رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ اسفند ۱۳۸۸

افزایش شمار قربانیان زلزله شیلی به ۳۰۰ تن

مقام‌های دولت شیلی از افزایش شمار قربانیان زلزله مهیب این کشور به بیش از ۳۰۰ نفر و بی‌خانمانی هزاران تن دیگر خبر می‌دهند.

در همین حال، گزارش‌ها حاکی است که احتمال افزایش شمار قربانیان این زلزله که یکی از قوی‌ترین زمین لرزه‌های تاریخ است، وجود دارد. زلزله شیلی، زندگی بیش از دو میلیون نفر از ساکنان این کشور را تحت تاثیر قرار داده است.


AP

روز گذشته (شنبه) زلزله‌ای با بزرگی ۸.۸ ریشتر، شهر کنسپسیون در نزدیکی سانتیاگو، پایتخت شیلی را لرزاند. پس از آن همچنین دست‌کم هشت پس لرزه قوی در این منطقه به وقوع پیوست.

میشله باشلت، رئیس جمهوری شیلی با اعلام وضعیت «فاجعه» در این کشور، از جامعه بین‌الملل درخواست کمک کرده است.

خبرگزاری فرانسه، میزان خسارات وارد شده به مناطق زلزله زده را بسیار زیاد گزارش کرده و نوشته که یک شهر به صورت کامل از میان رفته است.




AP

رسانه‌های شیلی نوشته‌اند که عده بسیاری زیر آوارها گیر کرده‌اند و صدای فریاد آنها به گوش می‌رسد. قطع برق، آب و گاز در مناطق زلزله زده، عملیات امداد و نجات را بسیار دشوار کرده است.

وقوع پس لرزه‌ها و امکان ریزش ساختمان‌های ترک برداشته نیز باعث شده که مردم ترجیح دهند در خیابان‌ها اقامت داشته باشند.

تاکنون تعدادی در مناطق ساحلی شیلی بر اثر وقوع سیل جان خود را از دست داده‌اند و ‌٥٠ کشور واقع در اقیانوس آرام از نیوزلند تا ژاپن، احتمال وقوع سونامی را اعلام کردند.

آژانس هواشناسی ژاپن از همه ساکنان سواحل شمال این کشور درخواست کرده به دلیل احتمال وقوع سونامی با امواج بیش از سه متر ناشی از زمین لرزه روز گذشته شیلی، این مناطق را ترک کنند.


AFP

با این حال، با وجود شدت بیشتر زلزله شیلی نسبت به زلزله اخیر در هائیتی، به علت رعایت استانداردها در ساخت ساختمان‌های این کشور، حادثه روز گذشته، خسارات مالی و جانی کمتری به جا گذاشته است.

در زلزله هائیتی بیش از ۲۰۰ هزار نفر جان باختند.

شیلی یکی از مناطق زلزله خیز جهان است و به طور متوسط، سالانه ۵۰۰ زلزله در این کشور رخ می‌دهد. شدیدترین زلزله در طول تاریخ نیز در این کشور رخ داده است.

Share/Save/Bookmark