رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ فروردین ۱۳۸۹

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

سال رکود
روزنامه دنیای اقتصاد در سرمقاله امروز خود با عنوان «سال سخت و امیدهای پیش‌رو» در خصوص اوضاع اقتصادی ایران در سال ۱۳۸۸ است.

در این سرمقاله آمده‌ است: «سال ۱۳۸۸ با امید آغاز شد و با امید پایان یافت؛ اما حد فاصل این دو امیدواری، روزگاری سخت و تلخ بر ملت و دولت گذشت.»

به نوشته این سرمقاله: «سال ۱۳۸۸، سال رکود بود و اگر هزینه دولت در جاهایی کاهش یافته باشد، بیشتر محصول رکود بوده‌ است تا اصلاح الگوی مصرف. بررسی لایحه هدفمندسازی یارانه‌ها و بودجه سال ۱۳۸۹ در دولت و مجلس، وقایع اقتصادی دیگری بودند که آثار آنها را باید در سال آینده دید.»

این سرمقاله افزوده‌است: «آنچه در حوزه اقتصاد در ایران سال ۱۳۸۸ رخ داد، به لحاظ کیفی تفاوتی با سال‌های قبل نداشت و تنها می‌توان گفت کمیت رکود و آثار آن افزایش یافت؛ اما آنچه در حوزه سیاست رخ داد، پدیده‌ای جدید، تکان‌دهنده و دل‌آزار بود.»

سرمقاله‌نویس دنیای اقتصاد ادامه داده‌ است: «تقارن رکود اقتصادی، پریشانی‌های سیاسی و فشار بین‌المللی در سال ۱۳۸۸ تجربه‌ای است که لاجرم، رفتار دولت و ملت ایران را در سال ۱۳۸۹ شکل خواهد داد.»

متن کامل سرمقاله

سال «مرگ فتنه»
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «سال برکت، ولایت و قهرمانی ملت»، رویدادهای سیاسی سال جاری را بررسی کرده‌ است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «زمانی شاید صحیح بود که این سال را سال فتنه بنامیم اما اکنون که در روزهای آخر این سال ایستاده‌ایم، شاید بتوان گفت که عنوان «سال فتنه» کمی عجولانه بوده‌ است. سال ۸۸ را باید سال «مرگ فتنه» خواند، فتنه‌ای که قدمت آن لااقل به ۲۰ سال قبل می‌رسد.»

در ادامه این سرمقاله آمده‌است: «کیهان تمامی مراحل فتنه را قبل از وقوع آن پیش بینی کرده بود. برای کیهان روشن بود که کسانی به رای مردم گردن نخواهند نهاد، دروغی به نام تقلب را به دروغ‌های دیگر ضمیمه خواهند کرد و بخشی از مردم را با سوءاستفاده از اعتماد آنان به خیابان خواهند کشاند.»

سرمقاله نویس کیهان افزوده‌است: «بی‌مبالاتی اطلاعاتی و اشتباه محاسبه‌های پی در پی دشمن شرایطی بوجود آورد که نظام جمهوری اسلامی بتواند خلأهای امنیتی خود را پر کند و ضمن مستحکم‌تر کردن هرچه بیشتر پیوند خود با مردم در حماسه انتخابات ۸۸ و وقایع پس از آن پروژه‌های دشمن را که برخی از آنها برای سال‌ها بعد ذخیره شده بود به تمامی خنثی و مستهلک نماید.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز رسالت روزنامه با عنوان «سالي که گذشت»

سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «از نوروز الهام مي گيريم»

سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «ما اميدواريم»

سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «حرمت کارشناسی»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

be KEYHAN

delam baratoon misoozeh
inghadr nemifahmid

-- بدون نام ، Mar 22, 2010 در ساعت 10:32 AM