رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۶ اسفند ۱۳۸۸

تاسف کروبی از «استبدادزدگی» جمهوری اسلامی

مهدی کروبی از رهبران مخالف دولت، با اظهار تاسف از «استبدادزدگی» جمهوری اسلامی، گفت که این نظام از مسیر اصلی خود «منحرف» شده است.

آقای کروبی در دیدار با جمعی از دانشجویان و جوانان شاخه حزب اعتماد ملی استان‌های اصفهان و گیلان، افزود که انتخابات در جمهوری اسلامی، «بی‌خاصیت» شده و تنها «اسم و تشریفاتی» از آن باقی مانده است.


به گفته وی، در انتخابات، «دخالت‌های متعددی» از سوی برخی افراد صورت می‌گیرد و در شورای نگهبان به جز دبیرکل آن، سایر اعضا «کاره‌ای نیستند.»

دبیرکل حزب اعتماد ملی افزوده که پرونده بسیاری از نامزد‌های انتخاباتی در شورای نگهبان، «اصلا مطرح نمی‌شود» و یک گروه که وی آنها را نمی‌شناسد، بررسی پرونده نامزد‌ها را بر عهده دارد.

«من از همان انتخابات مجلس هشتم متوجه شدم که با ادامه این روند، دیگر در ایران، انتخابات به معنی واقعی برگزار نخواهد شد»

مهدی کروبی، ریشه مشکلات سیاسی اخیر را در انتخابات دور هشتم مجلس دانسته و گفته است: «من از همان انتخابات مجلس هشتم متوجه شدم که با ادامه این روند، دیگر در ایران، انتخابات به معنی واقعی برگزار نخواهد شد.»

در انتخابات دور هشتم مجلس، شورای نگهبان بسیاری از نامزد‌های اصلاح‌طلب را رد صلاحیت کرد و به این ترتیب، مجلس هشتم با حضور نامزد‌های محافظه‌کار نزدیک به دولت محمود احمدی‌نژاد تشکیل شد.

به گفته کروبی، با ادامه این وضعیت، «انتخابات سالم دیگر برگزار نخواهد شد، اگر این موضوع حل نشود، ماجرای مشروطه و انتخابات بی‌خاصیت را در پی خواهد داشت.»

«بحث ما این است که مشکل باید ریشه‌یابی شود، اما حاکمیت از بررسی آن سر باز می‌زند و به جای حل مشکل، آن را به بیگانگان ارتباط می‌دهد»

دبیرکل حزب اعتماد ملی در بخش دیگری از اظهارات خود به وقایع پس از انتخابات جنجال‌برانگیز ۲۲ خرداد ماه اشاره کرده و گفت: «بحث ما این است که مشکل باید ریشه‌یابی شود، اما حاکمیت از بررسی آن سر باز می‌زند و به جای حل مشکل، آن را به بیگانگان ارتباط می‌دهد.»

انتقاد از دولت احمدی‌نژاد و توقیف مطبوعات
آقای کروبی در این دیدار همچنین استدلا‌ل‌ها درباره رای بالای احمدی‌نژاد در انتخابات ۲۲ خرداد ماه را «بی‌پایه و اساس» خواند و افزود: «چگونه می‌توان باور کرد که دولت فعلی، با اینهمه تورم و اعتراضات و بیکاری و روابط بین‌المللی ضعیف، توانسته باشد در دور دوم، آرای خود را افزایش داده باشد.»

به گفته وی، «مگر در دوره اول، چه معجزه و شق‌القمری کرده بود که مردم بخواهند دوباره ریاست جمهوری ایشان بر قوه مجریه تکرار شود؟»

دبیرکل حزب اعتماد ملی افزود: «من همچنان تاکید می‌کنم که انتخابات غیرطبیعی داشتیم و این دولت، متکی بر رای مردم نیست که نتیجه‌اش همین انفجار مردمی بود.»

«من همچنان تاکید می‌کنم که انتخابات غیرطبیعی داشتیم و این دولت، متکی بر رای مردم نیست که نتیجه‌اش همین انفجار مردمی بود»

این رهبر مخالفان دولت در بخش دیگری از اظهارات خود گفته که در ۳۷۰ صفحه، اسناد «دخالت مدیران، توزیع پول، دخالت نیروهای مسلح، تصرف صندوق و تعرفه‌ها» را ارائه کرده است، اما مقام‌های جمهوری اسلامی اصرار دارند که ما «با ستون پنجم و عامل بیگانه همکاری» داریم.

آقای کروبی ادامه داد: «خودشان هم خوب می‌دانند که ما نه جاسوسیم و نه از بیگانه خط می‌گیریم، تنها دلسوز این نظام هستیم و برای حفظ آن تلاش می‌کنیم و فقط معترضیم.»

