستشان به خون میلیونها انسان کامبوجی و اوکراینی و عراق و افغانستان و ویتنام و کره و چک و لهستان و بوسنی و کرواسی و ..... آلوده است ) با دیدگاه های پیش ساخته و خشک و مقدس مابشان دود و آتشی بر پا نگاه میدارند که تو گویی راهی برای صلح و آشتی نیست و نخواهد بود .
عصر جدیدی آغاز شده که اوباماها در امریکا و ماندلا ها در آفریقا و گاندی ها در آسیا بشارت ان را میدهند .
متاسفانه در ایران نه تنها دولت رادیکال مذهبی که اندیشه مذهبی رادیکالش را با سلاح جهان بینی مارکسیستی روسی صیقل داده راه به سوی هر مذاکره ای را بسته و به هر ریسمان پوسیده روسی و چینی و برزیلی و ونزوئلایی آویزان است بلکه اپوزیسیون ان نیز سالهاست اسیر جهان بینی و اخلاق مارکسیستی استالینیستی روسی است . به هر مذاکره ای نه میگوید . در هر صلحی را میبندد . از هر رادیکالیسمی که منافع روسیه را در بر داشته باشد مستقیم و غیر مستقیم دفاع میکند . به هر خیر و صلاح و کنش صلح آمیز که علیه منافع روسیه و یا متضمن نگاه منصفانه به امریکا و غرب باشد نهیب میزند . شخصیت های لیبرال و ملی و مشروطه خواه و سکولار واقعی و ... را که خواهان رابطه عادی با امریکا هستند ( در همان حد روسیه و چین و ویتنام ) با گارد آهنین در وسائل روابط جمعی میکوبد .
امید است که طبقه متوسط ایران با الهام از دکتر مصدق بر دیگر این خود رهبر خوانده ها را کنار زده و راه سومی باز کند به سوی صلح و دوستی با مردم جهان و آبادانی و پیشرفت و آزادی در داخل کشور .
۲۲۹۵٨ - تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱٣٨٨


-- sara ، Mar 20, 2010 در ساعت 01:00 PM