رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۳ اسفند ۱۳۸۸

آزادی پنج روزنامه‌نگار و دانشجو

مرتضی کاظمیان، رشید اسماعیلی، نیلوفر لاری‌پور، نوشین جعفری و سینا شکوهی از دستگیرشدگان اخیر روز گذشته، چهارشنبه از زندان آزاد شدند.

به گزارش تارنمای ندای سبز آزادی، مرتضی کاظمیان، عضو شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات که پس از حوادث روز عاشورا در تهران بازداشت شده بود، پس از تحمل بیش از ۶۰ روز حبس در سلول انفرادی با قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد.

نوشین جعفری، خبرنگار سرویس فرهنگی روزنامه اعتماد و نیلوفر لاری‌پور، خبرنگار نشریه چلچراغ نیز نزدیک به یک ماه در زندان اوین بازداشت بودند.

دادگاه انقلاب همچنین با تودیع وثیقه ۴۰ میلیون تومانی، رشید اسماعیلی، عضو شورای سیاست‌گذاری سازمان دانش‌آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) را آزاد کرد.

وی سوم دی ماه جاری در پی احضار به ستاد خبری وزارت اطلاعات در استان اصفهان بازداشت و به زندان دستگرد اصفهان منتقل شد.

سینا شکوهی، از فعالان دانشجویی دانشگاه آزاد و عضو ستاد شهروند آزاد در ستاد مهدی کروبی نیز پس از تحمل بیش از صد روز بازداشت با قرار کفالت از زندان اوین آزاد شد.

ادامه بازداشت فعالان مدنی و سیاسی
از سوی دیگر، رسول ایمان‌زاده، ایقان شهیدی و سما نوری روز گذشته از سوی ماموران امنیتی بازداشت شدند.

ایقان شهیدی، شهروند محروم از تحصیل بهایی، در منزلش در کرمانشاه دستگیر شد.

ماموران امنیتی همچنین سما نورانی، دانشجوی بهایی محروم از تحصیل دانشگاه سهند تبریز، را در منزل شخصی‌اش در شیراز بازداشت کردند.

رسول ایمان‌زاده، ایقان شهیدی و سما نوری روز گذشته، چهارشنبه از سوی ماموران امنیتی بازداشت شدند

رسول ایمان‌زاده، عضو ستاد میرحسین موسوی در استان آذربایجان شرقی نیز روز گذشته در پی احضار از سوی وزارت اطلاعات، بازداشت و به زندان منتقل شد.

پس از دهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران، بیش از پنج هزار نفر از مخالفان دولت در ایران بازداشت شده‌اند. بسیاری از چهره‌های شاخص مدنی و سیاسی در میان بازداشت‌شدگان هستند.

ندای سبز آزادی همچنین از صدور حکم یک سال حبس تعزیزی و ۷۴ ضربه شلاق برای پیمان عارف، روزنامه‌نگار و فعال دانشجویی، خبر داده‌است. دادگاه این فعال دانشجویی را از اتهام «عضویت در گروه‌های برانداز» تبرئه کرده‌است.

در متن رای دادگاه وی آمده‌است: «دادگاه با توجه به سابقه‌دار بودن متهم و تجری وی این مقدار مجازات را برای تنبیه متهم کافی ندانسته لذا با استناد به ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی متهم را به صورت مادام‌العمر از حرفه روزنامه‌نگاری و شرکت در احزاب سیاسی به هر نحوی (عضویت یا هواداری) محروم می‌کنیم.»

در هشت ماه گذشته شمار زیادی از فعالان سیاسی و مدنی، روزنامه‌نگاران و دانشجویان مخالفان دولت به احکام حبس ۱۵ سال تا شش ماه محکوم شده‌اند. دادگاه شماری از معترضان به نتایج انتخابات و رخدادهای پس از آن را به اعدام محکوم کرده‌است.

Share/Save/Bookmark