رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۱ اسفند ۱۳۸۸
فائزه هاشمی:

«هاشمی بر سر حقوق مردم سازش نـمی‌کند»

فائزه هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی می‌گوید که پدرش بر سر حقوق مردم سازش نمی‌کند و خواسته‌های وی، همان خواسته‌های جنبش سبز است.

خانم هاشمی امروز دوشنبه در گفتگو با وب‌سایت روز‌ آنلاین، خواسته‌های جنبش سبز و آقای هاشمی را «مشترک» اعلام کرده و گفته است: «می‌توان ایشان را هم سبز دانست.»


فائزه هاشمی

این فعال سیاسی در عین حال افزوده که اکبر هاشمی به روش خود بر سر حقوق مردم «ایستادگی» می‌کند، چرا که وی «آینده‌نگر است و مصلحت و شرایط جامعه را می‌بیند.»

فائزه هاشمی افزوده که در «شرایط فعلی، هرگونه سازش، بـدون تـوجـه بـه حقوق مردم و آسیب‌هایی که دیده‌اند، زیر سئوال است.»

وی اظهار داشته که پیشنهاد‌های هاشمی در نماز جمعه ۲۶ تیرماه، تنها راه ‌حل خروج از «بحران» است، به شرطی که مقام‌های جمهوری اسلامی این «بحران» را بپذیرند.

هاشمی در نماز جمعه ۲۶ تیر، خواستار آزادی زندانیان، دلجویی از آسیب‌دیدگان و ایجاد فضایی باز برای مخالفان شد؛ پیشنهاد‌هایی که موجب خشم محافظه‌کاران نزدیک به محمود احمدی‌نژاد شده است.

فائزه هاشمی افزوده که اکبر هاشمی به روش خود بر سر حقوق مردم «ایستادگی» می‌کند، چرا که وی «آینده‌نگر است و مصلحت و شرایط جامعه را می‌بیند»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از آن زمان به بعد در نماز جمعه تهران حاضر نشده است.

خانم هاشمی علت این غیبت را نگرانی آقای هاشمی از آسیب دیدن مردم عنوان کرده است.

در نماز جمعه ۲۶ تیرماه، پس از اتمام نماز، نیرو‌های امنیتی به نمازگزاران و معترضان حمله‌ور شده و گروهی از آنها را بازداشت کردند.

فائزه هاشمی در بخش دیگری از این گفتگو هشدار داده که تندرو‌ها قصد دارند رئیس مجلس خبرگان رهبری را «کنار» بزنند تا به «نیات و اهداف خود برسند.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اگر ما ایرانیها خواستمان را راست و پوست کنده نگوییم تا ابد همین است که هست.

هاشمی اگر از زبانش در رفت و چهار تا حرف را روشن تو کله دیگر حضرات فرو کرد یک کاری کرده است. وگرنه فایده ندارد!!
شایسته هست هاشمی به این حضرات بفهماند که دیگه با جوان امروزی نمی شود زور گفت. پس جامعه را به نیکویی هدایت کنید و هر کس به سهم خودش(سهم یک انسان) قانع باشد ! سطح طبقاتی بوجود آمده و مایه فلاکت مردم شده را بر دارید.
و مردم را گرسنه و تشنه نگذارید!
آزادی اندیشه و بیان بدهید!
دست از دورویی بردارید.
مردم را بیشتر از اینها درگیر جنگ روانی نکنید.
دین و مذهب را آزاد کنید.
در زمینه مذهب هر کی می خواهد هر نمایی بزند. بهتر از این هست که مذهب را تو خیابان به نمایش بگذارید.
حوزه علمیه را به حوزه دانش و فلسفه و هنر جایگزین کنید.

