رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۷ اسفند ۱۳۸۸

۱۵ هزار کشته و زخمی در سال ۱۳۸۸ افغانستان

هم‌زمان با گذشت آخرین روزهای سال ۱۳۸۸ هجری خورشیدی، وزارت کشور افغانستان با خونین خواندن این سال اعلام کرد خشونت‌ها در این کشور در این مدت ۱۵٬۲۲۹ تن کشته و زخمی برجای گذاشته‌است.

زمری بشری سخنگوی وزارت کشور افغانستان طی یک نشست خبری در کابل از سال ۱۳۸۸ به عنوان سالی توأم با توسعه و پیشرفت برای افغانستان نام برد اما گفت این سال از نظر رویداد‌های خشونت‌آمیز نیز خونین بوده‌است.


غیر نظامیان افغان، عکس از زمانه

وی گفت در این مدت ۲۱۵۷ غیر نظامی کشته و ۳۷۶۹ غیر نظامی نیز بر اثر درگیری طرف‌های مختلف زخمی شده‌اند.
آقای بشری شمار جان‌باختگان پلیس این کشور را ۱۴۱۰ نفر و مجروحان را ۲۳۸۸ نفر اعلام کرد.

بر پایه اطلاعات سخنگوی وزارت کشور افغانستان، به رغم تلفات بالای غیر نظامیان و پلیس، «دست‌آورد‌های دولت افغانستان نیز قابل ملاحظه بوده‌است.»

به گفته این مقام افغان، دراین سال ۴۶۱۰ نفر از شورشیان کشته، ۹۲۵ شورشی زخمی و ۲۹۵۶ نفر از شورشیان که در حملات تروریستی نقش داشته‌اند، بازداشت شده‌اند.

پیش از این یوناما، هیأت نمایندگی سازمان ملل در افغانستان، نسبت به افزایش خشونت‌ها به ویژه آسیب‌پذیری غیر نظامیان هشدار داده بود.

بر پایه اطلاعات سازمان ملل ۷۰ درصد از تلفات غیر نظامیان بر اثر حملات طالبان، ۲۵ درصد توسط نیروهای ناتو و ائتلاف تحت فرمان آمریکا و شماری دیگر نیز بر اثر خشونت‌های طرف‌های درگیر بوده‌است.

بر پایه اطلاعات سازمان ملل ۷۰ درصد از تلفات غیر نظامیان بر اثر حملات طالبان و ۲۵ درصد توسط نیروهای ناتو و ائتلاف تحت فرمان آمریکا بوده‌است

به تازگی جنگ بزرگ نیروهای ناتو و آمریکایی و افغان بر علیه شورشیان در ولایت هلمند شروع شده‌است و نظامیان بین‌المللی این جنگ را سرآغاز یک جنگ بزرگ بر علیه شورشیان در نقاط مختلف افغانستان عنوان کرده‌اند.

در همین راستا قرار است تا تابستان آینده شمار نیروهای بین‌المللی در افغانستان به ۱۵۰ هزار نفر برسد و تا دو سال آینده نیروهای امنیتی افغان نیز تا ۳۰۰ هزار نفر افزایش یابند.

Share/Save/Bookmark