رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۶ اسفند ۱۳۸۸

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

عوامل جلای وطن
سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «آرامش سال ۸۹ و لزوم کاهش خروج نخبگان» به بررسی دلایل فرار مغزها از ایران پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است: «دیده خارج شدن ایرانیان به مناطق دیگر و بویژه کشورهای پیشرفته در طول دهه‌های اخیر این پرسش را برجسته می‌سازد چه عواملی باعث می‌شود، ایرانیان و بویژه بدنه نخبگی آن به رغم دلبستگی‌های عقیدتی ملی و عاطفی... جلا ی وطن را برماندن در مام میهن ترجیح دهند.»

این روزنامه در ادامه می‌افزاید: «فراز و فرود مهاجرت ایرانیان به کشورهای غربی، معمولا با دو رویکرد فرجام می‌پذیرد. اول آن که برخی از نخبگان به جهت کم‌توجهی و بی‌مهری برخی متولیان امور و... به سوی دیار غربت رهسپار می‌گردند و یا آن که بر اثر برخی گسست‌های سیاسی و اجتماعی و احتمالا علا یق خواست خویش به خارج شدن از میهن متمایل می‌شوند.»

به نوشته این روزنامه: «دومین رویکرد فرار سرمایه‌های ملی فارغ از جنبه های فکری و سیاسی، صرفا به دلیل شرایط رفاه بیشتر و سودای زندگی مناسبتر و موفق تر و... انجام می‌گیرد. واقعیت آنست که جامعه متخصص ایران برای آن که داشته‌های علمی و تکنیکی خود را شکوفا و آن را در اختیار جامعه هدف قرار دهد به آرامش نیاز دارد، اما برخی حوادث بستر ساز فرار مغزها در سال‌های اخیر شده است.»

متن کامل سرمقاله

نارضایتی دوطرفه
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «بودجه ۸۹ و ضرورت وحدت نظر» به بررسی بودجه سال آینده ایران و اختلافات دولت و مجلس بر سر آن پرداخته است.

این روزنامه نوشته است: «لایحه بودجه سال ۱۳۸۹ کشور سرانجام روز گذشته به تایید شورای نگهبان قانون اساسی رسید و به این ترتیب به قانون تبدیل شد قانونی که به نظر می‌رسد نه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان تصویب کنندگان و نه دولت به عنوان پیشنهاد دهنده و مجری چندان از آن راضی نیستند.»

به نوشته این روزنامه: «روح حاکم بر بودجه سال آینده در موارد متعددی از جمله عدم برخورداری از شفافیت لازم، انطباق با قوانین مالی کشور، عدم همخوانی مصارف و درآمدها، بسط ید کم سابقه در جابجایی ردیف‌ها، وابستگی به درآمدهای نفتی، مشکوک الوصول بودن درآمدهایی مانند مالیات‌ها و واگذاری شرکت‌های دولتی، اثرات کسر بودجه سال ۸۸ بیانگر واقعیت‌هایی است که خود را بر اقتصاد کشورمان در سال آینده تحمیل خواهد کرد.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه ادامه داده است: «به نظر می‌رسد مسئولان کشور باید هرچه سریع‌تر با رسیدن به یک اتفاق نظر و وحدت رویه موضع واحدی در قبال سیاست‌های اقتصادی کشور برای سال آینده اتخاذ و اعلام کنند تا به خواست خدا در سال آینده شاهد حرکت‌های مثبت و رو به رشدی در اقتصاد کشور عزیزمان باشیم.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه قدس با عنوان «انتفاضه علیه طرح‌های بن گورینی»

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «باز تولید استبداد در داخل»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «راهبردهای اصلی انتخابات عراق»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «ریشه‌یابی رشد پایین»

Share/Save/Bookmark