رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۴ اسفند ۱۳۸۸

«بحران» در روابط دوجانبه اسرائیل و آمریکا

مایکل اورن، سفیر اسرائیل در آمریکا، روابط دو کشور در طول ۳۵ سال گذشته را در «بحرانی‌ترین» شرایط اعلام کرد.

هفته گذشته و همزمان با دیدار جو بایدن، معاون باراک اوباما از اسرائیل، مقام‌های این کشور اعلام کردند که قصد ساخت ۱۶۰۰ واحد مسکونی جدید در مناطق اشغالی فلسطین (بخش شرقی بیت‌المقدس) را دارند.

پس از آن، رهبران فلسطینی اعلام کردند که هرگونه مذاکرات صلح با مقام‌های اسرائیلی «غیرقابل اعتماد» است.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا نیز در تماسی تلفنی، به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل هشدار داد تصمیم تل‌آویو برای گسترش شهرک‌های یهودی‌نشین، رابطه دو کشور را به خطر می‌اندازد.


مایکل اورن، سفیر اسرائیل در آمریکا

جو بایدن، برای از سرگیری مذاکرات صلح به خاورمیانه رفته بود و خانم کلینتون سیاست تل‌آویو را برخلاف اهداف سفر بایدن دانست.

رسانه‌های اسرائیلی به نقل از آقای اورن نوشته‌اند که بحران در روابط میان دو کشور بسیار جدی است و «ما در دوران سختی به سر می‌بریم.»

به نوشته روزنامه‌های اسرائیل، روابط تل‌آویو و واشینگتن از سال ۱۹۷۵ به این سو، هرگز شاهد این اندازه بحران نبوده و اظهارات سفیر آمریکا در اسرائیل را افراد دیگری در حکومت اسرائیل نیز تائید می‌کنند.

همزمان، بزرگ‌ترین لابی طرفدار اسرائیل در آمریکا (آیپک) نیز موضع‌گیری‌های اخیر دولت آمریکا علیه دولت اسرائیل را «نگران‌کننده» دانست و از دولت اوباما خواست «به طور خصوصی و در اسرع وقت»، برای «رفع تنش با اسرائیل اقدام کند.»

Share/Save/Bookmark