دبیرکل حزب اعتماد ملی همچنین به توقیف بیش از ۱۰ نشریه در سال ‌جاری از سوی هیات نظارت بر مطبوعات اشاره کرد و گفت که در این مدت، «به مراکز علمی، حمله و بسیاری از دانشجویان را دستگیر و محاکمه کردند.»

به گفته کروبی، حملات علیه مطبوعات و دستگیری روزنامه‌نگاران در این مدت «بی‌سابقه» بوده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

شیر مرد دلاور ایران زمین از ما درود از ما سلام بر تو ای بزرگ مرد تاریخ ایران زمین عیدت مبارک باشد .

-- درود ، Mar 16, 2010 در ساعت 01:00 PM

اوايل انقلاب يکی از دوستان من به ايران بازميگشت. تعدادی از بچه های انجمن اسلامی هم در فرودگاه جمع بودند برای بدرقه آخوندی که او هم در همان هواپيما به ايران بازميگشت. يکی دوتا بچه ها اسم کوچک اين ايرانی بدبختی را که ميرفت خانواد هاش را ببيند، به آخوند دادن و کفتن اين ضد انقلاب است. در مهرآباد چشم چشم ميکرده تاکسی بگيره که روی شانه اش ميزنند و ميگويند تو با ما بيا! ديمی اين بدبخت از اوين سر درآورد و ماهها ماند من اعتراض کردم همين بدبختی که به سره کروبی آوردند به سرمن هم آوردن. نبايد در برابر وحشيگريهای اينها سکوت کرد. ديروز من بودم، امروز کروبيست و فردا شمائيد.

-- jahan ، Mar 16, 2010 در ساعت 01:00 PM

شیخ عزیز از تو و تمام آزادمردان ایرانی دفاع خواهیم کرد
زنده باد ایران آزاد و آباد

-- محمد رضا ، Mar 16, 2010 در ساعت 01:00 PM

استواریم تا حقمان را بگیریم. مردم باید تعیین کننده همه مقامات در ایران باشند. و همه باید به مردم حساب پس بدهند. مخصوصا خامنه ای که در توهم جانشینی خداوند مردم را می کشد.

-- بدون نام ، Mar 16, 2010 در ساعت 01:00 PM

اسلام اعرابي رو با آتيش از نوع ايرونيش به جهنم فرستاديم.

-- آريا شوش ، Mar 16, 2010 در ساعت 01:00 PM

با اينکه تاريخ افراد حق جو را همواره بر قله خود مينشاند، اميدوارم يک روز بتونيم از اين مرد به علت ايستادگيش تقدير کنيم. ايستادگی که در اين دوره زمانه، در کشوری که سی سال است زير بار وحشت و ترس سرکوب شده بينظير است.

-- محسن ، Mar 17, 2010 در ساعت 01:00 PM

بخاطر حفظ نظام که از اوجب واجبات است از حق خود بگذرید و بگذارید شمع روشن انقلاب اسلامی در این جهان تاریک روشن بماند . از امام علی تبعیت کنید وکینه ها وقدرت طلبی ها را کنار بگذارید . آیا موسوی وکروبی اگر می آمدند شق القمر می کردند ؟ مسیر همین است که طی 30 سال دیده شده است اگر شما ها می آمدید با کمی تغییر همین مسیر ادامه می یافت لذا تلاش به اتحاد عقلایی داشته باشید وبدانید غرب وغربی ها دشمن هر دو جناح هستند

-- بدون نام ، Mar 17, 2010 در ساعت 01:00 PM

جمهوری و اسلام و ولایت هیچگاه بجایی نخواهد رسید و در اسلام نیز جایی برای آزادی نبوده ونخواهد بود ..با هیچ چسبی حقوق بشر به اسلام های /کروبی /سروش /موسوی / نمی چسبد . شیعه بازی هم راه به جایی نخواهد برد .1400 سال است که آب در هاون میکوبند و دارایی های مردم را میچاپند و دروغ میگویند و مردم را سرگردان وبینوا

-- behnam ، Mar 17, 2010 در ساعت 01:00 PM

از این شعارهای توفنده که احتمالا از طرف یکنفر و به اسامی متفاوت دائم تکرار می شوند حالم بهم میخورد. درست مثل اینست که با روش احمدی نژاد بجای مردم ایران حرف میزند و با تملق از ملت و از زبان آنها مشت حواله دهان شیاطین ریز و درشت میکند. بی انصافی نیست که سایت زمانه را با روزنامه کیهان یکی میگیرید؟

-- بدون نام ، Mar 17, 2010 در ساعت 01:00 PM