رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۸ اسفند ۱۳۸۸

ممانعت از حضور مادران خاوران

بنا بر خبرهای رسیده به زمانه، نیروهای امنیتی با حضور پرشمار در اطراف گورستان خاوران و جاده خراسان در جنوب شرقی تهران مانع حضور خانواده‌های قربانیان اعدام‌های سیاسی دهه شصت در این محل شدند.

طبق رسم همه‌ساله در آخرین جمعه سال و در آستانه عید نوروز خانواده دفن‌شدگان گلزار خاوران برای ادای احترام با در دست داشتن گل دقایقی بر سر مزار بستگانشان حاضر می‌شوند اما از امروز صبح عوامل امنیتی و انتظامی مانع از این حضور شدند.


گورستان خاوران

بنا به گزارش رسیده، عوامل وزارت اطلاعات با لباس شخصی و نیروی انتظامی و سپاه با لباس فرم مشترکاً ورودی اصلی گلزار خاوران را مسدود کرده و ورودی قبرستان بهایی‌ها را نیز بشدت تحت نظر گرفته بودند و صرفاً به خانواده‌های بهایی‌ها برای رفتن بر سر قبور نزدیکانشان اجازه ورود داده می‌شد.

تعدادی از خانواده‌های قربانیان اعدام‌های سیاسی که صبح زودتر به داخل گلزار خاوران رفته بودند نیز مورد آزار و اذیت و اهانت مأموران قرار گرفته و مدارک شناسایی آن‌ها اخذ و از ایشان فیلم‌برداری شده‌است.

سال گذشته نیز در شهریور ماه که بیستمین سالگرد اعدام زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ بود چنین حضور گسترده‌ای از عوامل امنیتی و انتظامی در محل دیده شد. در آن ماه نیز بسیاری از خانواده‌های اعدام‌شدگان که برای نثار گل به خاوران آمده بودند با خشونت زیادی بازگردانده یا دستگیر شدند.

تعدادی از خانواده‌های قربانیان اعدام‌های سیاسی که صبح زودتر به داخل گلزار خاوران رفته بودند نیز مورد آزار و اذیت و اهانت مأموران قرار گرفته و مدارک شناسایی آن‌ها اخذ و از ایشان فیلم‌برداری شده‌است

گلزار خاوران، محل دفن هزاران تن از اعدام‌شدگان دهه شصت است. قبور این مخالفان جمهوری اسلامی فاقد هر گونه نشانی از دفن‌شدگان است. این قبرستان در ۳۰ کیلومتری جاده خراسان در کنار قبرستان ارامنه و بهائیان قرار دارد. سال گذشته بر روی تمام گورهای این قسمت از گلزار خاوران درختکاری صورت گرفت اما این اقدام مانع از حضور خانواده‌ها در محل نشده‌است.

اعدام زندانیان سیاسی در تابستان ١٣۶٧ توسط مأموران جمهوری اسلامی واقعه‌ای بود که طی آن عده بسیاری از زندانیان سیاسی ایران در ماه‌های مرداد و شهریور ١٣۶٧ اعدام شدند. به طور کلی جرم زندانیان همکاری با سازمان‌های مخالف جمهوری اسلامی بود.

بیشتر اعدام‌شدگان زندان‌های تهران در واقعهٔ تابستان ۶۷ در گورهای دسته‌جمعی گورستان خاوران در جنوب شرقی تهران به خاک سپرده‌شدند.

شمار دقیق قبرها و جنازه‌های مدفون شده در خاوران مشخص نیست، اما گفته می‌شود که در این گورستان بیش از پنج هزار نفر دفن شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

Hokomati ke az mordeha mitarse]

-- Irani ، Mar 19, 2010 در ساعت 12:14 PM

هر چند به تقدس مزار اعتقاد ندارم، اما این حق را یکی از حقوق اساسی برای خود و تمامی بازماندگان جنایات دهه شصت میدانم. نه آن جنایات و نه سایر جنایات بخشیدنی نیستند! اگر روزی دموکراسی ابعاد وسیعتری یابد، رای من این خواهد بود: زجر بازمانده جنایت یک جنایت است!

-- بدون نام ، Mar 19, 2010 در ساعت 12:14 PM

واقعا که شرم آور است.

-- رضا ، Mar 19, 2010 در ساعت 12:14 PM

با تشكر فراوان از راديو زمانه كه فرياد مادران مظلوم را منعكس مي كند.

-- مادران خاوران ، Mar 19, 2010 در ساعت 12:14 PM

مگر ايشان چه جرمی را مرتکب شده بوده اند؟ .. قاتلان اين جوانان چه کسانی بوده اندودر حال حاضر چه پستي دارند؟..آخر فيلم از والدين گرفتن چه معنی ميدهد؟..مگر چند نفر را ميتوانيد به زندان بياندازيد؟....و؟؟

-- Ali ، Mar 19, 2010 در ساعت 12:14 PM