سیاست کشورداری را بدست کسانی یسپارید که از علم کشور داری سر رشته دارند.
سیاست مردم داری را بدست آدم های خردمند بسپارید. کسانی که نه بر اساس عقل بلکه بر اساس خرد و دانش انسانی گام بر می دارند.
و ......
این کارها سخته؟

-- مسعود ازپارس ، Mar 1, 2010 در ساعت 12:00 PM

khanume hashemi pedaretan be khatere ziadetalabihaye beish az hade khandashash sazesh nemikonad na bar sare hogoge mardom. digr bas ast ingadr ayadi in hokomat zalem mardom ra khar hesab nakonand lotfan

-- pedram ، Mar 1, 2010 در ساعت 12:00 PM

آقای هاشمی‌ هر که باشد خانم هاشمی‌ به نظر من فرد با جرات و رو راستی‌ هستند

-- Masoud Edraki ، Mar 1, 2010 در ساعت 12:00 PM

آیا هاشمی رفسنجانی میتواند بیشتر از یک آخوند باشد؟ شاید اگر هاشمی در واقعیت و عمل بتواند پاسخی مثبت به این پرسش بدهد بتواند کاری برای جنبش سبز هم بکند. در غیر این صورت برای هاشمی وقت تلف کردن و ده دوزه بازی کردن یک شغل است ولی برای باخت زمانهای بیشتر است و اتلاف آن!!
زنده باد جمهوری ایرانی
وهم زنده باد اسلام غیر سیاسی

-- بدون نام ، Mar 1, 2010 در ساعت 12:00 PM

ببینیم و تعریف کنیم ؛ آینده همه چیز را مشخص خواهد کرد.

-- رای سبز ، Mar 1, 2010 در ساعت 12:00 PM

سوابق سیاه رفسنجانی و خانواده او و همچنین گذشته ٣١ سال دیگر خواص !!!!!!!!! نظام با این رنگ عوض کردنها پاک شدنی نیست.
«««و خدا را از آنچه ستمكاران مى‏كنند غافل مپندار جز اين نيست كه [كيفر] آنان را براى روزى به تاخير مى‏اندازد كه چشمها در آن خيره مى‏شود (آیه ٤٢ از سوره١٤ در قرآن)»»»

-- بدون نام ، Mar 1, 2010 در ساعت 12:00 PM

سر ناکسان را بر افراشتن زه ایشان امید بهی داشتن سر رشته خویش گم کردن است به جیب اندرون مار پروردن است حکیم فردوسی

-- arad ، Mar 1, 2010 در ساعت 12:00 PM

مشاهدات از ابتدای بحران خصوصا در این اواخر برعکس گفته های خانم هاشمی را ثابت میکند.
اقای هاشمی کسی بود و شاید هنوز هم هست که میتواند این چالش را به نفع جنبش سبز تمام کند. او میتوانست با حظورش و تاثیرش چه در مجامع مختلف و چه در مجلس اخته شده خبرگان به جنبش پیوسته و جهت مثبت دهد. مشکل اقای هاشمی ترس است / شاید ترس از اینکه مال و اموالش را از دست دهد یا و نزدیکانش را راهی زندان کنند و به احتمال زیاد ترس از ریزش و نابودی نظامی است که خود از مهره های اصلی و پدید اورنده ان است.
او بر سر یک دوراهی باخت باخت قرار دارد:
- حظورش در یک نظام کودتایی خالی از تقدس و خالی از اهداف اولیه انقلاب او را وادار به گفتارهای ضد و نقیض میکند. فراوش نکنیم که از جهتی در مشهد از کناره گیری روحانیت در صورت خواست مردم سخن گفت و از جهت دیگر به عنوان رییس مجلس بی خواصیت شده خبرگان به مداحی خامنه ای پرداخت. به هر صورت با ادامه این رفتار ایشان نه تنها قدرت خود را بیش از بیش از دست خواهد داد حتی در نظامی که خود از پایه گذارانش بوده تبدیل به موجودی بی خاصیت و در نهایت نه تنها پابوس نوچه قدیمی اش خامنه ای بلکه دست بوس شخصی مانند احمدی نژاد میشود.
- در صورت مشخص کردن مرزهایش با کودتاچیان و گرویدن به جنبش سبز مسلما در ابتدا حمایت مردمی را خواهد داشت و دقیقا به خاطر همین حمایت و همینطور حمایت روحانیون مبارز از قبیل خاتمی و دستغیب و صانعی... علی رغم فشار کودتاچیان میتواند با وجود ریسک زندان نزدیکانش در مقابل مردم سربلند باشد اما پس از ریزش نظام باید جوابگوی مردمی باشد که در این سی سال جوانان خود را به دلایل متفاوت از دست داده اند و کشورشان به غارت رفته است ( کشتار سالهای ٦٠ / جنگ خانمان سوز / غارت منابع ملی). اقای هاشمی به عنوان یکی از بزرگان این نظام باید جواب این دوران سیاهی و تباهی و نکبت بار را بدهد.
حال ایشان کدام باخت را ترجیح میدهد بزودی خواهیم دید.

