رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۰ اسفند ۱۳۸۸

درخواست لغو حکم اعدام شیرین علم‌هلو

بیش از دو هزار فعال حقوق بشر و مدنی، در نامه‌ای به حکم بدوی شیرین علم‌هلو اعتراض کرده و خواستار لغو آن شدند.

شیرین علم‌هلو اردیبهشت ۱۳۸۷ در تهران دستگیر شد و در ۲۸ آذر ماه ۱۳۸۸ به اتهام «خروج غیرقانونی» از مرز، به تحمل دو سال حبس تعزیری و به اتهام «محاربه از طریق ارتباط با پژاک»، به اعدام محکوم شده است.


شیرین علم‌هلو

امضاکنندگان این نامه اعلام کرده‌اند که حکم دادگاه خانم علم‌هلو، براساس اظهارات وی در «بازجویی‌های تحت شکنجه» صادر شده و وجاهت قانونی ندارد.

آنها همچنین افزوده‌اند که این زن در تهران «به زبان فارسی تحت بازجویی قرار گرفته است، در حالی که او در طول دوران بازجویی به زبان فارسی تسلط نداشته و به دلیل کم‌سوادی، نگارش به زبان فارسی نیز برای او دشوار بوده است.»

بنابر اعلام امضاکنندگان این بیانیه، شیرین علم‌هلو، «پس از گذراندن بیش از یک سال حبس در بند نسوان زندان اوین تا حدودی قادر به صحبت به زبان فارسی است.»

این بیانیه در عین حال افزوده که «شکنجه و بازجویی علی‌رغم توجه به وضعیت متهم و در نهایت، صدور حکم اعدام برای او، حاکی از دادرسی ناعادلانه این پرونده است.»

این بیانیه افزوده که «شکنجه و بازجویی علی‌رغم توجه به وضعیت متهم و در نهایت، صدور حکم اعدام برای او، حاکی از دادرسی ناعادلانه این پرونده است»

فعالان مدنی همچنین از نهادها و سازمان‌های مدافع حقوق بشر خواسته‌اند که مقام‌های جمهوری اسلامی را برای لغو حکم اعدام این دختر ۲۸ ساله کرد تحت فشار قرار دهند.

این بیانیه در شرایطی منتشر می‌شود که آبان ماه امسال، احسان فتاحیان ۲٨ ساله به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق اقدامات مسلحانه» در زندان مرکزی شهر سنندج اعدام شد.

زینب جلالیان، رمضان احمد، فرهاد چالش، رستم ارکیا، فصیح یاسمنی، رشید آخ کندی، علی حیدریان، فرهاد وکیلی و حسین خزری از دیگر زندانیان کردی هستند که امکان اعدام آنها نیز وجود دارد.

شیرکوه معارفی و حبیب‌الله لطیفی هم دو فعال سیاسی کرد هستند که رسانه‌ها پیش‌تر از اعدام قریب‌الوقوع آنها خبر داده بودند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

.plz help alam holo

-- ahmad ، Mar 1, 2010 در ساعت 10:15 AM