رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۷ اسفند ۱۳۸۸

انتقاد صریح خاتمی از دولت و قوه قضائیه

محمد خاتمی، رئیس جمهوری سابق ایران، با انتقاد از عملکرد دولت و قوه قضائیه، خواستار آزادی هر چه سریع‌تر زندانیان شد.

آقای خاتمی در جمع گروهی از اعضای انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌های تهران گفته که دولت «حق ندارد برخلاف قانون اساسی» عمل کرده و مخالفان خود را «معاند نظام» معرفی کند.


وی با انتقاد از عملکرد قوه قضائیه، از مسئولان آن پرسیده است: «چگونه است کسانی با اتهاماتی سست، به سختی مورد برخورد واقع می‌شوند، ولی جریانات منحرف، آزادانه به مراجع تقلید و هر کس که نمی‌پسندند، بدترین اهانت‌ها را می‌کنند.»

آقای خاتمی افزوده که انتظار این بود در آستانه نوروز، زندانیان سیاسی آزاد شوند و احزاب و گروه‌ها بتوانند فعالیت‌های خود را از سر بگیرند.

«ملت ما با انقلاب خود، نظام سلطنتی و استبدادی وابسته را با قدرت کنار گذاشت و نیز تروریست‌ها و خشونت‌گرایان را دفع و رفع کرد، محال است که دوباره به آن برگردد»

رئیس بنیاد باران، به مسئولان جمهوری اسلامی توصیه کرده که از گذشته، پند بگیرند و تنها در صورت آزاد کردن زندانیان و اعطای آزادی‌های قانونی است که می‌توانند بسیاری از مسائل را حل و فصل کنند.

در ایران با گذشت ۹ ماه از آغاز اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات، بسیاری از فعالان سیاسی، مدنی و رسانه‌ای همچنان در زندان به‌سر می‌‌برند.

فعالیت بسیاری از احزاب و جریان‌های اصلاح‌طلب نیز متوقف شده است و دولت اجازه برگزاری نشست‌ و تجمع به هیچ یک از این احزاب را نمی‌دهد.

اصلاح‌طلبان که از مخالفان دولت محمود احمدی‌نژاد به‌شمار می‌روند، انتقاد‌های تندی متوجه عملکرد قوه قضائیه و نهاد‌های نزدیک به آیت‌الله علی خامنه‌ای می‌کنند.

«چگونه است کسانی با اتهاماتی سست، به سختی مورد برخورد واقع می‌شوند، ولی جریانات منحرف، آزادانه به مراجع تقلید و هر کس که نمی‌پسندند، بدترین اهانت‌ها را می‌کنند»

آنها معتقدند که قوه قضائیه بدون سند و مدرک، فعالان سیاسی و مدنی را بازداشت و با اتهام‌هایی چون «اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و محاربه» محاکمه و زندانی کرده است.

در مقابل، محافظه‌کاران نیز از قوه قضائیه انتظار دارند که در برخورد‌ها با مخالفان دولت، شدت عمل بیشتری به خرج دهد.

خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که «حرف ما اصلاح‌طلبان، برگشت به کل قانون اساسی و پذیرش داوری آن است.»

رئیس بنیاد باران افزود: «ملت ما با انقلاب خود، نظام سلطنتی و استبدادی وابسته را با قدرت کنار گذاشت و نیز تروریست‌ها و خشونت‌گرایان را دفع و رفع کرد، محال است که دوباره به آن برگردد.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

وقتی معصومی نژاد خبرنگار خودشان دستگیر می شود می گویند دلایل قاضی ثابت نشده اما صدها روزنامه نگار در بند به دلایل واهی تحت آزار و شنکنجه هستند دیده نمی شود.