زنده باد ازادی
زنده باد ایران و ایرانی

-- Nam ، Mar 1, 2010 در ساعت 12:00 PM

هاشمی هیچ چیز را با پول و موقعیت عوض نمیکند به شما قول میدهم. او تنها زمانی به جنیش سبز خواهد پیوست که کار رژیم را یکسره شده ببیند

-- بخت النصر خراسانی ، Mar 1, 2010 در ساعت 12:00 PM

این خانواده تا به حال فقط سر مردم را کلاه گذاشته است. کدام سبز؟ ایشان در بی رنگی مطلق هستند.

-- بدون نام ، Mar 1, 2010 در ساعت 12:00 PM

هرکسی از سبزها باید کار و ماموریت خودش را انجام دهد،مردم باید فشار بیاورند و هاشمی و خاتمی هم باید مذاکرات را پیش ببرند یعنی همان تئوری فشار از پایین و چانه زنی از بالا.

-- مهتاب ، Mar 1, 2010 در ساعت 12:00 PM

اقاي هاشمي اگر ميخواست ويا حتي اگر زره اي باطنا به يشتيباني از مردم وحق طلبي و ظلم ستيزي اعتقاد راسخ داشت با ان قدرت و كبكبه اش ميتوانست خيلي كمك به جنبش مردمي نمايد تنها كافي بود از اركان فسادي كه خود بنا نهاد دست مي كشيد و وجود وساختار ان را نا كار امد وقدرت طلب و غير مردمي اعلام مي كرد نه انكه به دفاع و پشتوانه از يكي از ستونهايش مي پرداخت و يا ملتمسانه به او تمسك نمي جست بلكه ازاو مي خواست بقول خودشان به عنوان من ميگم يك رهبر جاني وظالم نادان غير مدبر پاسخگوي مردم در مورد اين سي سال ويا حداقل اين هشت ماه باشد اري هاشمي وامثالهم به فكر مصلحت خودشان ونظام هستند والا چه مردمي جه حقي كه حالا دم ازمردم مي زنيد رهبرتون هم دم از مردم مي زند خيلي بهتر از شما برويد كمي هم به ايت الله منتظري بيا نديشيدكه با وجود موقعيت و جايگاهي كه نزد گنده تر ااز خامنه اي و مردم و انقلابش داشت سر تعظيم و تكريم وانابه فرود نياورد . اگر هاشمي پشت رهبررا نگيرد از گرسنگي مي ميميرديا مي كشندش نه ولي از گرسنگي مقام شايد دق كند.

-- بدون نام ، Mar 1, 2010 در ساعت 12:00 PM

عملکردها و مواضع دو پهلو و مصلحت اندیشی های بی مورد و بیجای اکبر رفسنجانی به هیچ عنوان قابل دفاع و پذیرش نیست. باید بین مردم و سید علی خودکامه و نهادهای سرکوبگر وابسته به این بیت فاسد، یکی را انتخاب کرد! زمان لاس زدن های سیاسی، فامیلی و دوستانه به پایان رسیده است. حکومت اسلامی، فاسدتر از آنست که بتوان آنرا نجات و درمان کرد. خواسته های ملت ایران با حاکمان حکومت اسلامی در تضاد است. ملت ایران خواهان حکومتی دموکراتیک و غیر دینی است.
ایران آزاد،


-- Iran Azad ، Mar 1, 2010 در ساعت 12:00 PM

باشد٬ اگر راست می‌گوید بیاید و از حقوق مردم دفاع کند. باز هم بر آزادی زندانیان تاکید کند و حق آزادی بیان مخالفان را پیگیری کند. اما اگر به «رهبر رهبر» گفتنش ادامه دهد و باز هم او را اصلح بداند جنبش سبز او را کنار خواهد گذاشت.

