رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱ فروردین ۱۳۸۹

احمدی‌نژاد: در مورد یارانه‌ها همه‌پرسی شود

محمود احمدی‌نژاد می‌گوید که اجرای قانون «هدفمند کردن یارانه‌های» مورد نظر مجلس، به «ضرر» مردم است و پیشنهاد کرد که برای اجرای این قانون، «همه‌پرسی» برگزار شود.

آقای احمدی‌نژاد که شب گذشته در یک برنامه زنده تلویزیونی سخن می‌گفت، اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، آن‌طور که مدنظر مجلس است را «ناممکن» خواند و آن‌ را به «ضرر ملت» دانست.


به گفته وی، تنها راه برای اجرای «درست» این قانون، مراجعه به افکار عمومی است که آیا «می‌خواهند این قانون اجرا شود یا نه.»

پیشنهاد برگزاری همه‌پرسی از سوی احمدی‌نژاد، باید به تصویب دست‌کم دو‌سوم نمایندگان مجلس برسد.

در طول ماه‌های گذشته، دولت و مجلس بر سر درآمد‌های ناشی از حذف یارانه‌ها با یکدیگر اختلاف داشتند که در نهایت، نظر مجلس از سوی شورای نگهبان به تائید رسید.

به گفته احمدی‌نژاد، اگر محاسبه مخالفان هدفمندسازی یارانه‌ها درست باشد، اجرای این قانون «خیانت به کشور» است، اما این محاسبه «درست نیست»

دولت در نظر داشت با حذف یارانه‌ها ۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد که مجلس، این میزان درآمد را به ۲۰ هزار میلیارد تومان کاهش داد.

احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و گروه دیگری از اقتصاددانان، پیش‌تر گفته بودند که درآمد مورد انتظار دولت، تورم را در سال ۱۳۸۹ به ۵۰ درصد خواهد رساند.

احمدی‌نژاد در واکنش به اظهارات این نمایندگان و منتقدان اقتصادی قانون «هدفمند کردن یارانه‌ها»، آنها را به نداشتن اطلاعات کافی اقتصادی متهم کرد.

وی افزود: «من نمی‌دانم که اینها کجا درس خوانده‌اند و چه کسی به آنها مدرک داده است.»

به گفته احمدی‌نژاد، اگر محاسبه این افراد درست باشد، اجرای این قانون «خیانت به کشور» است، اما این محاسبه «درست نیست.»

«مطمئن باشید با اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها وضع از روز اول بهتر می‌شود و مشکلی در اقتصاد ما بوجود نمی‌آید»

وی همچنین منتقدان قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را متهم به «ترساندن» مردم کرد و گفت: «مطمئن باشید با اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها وضع از روز اول بهتر می‌شود و مشکلی در اقتصاد ما بوجود نمی‌آید.»

دولت محمود احمدی‌نژاد، سال گذشته در قالب بودجه سال ۱۳۸۸ لایحه‌ هدفمند کردن یارانه‌ها را به مجلس ارائه کرده بود.

هدف از ارائه این لایحه، «تحقق عدالت، تخصیص بهینه منابع، اصلاح ساختار اقتصادی ایران و مدیریت مصرف برای جلوگیری از اسراف و تبذیر منابع انرژی» اعلام شده بود که با تبدیل شدن این لایحه به قانون، دولت موظف به اجرای آن است.

لایحه‏ هدفمند کردن یارانه‏‌ها بیش از دو سال، مورد بحث محافل اقتصادی بود و بیش از شش ماه در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی قرار داشت که در نهایت از سوی نمایندگان به تصویب رسید.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

دوباره چه خواب پریشونی برای این ملت دیدید؟

-- nima ، Mar 20, 2010 در ساعت 12:00 PM

همون یه رفراندوم که انجام شد قبلا کافیه !!

