رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ فروردین ۱۳۸۹

حکم اعدام برای شش متهم وقایع روز عاشورا

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران از صدور حکم اعدام برای شش تن از متهمان حوادث روز عاشورا خبر داد.

به گزارش امروز دوشنبه خبرگزاری فارس، آقای دولت‌آبادی پس از دیدار با آیت‌الله نوری همدانی در قم، گفته که احکام این افراد صادر شده و در مرحله تجدید‌نظر قرار دارد.


عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران

پیش‌تر دادستانی تهران اعلام کرده بودد که برای ۱۱ بازداشت شده روز عاشورا به اتهام «محاربه»، درخواست حکم اعدام کرده است.

محمدرضا علی‌زمانی و آرش رحمانی‌پور از جمله افرادی هستند که بنابر اعلام مقام‌های قضایی، در وقایع پس از انتخابات دست داشته و چندی پیش، به اتهام «محاربه» اعدام شدند.

«امروز نظام اسلامی در کمال قدرت و اقتدار، مخالفان و معارضان را بر جای خودشان نشانده است و مردم دیگر اجازه نمی‌دهند این حوادث در کشور تکرار شود»

در مراسم روز عاشورای امسال، معترضان به نتیجه انتخابات و وقایع پس از آن قصد داشتند با حضور در خیابان‌ها باردیگر به اعتراض‌ها ادامه دهند که با دخالت نیرو‌های امنیتی و انتظامی، راهپیمایی آنها به خشونت کشیده شد.

در این روز، بر اساس آمارهای دولتی، دست‌کم هفت تن جان خود را از دست دادند و بیش از ۷۰۰ تن بازداشت و زندانی شدند.

آن‌طور که آقای دولت‌آبادی گفته است برای ۲۵۰ بازداشت شده روز عاشورا کیفرخواست صادر شده که بسیاری از آنها دادگاهی شده‌اند.

وی همچنین اظهار داشته که رفتار ماموران با متهمان در زندان‌ها در «چارچوب مقررات نظام اسلامی» است و متهمان، «حق بهره‌مندی از دیدار با خانواده، استفاده از تلفن و همچنین ملاقات‌های حضوری» را دارند.

دادستان تهران افزوده که قوه قضائیه تنها اعضای «گروهک‌ها‌ و سازمان‌های ضدانقلاب» را محاکمه کرده و افراد «نادم» از اقدامات خود را آزاد کرده است

دادستان تهران افزوده که قوه قضائیه تنها اعضای «گروهک‌ها‌ و سازمان‌های ضدانقلاب» را محاکمه کرده و افراد «نادم» از اقدامات خود را آزاد کرده است.

آقای دولت‌آبادی اظهار داشته که «امروز نظام اسلامی در کمال قدرت و اقتدار، مخالفان و معارضان را بر جای خودشان نشانده است و مردم دیگر اجازه نمی‌دهند این حوادث در کشور تکرار شود.»

پیش‌تر دادگاه انقلاب اسلامی تهران، اعلام کرده‌ بود که شش نفر از بازداشت‌شدگان روز عاشورا به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت»، «اهانت به مسئولین ارشد نظام» و «اخلال در نظم عمومی» به حبس و جزای نقدی محکوم شده‌اند.

سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر، با صدور بیانیه‌های جداگانه، نسبت به صدور حکم اعدام برای برخی از بازداشت‌شدگان روز عاشورا در ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

^ba in edamha khodeshan mikhahand mardom zed Islam shavand

-- بدون نام ، Mar 15, 2010 در ساعت 12:00 PM

جیره خوارا تو بگردا توی این گود که ما نیز ز گردندانیم
توی ایران و تو دنیای مجازی ز / یلآن / مردانیم
روز فریاد/ سر داد / چه سان سر برسید
وحدت ماست/ چه در اصل همه همپیمانیم
در خیالات و توهم چه بسا وقت تلف بنمایی
ما همان موج / همان کوه / همان طوفانیم
شیوه رعب و وحشت دگرت کاری نیست
باکی مان نیست/ چو از نسل اسد / شیرانیم
شیوه ات کشتن و اعدامی و زندان گردید
چه خیالی؟ همگی جان بکف بوم و برم ایرانیم
راحت خویش ولی ظلم به ما بنمایی
وقت ما نیز رسد چونکه به حق خواهانیم
سکولار / ضد تحجر /سر آزادی خویش
طالب نو لباسی به تن دورانیم
وقت تصمیم و رأی از طرف مردم شد
چونکه آزادی وحق را به زبان میرانیم
نیستم باک از این کرکری و لاف زدنهای شما
رستمیم / سبز شدیم / زاده این ایرانیم

-- صبا ، Mar 15, 2010 در ساعت 12:00 PM

dige dasteshun ru shode bara hame.... har vaght nazdike yeki az barname haye mardomi mishe hokme edam sader mikonan.....
masalan dafe ghabl chand ruz munde be 22bahman in dafe ham chand ruz munde be 4shabne-soori ke mardomo betarsunan

-- Bahar ، Mar 15, 2010 در ساعت 12:00 PM

har farzandi az an khak k edam shavad hezaran farzand azetan migirim. Edam nakonid ! b che hagh daste b zendegie jandaran mizanid.
Stop executions !

-- بدون نام ، Mar 15, 2010 در ساعت 12:00 PM

اسلام=اعدام=سنگسار=زن‌آزاری=دروغ=دشمنی=احمدی‌نژاد

-- بدون نام ، Mar 15, 2010 در ساعت 12:00 PM

به خاک اگر چه می ریزند
سحر دوباره بر می خیزند

-- بدون نام ، Mar 15, 2010 در ساعت 12:00 PM

کسانی که ذره ای از روانشناختی پریشان حالان مطلع باشند دریوزگی و نا توانی و یاس را از مطالب تو ...نادان درخواهند یافت!! تو از ترست که از ترس رهبر نامردت سرچشمه می گیرد در پی نادم می گردی ولی ما چنانت به گرز گرن بکوبیم که.... نامرد دست کم می خواستی خون جون آخری را که سربریدی و نوشیدی از روی سبلتت پاک کنی! ای نامرد...!

-- بدون نام ، Mar 15, 2010 در ساعت 12:00 PM

شما با آدم کشی روزگار میگذرانید.امروزتان را با خون فردا میکنید.شما از عقب مانده ترین نوع انسان معاصرید. فلسفه ی شما مال ۱۴۰۰ سال پیش است.فلسفه ای که میگوید : اگر نکشی کشته میشوی.این طرز تفکر با زندگی امروز سازگار نیست و از همین روست که جهانی با شما ناسازگار است.این از بد شانسی مردم ایران است که گیر شما وحشی ها افتاده. کافیست فقط یک روز اسلحه تان را کنار بگذارید تا این ملت به شما ثابت کند که بی آنکه خون از دماغ کسی بریزد میشود رژیمی را پایین کشید و جهانی را از شر شما خلاص کرد. بدبختها شما با زور اسلحه و اعدام روز و شب میکنید. اما دیری نمیکشد که سرنگون میشوید. چون این ملت به حقوق خویش آگاه شده است و شما را به زیر خواهد کشید. شمیم

-- شمیم ، Mar 22, 2010 در ساعت 12:00 PM