رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ اسفند ۱۳۸۸

بررسی پرونده ایران در نشست شورای حکام

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فردا دوشنبه، نشست چهار روزه خود که برنامه هسته‌ای ایران را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد، آغاز خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شورای حکام در این نشست، پرونده اتمی جمهوری اسلامی را بر اساس گزارش اخیر یوکیا آمانو، مدیرکل جدید این سازمان بررسی می‌کند.


یوکیا آمانو (رویترز)

در تازه‌ترین گزارش آژانس در دوران آمانو آمده است که فعالیت‌های هسته‌ای جدید ایران، نگرانی‌ها در خصوص تلاش این کشور برای دستیابی به کلاهک هسته‌ای را افزایش داده است.

آمانو در این گزارش نسبت به محمد البرادعی، مدیر کل پیشین آژانس، صراحت بیشتری در مورد پرونده ایران از خود نشان داده است.

این در حالی است که ایران، آژانس و مدیرکل جدید آن را به وابستگی به غرب متهم می‌کند؛ اتهامی که دیپلمات‌های غربی پیش‌تر امکان طرح آن را پیش‌بینی کرده بودند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای امروز گفت که برخی گزارش‌ها و اقدامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که این سازمان، تحت تاثیر آمریکا قرار دارد.

شورای حکام در این نشست، پرونده اتمی جمهوری اسلامی را بر اساس گزارش اخیر یوکیا آمانو، مدیرکل جدید این سازمان بررسی می‌کند

آقای خامنه‌ای همچنین افزود که کشور‌های غربی درباره فعالیت اتمی جمهوری اسلامی، «دروغ» می‌گویند و مخالفت آنها با ادامه غنی‌سازی اورانیوم در ایران، به «ضررشان» تمام خواهد شد.

کشورهای غربی بدنبال افزایش تحریم‌ها علیه ایران برای وادار کردن این کشور به توقف غنی‌سازی اورانیوم و بازگشت به میز مذاکرات هسته‌ای هستند.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا امروز با سفر به آمریکای جنوبی، قصد دارد برزیل را نیز با اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران همراه کند. وی گفته است که بین یک تا دو ماه آینده، قطعنامه تازه‌ای علیه ایران به تصویب می‌رسد.

ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل، به تازگی با منزوی کردن ایران مخالفت کرده بود.

Share/Save/Bookmark