-- رضا ، Mar 20, 2010 در ساعت 12:00 PM

آقای احمدی نژاد شما آنچه را که باید به رفراندوم بگذارید نمیگذارید و در مورد چیزی از مردم نظر میخواهید که اطلاعی از آن ندارند. مردم ما بواقع مثل شما کارشناس اقتصادی نیستند که در این مورد نظر بدهند .
البته بعضی از فقرا به وعدۀ جیرۀ ماهی 50 هزار تومان شما دل خوش کرده اند و حتما با طرح شما موافقند .
از جنبۀ خانوادگی نیز میتوان به این مسئله توجه نمود .بعنوان مثال یکی از شیوه های مردان زورگو برای کنترل کانون گرم خانواده این است که سعی میکنند همیشه ولی نعمت و روزی دهندۀ زنان خود باشند و زنانی از این قبیل حتی فکر اعتراض را نیز نمیتوانند در ذهن خود تصور نمایند و باید خوشحال شکر گذار باشند که نان آوری چون شما دارند که پول نفت را بر سر سفره هایشان میبرید .

-- آزاداندیش ، Mar 20, 2010 در ساعت 12:00 PM

حقا که احمدی نژاد خود نتیجه و فرزند بر حق «بله گفتن» ما ملت «هوشمند» در ٣٠ سال پیش است و حالا باید با جیب خالی و با یک کارت ملی «هوشمند» در آن ضربات دردناک باتون و فشنگ گلوله و شکنجه در زندان را ازبابت این پیوند و ازدواج شوم تحمل کنیم!!!!!! قلم عاجز از ارزش نهادن به میزان جهل و نادانی این بحرالعلوم!!!!

-- بدون نام ، Mar 20, 2010 در ساعت 12:00 PM

پاسخ به همه پرسی:"محمود و ولایت باید بروند"

-- پاس ور ، Mar 20, 2010 در ساعت 12:00 PM

تا اونجاییی من فهمیدم تا حالا نشده تو ایران یه موضوعی از طرف حکومت وقت به رفراندوم گذاشته شده باشه و جواب نگرفته باشه !! محمود جون راحت باش طرحت اگه رفراندم هم بشه بازم رای میاره دیگه یاد گرفتی چطور ملت رو خ.... کنی (با عرض پوزش از جمع)

-- قطره ، Mar 21, 2010 در ساعت 12:00 PM

بابا این با این حرفهاش و پیش آوردن موضوع همه پرسی (یا همون رفراندوم خودمون در زبان جهانی) فقط داره نمک به زخم مردم می پاشه!

این بابا آبرو رو خورده و حیا رو قی کرده! اگه صبر ملت سر بیاد (که خیلی وقته سر اومده!) بعید میدونم وقتی دستشون به یقه این بابا و بی سر و پاهای دیگه مثل این برسه بهشون کمترین رحمی بکنن!

اما با همه این حرفها، حیف از سیلی که تو گوش همچین موجودی بخوابونی یا گلوله ای که بخوای شلیک کنی توی مغزش و حرومش کنی! بگذار فعلاً هر چی دل تنگش میخواد بگه. خیالش هم راحته که گذرنامه اسرائیلی اش توی صندوق یه بانکی تو کشورهای اطراف محفوظه و هر وقت لازم شد حب جیم رو میخوره و د در رو!

اما این تو بمیری از اون تو بمیری ها نیس احمدی زبورچیان: کل دنیا با اسرائیل مسئله داره حتی آمریکا! کار همه تون از دم ساخته است!

فعلاً شهرک سازی گسترده اسرائیل داخل خاک فلسطین انجام میشه اما تا ده یا بیست سال دیگه که جمعیتش شد دو برابر و خاک اون کشور دیگه براش کافی نبود، مجبور میشه به کشورهای اطراف حمله کنه. (تا همین الانش هم که کم این کارو نکرده!) اینها فقط برای خودشون دشمن می تراشن و این کار رو هم هدفمندانه انجام میدن چون اصلاً رزق و روزیشون از جنگ راه انداختن در میاد.

شاید وقتی احمدی نژاد از بمب اتمی حرف می زنه فقط یه مشت حرفهای تو خالی و ساختگی داره میگه چون ماموریتش از طرف اسرائیل همینه که تا میتونه بهانه بده دستشون که بمبهای اتمی خودشون رو توجیه کنن اما اگه این هیستریای سیاسی و قومی همینجوری پیش بره بالاخره یکی دیگه پیدا میشه واقعاً چند تا بمب اتمی میزنه تو سرشون و کل بشریت رو از شر اینا خلاص میکنه!

...

-- نمک به حروم ، Mar 21, 2010 در ساعت 12:00 PM