رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۵ اسفند ۱۳۸۸

انتقاد رهنورد از قوانین «واپس‌گرا» علیه زنان

زهرا رهنورد با «واپس‌گرا» خواندن برخی قوانین جمهوری اسلامی در مورد زنان، هشدار داد که لایحه «حمایت از خانواده» برمبنای «لذت‌گرایی» تدوین شده و تصویب آن به «ویرانی» خانواده‌ها منجر خواهد شد.

اظهارات خانم رهنورد امروز شنبه در قالب بیانیه‌ای به مناسب هشتم مارس (روز جهانی زن)، در وب‌سایت کلمه نزدیک به میرحسین موسوی منتشر شده است.


این استاد دانشگاه خطاب به طراحان لایحه «حمایت از خانواده» گفته که اقدام آنها «تبعیض‌آمیز و ضد زن» بوده و ناشی از «فرهنگ حاکم و قوانین من درآوردی» است.

لایحه «حمایت از خانواده»، شهریورماه سال ۱۳۸۶ از سوی قوه‌ قضائیه ایران تدوین و به دولت ارائه شده که مواد ۲۳ و ۲۵ آن، جنجال‌های فراوانی به همراه داشته است.

ماده ۲۳ این لایحه، به مردان اجازه می‌دهد در صورت داشتن تمکن مالی و تنها با مجوز دادگاه و بدون ضرورت جلب رضایت همسر اول، ازدواج‌های متعددی داشته باشند.

زهرا رهنورد به نمایندگان مجلس پیشنهاد کرده که «لذت‌گرایان را به حال خود بگذارید. آنان کار خود را خوب بلدند»

ماده ۲۵ این لایحه نیز برای مهریه‌های بالا مالیات در نظر گرفته است.

این دو ماده که پیش از این بر اثر فشار فعالان حقوق زن و مدنی از لایحه «حمایت از خانواده» حذف شده بود، باردیگر از سوی کمیسیون فرهنگی مجلس در لایحه مذکور گنجانده شده است.

خانم رهنورد با انتقاد از این اقدام نمایندگان مجلس، به آنها پیشنهاد کرده که «لذت‌گرایان را به حال خود بگذارید. آنان کار خود را خوب بلدند.»

وی نوشته که مقام‌های جمهوری اسلامی، به جای ارائه و تصویب چنین لوایحی، به مسئولان صدا و سیما بیاموزند «از ارائه الگوی رفتاری زن سلیطه بد اخلاق، زن مطیع و زن سلطه‌طلب دست بردارند.»

انتقاد شدید از قوانین «تبعیض‌آمیز» علیه زنان
زهرا رهنورد در بخش دیگری از بیانیه خود، «نامساوی بودن زن و مرد، قوانین مربوط به طلاق و تابعیت و سن پائین مسئولیت کیفری برای دختران» را از قوانین «واپس‌گرا و تبعیض‌‌آمیز» علیه زنان دانسته است.

خانم رهنورد «مشکل قانونی حضانت مادران» را صحنه «زجرآور» دیگری دانسته که براساس قوانین، در دادگاه‌های خانواده و جامعه ایران دیده می‌شود.

رهنورد «مشکل قانونی حضانت مادران» را صحنه «زجرآور» دیگری دانسته که براساس قوانین، در دادگاه‌های خانواده و جامعه ایران دیده می‌شود

این استاد دانشگاه افزوده که «مطمئنم که مردان آزاده کشورمان نیز از این تبعیض‌ها رنج می‌برند و سر افکنده‌اند.»

رهنورد همچنین به بازداشت فعالان زن در سال‌های اخیر به خاطر دفاع از حقوق خود، شرکت در تجمعات اعتراضی و فعالیت در رسانه‌ها اشاره کرده و نوشته است: «آبروی یک نظام و مشروعیت آن در گرو احترام به ملت و مطالبات آنان و به ویژه به میزان ارج نهادن به زنان است.»

وی به مقام‌های جمهوری اسلامی توصیه کرده به زنان و خواسته‌های آنها «ارج نهند» و در جهت «سعادت» آنها قدم بردارند.

رهنورد همچنین اظهار امیدواری کرده است که «جنبش سبز» برای رفع تبعیض از زنان، «گام‌های بلندی» بردارد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بی جهت نیست که جنبش سبز دارد حرکت و آگاهی مرم را به قهقهرا می برد. صحبت از لذت گرایی و الگوی رفتاری را فقط خود خانم رهنورد مشکل زنان می بیند در حالیکه بیکاری در میان جامعه بیداد می کند و مادران نگران فردای فرزندان بیکار و معتاد خودند و جمعیت کثیری از زنان از ترس بی آبرویی از ظلمی که در خانه بسرشان می آید جیک نمیزنند و دیگر و دیگر. الگوی رفتاری بسیجیان و پاسداران بطور مثال با مردم ناشی از تربیت برازنده ای و بی نظیری !!!!! است که در دامان مادران و در خانواده خود داشته اند. مسایل روزافزون جامعه ما را نه درایت ؟؟؟؟ ولی معظم و تقدس؟؟؟؟ نظام می تواند حل کند و نه سبزی ؟؟؟؟ نخست وزیر سابق نظام و نه رهنمودی خانم رهنورد!!!!!

-- بدون نام ، Mar 6, 2010 در ساعت 02:00 PM

زنان ایران نقش اصلی را در برچیدن استبداد مذهبی بر عهده دارند. آنها می توانند با تربیت فرزندان آزاده آنها را از اطاعت مستبد مطلقه وادارند. آنها نقش مهمی در جنبش سبز ایران دارند.

-- بدون نام ، Mar 6, 2010 در ساعت 02:00 PM