رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۷ اسفند ۱۳۸۸

هاشمی: سوءظن ۱+۵ باید رفع شود

اکبر هاشمی رفسنجانی می‌گوید که باید به‌گونه‌ای عمل کرد تا «سوءظن» ۱+۵ درباره برنامه اتمی ایران رفع شود.

آقای هاشمی در چهارمین توصیه از هفت توصیه نوروزی خود، گفته که این اعتمادسازی «باید در چارچوب شرایط جهانی» صورت بگیرد.


غرب بیم آن دارد که برنامه اتمی ایران منجر به دستیابی تهران به بمب هسته‌ای شود، اما جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده که برنامه‌ هسته‌ای‌اش «صلح‌ آمیز» است.

هاشمی، همسو با این موضع‌گیری‌ مقام‌های ایران، افزوده است: «اگر بی‌اعتمادی هست، باید تلاش کنند اعتماد را تقویت کنند.»

تنش میان ایران و غرب پس از آنکه جمهوری اسلامی، شروطی برای چگونگی مبادله سوخت هسته‌ای مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران ارائه کرد و غرب آن را نپذیرفت، افزایش یافته است.

هاشمی با انتقاد از موضع‌گیری کشور‌های غربی گفته است: «این کشورها عمدتا بعد از انقلاب، برخورد خوبی با ما نداشتند و کارهایی کردند که مناسب نبود»

ایران می‌گوید که حاضر است ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم خود را در داخل کشور، با اورانیوم با غنای ۲۰ درصد روسیه مبادله کند، اما کشور‌های غربی حاضر به پذیرش این پیشنهاد نیستند.

هاشمی با انتقاد از این موضع‌گیری کشور‌های غربی گفته است: «این کشورها عمدتا بعد از انقلاب، برخورد خوبی با ما نداشتند و کارهایی کردند که مناسب نبود.»

وی اظهار داشت: «الان هم مسائل جدیدی پیش آمده، مثل مسئله هسته‌ای و موشکی و یا مسائل دیگری، که اینها دارند خصومت خودشان را تشدید می‌کنند.»

به گفته رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، کشور‌های غربی از این طریق «چیزی به دست نمی‌آورند و زحمت خودشان و ما را بیشتر می‌کنند.»

رحیمی: ایران نیروگاه هسته‌ای می‌سازد
این توصیه هاشمی در شرایطی منتشر شده که محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی‌نژاد، امروز چهارشنبه در جریان یک کنفرانس خبری، از آغاز ساخت چند نیروگاه در سال آینده خبر داده است.

آقای رحیمی گفته که ایران، بدون دخالت قدرت‌های «استکباری»، اقدام به ساخت این نیروگاه‌ها خواهد کرد.

سوم اسفند ماه نیز علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، از احتمال آغاز ساخت دو مرکز جدید غنی‌سازی اورانیوم در سال آینده خبر داده بود.

هیات وزیران در یکی از جلسات دی ماه، به سازمان انرژی اتمی ماموریت داد که کار احداث پنج سایت جدید را آغاز کند و برای پنج سایت دیگر نیز مکان مناسب پیشنهاد دهد.

تصمیم ایران برای ساخت ۱۰ مرکز غنی‌سازی اورانیوم پس از صدور قطعنامه شورای حکام آژانس در محکومیت ساخت و ساز «مخفیانه» تاسیسات «فردو»، اتخاذ شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

حکومت اسلامی بدان که اینها همه بازی ست! و در این بازی سرت را خواهی باخت!

-- بدون نام ، Mar 17, 2010 در ساعت 01:15 PM

خسته و بیزار از شنیدن گفتار تکراری و انشایی و دیدن... این حراف و آن حراف. حیف از زمان که می گذرد و بهیچوجه هم بر نمی گردد.

-- بدون نام ، Mar 17, 2010 در ساعت 01:15 PM

حاج اکبر مصلحتی: «این کشورها عمدتا بعد از انقلاب، برخورد خوبی با ما نداشتند و کارهایی کردند که مناسب نبود.» کارهایی که شما آخوندهای فریبکار و حیله گر با مردم ایران کرده اید مناسب بود؟ شرم ابدی بر شما واپسگرایان و فریبکاران باد.
حسنی،

-- Hasani ، Mar 18, 2010 در ساعت 01:15 PM