-- جواد ، Mar 17, 2010 در ساعت 02:00 PM

آقای خاتمی باید و باید و باید این نگاه از ما بترون را در مورد روحانیون کنار بگذارید. این فرقه گرایی ست آقای محترم. روحانیت هیچ مزیتی بر دیگران ندارد. روحانیت هم دین خودش را رو به تخریب کامل برده و هم دین مردم را نابود کرد و هم ایران ویران کرد. امروز روحانیت در کلش مگر دو سه استثنا تمامی فرهنگ و تمدن و رسم و رسوم و فرهنگ و آیین و دین ایرانی و ایرانیت ما را مادیت و معنویت ما را شخصیت ما به سخره گرفته، خودشما بارها به مطهری که توهین کننده به پدران و مادران و خود ماست به عنوان یک متفکر یاد کرده اید. آین آخر چه متفکری ست که با وقاخت تمام حیثیت و شرف فرهنگی و تمدنی ما را دین احمق ها و پدران و مادران ما راو نیاکان ما را احمقها می داند. مطهری جرثومه ی صدیت با فرهنگ و تمدن ایران است، او به زعم شما متفکر است! از خامنه ای و مکارم شیرازی و جنتی و یزدی چیزی نمی گویم ...آقای خاتمی بخود آیید! این حکومت اسلامی را وانهید، با مردمی که فریاد جمهوری ایرانی سر می دهند همراه و همپیمان شوید! راه ایران از ایرانیت است، اسلامیت را آزمودیم. غیر از فحشا و فساد و قتل و تجاوز و جنگ ترور بهره نداشت! راه ایران راه ایرانی ست و نه راه اسلامی!!
زنده باد جمهوری ایرانی

-- بدون نام ، Mar 17, 2010 در ساعت 02:00 PM

وقتی خاتمی می گوید «ملت ما با انقلاب خود، نظام سلطنتی و استبدادی وابسته را با قدرت کنار گذاشت و نیز تروریست‌ها و خشونت‌گرایان را دفع و رفع کرد، محال است که دوباره به آن برگردد.» مقصود او از «آن» چیست؟؟ مقصود «انقلاب» است و یا «نظام سلطنتی و استبدادی» است و یا «با قدرت» است و یا «دفع کردن تروریست ها و خشونت گر ایان» و یا اینکه ایشان اصلا فارسی حرف زدن هم بلد نیست؟؟ وضعیت فعلی کشور بخا طر انقلابی است که هرگز صورت نگرفت و بخاطر جنگ ٨ ساله ای بود که فقط ٢ سال از آن جنگ با عراق بود و ٦ سال آن قلع و قمع کردن مخالفین و بخاطر خیانت خود آقای خاتمی به رای مردم و غیره و غیره و نه هیچ یک از «آن» در گفته ایشان. سال نو مبارک.

-- بدون نام ، Mar 17, 2010 در ساعت 02:00 PM

این داستان در ایران
٣٠ سال است که موجوده اقای خاتمی ولی شما فقط چسبیدی به این ١٠ ماه. از کی میترسی که حقیقت در مورداین انقللاب بی خاصیت را بازگو کنی.

-- امیر ، Mar 17, 2010 در ساعت 02:00 PM

با تضعیف پایگاه اجتماعی و سیاسی نظام اسلامی، روحانیت حاکم بیش از پیش به لات‌ها و اراذل و اوباش قمه و چاقو کش، وابسته شده است. هیئت‌های مذهبی بهترین بافت و زمینه برای استخدام سربازان مزدور برای حکومت ولایت فقیه است و ولی فقیه با علم به این موضوع در این حوزه سرمایه گذاری کرده است. از اولین اقدامات احمدی نژاد در شهرداری تهران تزریق بودجه به این هیئت‌ها بود. حاکمیت تمامیت خواه بر خلاف اصلاح طلبان مذهبی پایگاه اجتماعی خود را به خوبی می‌شناسد. سیاست‌های فوق نه جامعه آرمانی اسلامگرایان را تحقق بخشیده‌ است و نه به تحکیم اقتدار تمامیت طلبانه هیئت حاکمه انجامیده‌ است. بلکه جامعه‌ای پر از فساد و فحشا و فقر و بی‌عدالتی و تبعیض پدید آورده‌ است که بنیان‌های اخلاقی و پیوندهای اجتماعی آن در وضعیت کاملاً بحرانی به سر می‌برند. آقای خاتمی، آنگاه که مخالفین و منتقدین را شکنجه و ترور و اعدام و قتل عام می کردند، کجا بودید؟
ایرانی،

-- Irani ، Mar 18, 2010 در ساعت 02:00 PM