رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۸ اسفند ۱۳۸۸

اعتصاب غذای زندانیان سیاسی درسال نو

زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین از روز یکشنبه، اول فروردین، دست به اعتصاب غذا خواهند زد.

عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار زندانی این خبر را طی یک تماس کوتاه تلفنی با خانواده‌اش اعلام کرده‌ است.
به گزارش تارنمای جنبش راه سبز (جرس)، آقای سحرخیز اعتصاب غذای خود را از پنج‌شنبه، ۲۷ اسفند ماه آغاز کرده و زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ قرار است از اولین روز سال نو به وی بپیوندند.


عیسی سحرخیز، مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ دولت خاتمی

آقای سحرخیز که یکی از بنیان‌گذاران انجمن دفاع از آزادی مطبوعات ایران است از هشت ماه پیش در بازداشت است و هنوز تفهیم اتهام نشده‌ است.
وی هفته گذشته از بند انفرادی زندان اوین به بند عمومی ۳۵۰ منتقل شده‌ است.

«وضعیت بسیار وخیم بنـد ۳۵۰، نبود حداقل امکانات زیستی در این بند، بلاتکلیفی قریب به اتفاق بازداشتی‌ها و خودداری از اعزام زندانی‌ها به مرخصی‌های استحقاقی و استعلاجی» از جمله دلائل این اعتصاب غذا عنوان شده‌ است.

«اعطای مرخصی‌های استحقاقی به زندانیان، آزدی بی‌قید و شرط بازداشت‌شدگان اخیر، لغو یا تقلیل احکام صادره در دادگاه‌های فرمایشی و همچنین بهبود سریع وضعیت زندان» از جمله مطالبات این اعتصاب غذا است.

به گفته خانواده آقای سحرخیز، وی در «وضعیت بسیار نامناسب» جسمی به سر می‌برد و شرایط بند ۳۵۰ اوین از نظر بهداشتی، دارویی و گرمایشی، «فاجعه‌بار» است.

«وضعیت بسیار وخیم بنـد ۳۵۰، بلاتکلیفی قریب به اتفاق بازداشتی‌ها و خودداری از اعزام زندانی‌ها به مرخصی‌های استحقاقی و استعلاجی» از جمله دلائل اعتصاب غذای زندانیان عنوان شده‌ است

زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین اوایل هفته جاری نیز در اعتراض به عدم رسیدگی به پرونده‌هایشان و انتقال پنج تن از زندانیان به سلول انفرادی دست به اعتصاب غذا زده بودند.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، این اعتصاب غذا پس از خروج پنج زندانی مذکور از انفرادی پایان یافته‌ است.


گفته می‌شود مریم ضیاء، فعال حقوق کودکان نیز از روز ۲۷ اسفند ماه در اعتراض به «عدم آزادی و انتقال پرونده‌اش به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب» دست به اعتصاب غذا زده‌ است.

پرونده وی برای «طولانی شدن پروسه و ممانعت از آزادیش» از دادگاه انقلاب شهر ری به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب منتقل شده‌ است.
مریم ضیاء، مدیر جمعیت تلاش برای جهانی شایستهٔ کودک از ۱۰ دی ماه ۱۳۸۸ در بازداشت است.

Share/Save/Bookmark