-- امید ، Mar 1, 2010 در ساعت 12:00 PM

بابا تا کی می خواهید فریب اینها را بخوانید. اینها همه برای حفظ جمهوری اسلامی به هر کاری دست میزنند. فرشاد ابراهیمی میگوید که برای اینکه فایزه اعتبار پیدا کند به حزب اللهی های مثل او می گفتند بروند و تظاهرات کنند تا فایزه بعنوان مخالف معروف شود. اخر چقدر شما ساده اید و بعد از 30 سال این اخوندها ی 7 خط را نشناخته اید. اگر موسوی نبود اگر کروبی نبود اگر هاشمی نبود الان این رژیم سرنگون شده بود. اینها سوپاب اطمینا ن رژیم هستند. خود موسوی گفت که برای جفظ رژیم به سیاست دوباره رو اورد شما حرف خود اینها را نمی خوانید و بعد برای خودتان داستان می سازید. این جنبش اگر خودش را از این نارهبران جدا نکند حتی قادر نیست اعتماد همه مردم را جلب کند. چون اکثریت مردم اینها را می شناسند و تا موسوی و کروبی و خاتمی و این ها را ببینند حاظر نیستند به جنبش بپیوندند. راه پیشرفت این جنبش عبور از اینهاست. اینها فقط برای فروش جنبش امده اند این را از 22 بهمن یاد بگیرید. بروید ببینید که موسوی گفت اگر بخاطر سبزها نبود جمعیت انقدر جمع نمی شد. اینها مردم را برای چانه زدن برای جناح خودشان میخواند. جفظ این رزیم نکبت خمینی زده خواست اینهاست

-- بدون نام ، Mar 2, 2010 در ساعت 12:00 PM

salam ,khedmate khanoome faezeh arz konam ke sehamate shoma bistar az pedareton hast eishan agar be gofteye hazrate aly sabz ra bavar dasht va hatta nazdike be sabz bodand , hargez hazer nemishidand valo be zaher ein chenin majize mardi ro bege ke daste cholaghesh ta mafragh be khone mardome bi gonah aghoshtast . yani eishan an azadeh ee ke emam hosain farmodand nist pas be din darieh eishan ham etebary nist . eishan yek sissatmadar hastand ke shayad dar gozashteh be zame khodeshan va atrafianeshan khob va ghavi tasmim migereftand va amal Mikardand. ama jarianate chand maheye akhir az eishan yek sisatmadare varshekaste sakht, va ellatesh Ham momashateshan ba ghatelin va ghasebine be melat va raye melatbood.
bish az ein be eishan omidi nist
Va salam

-- keumars Parsi ، Mar 2, 2010 در ساعت 12:00 PM

به هیچ وجه نمی شه به این خانواده هاشمي اعتماد کرد. مگر همین فائزه خانم نبودند که در سخرانیهاش برای بدست اوردن محبوبیت در افكار عمومي بسیجیها را اجیر می کرد که بسویش گوجه و تخم و مرغ پرتاب کنند که وانمود کند طرفدار مردم است و به این طریق برای خودش طرفدار جمع کند؟!!! یا جدیدا یک نمایش دیگر به اجرا گذاشته که بسیجیها مزاحمش شدند و کیف و یا لوازم شخصی ایشان را از ماشین پرت می کنند پایین!!!! خانم فائزه هاشمي شما این حیله و نیرنگها را از پدر مکار و روبا صفتت یاد گرفته اید و کاری که شما با مردم میکنید بی حرمتی به مردم است و خیانت. ولی این را مطمئن باشید که مردم باهوشند و گول این حقها و فریبکاریها شما را نخواهند خورد و جنایتها و ...31 ساله خانواده هاشمی را از یاد نخواهند برد....

-- TISHK ، Mar 2, 2010 در ساعت 12:00 PM

hashemi hich vagh kaari be hoghoghe mardom nadaare............oo bar sare hoghoogh va amlaake khodesh saazesh mikone.........va ne mikhaad mogheyatsho az dast bede..........taze fekre paadeshaahiye.............

-- irani ، Mar 2, 2010 در ساعت 12:00 PM

بله شاید «هاشمی بر سر حقوق مردم سازش نـمی‌کند» اما باید دید حقوق مردم از نظر هاشمی یعنی چه .آیا همان حقوقی که سبز ها مطالبه میکنند؟ شمیم

-- شمیم ، Mar 2, 2010 در ساعت 12:00 PM