رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ اسفند ۱۳۸۸

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

قدرت ایمان
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «مهم‌تر از اعترافات» در خصوص بازداشت عبدالمالک ریگی نوشته شده است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «مقاومت نکردن این مهره آمریکا نشان دهنده بی‌اعتقادی وی به راهی است که انتخاب کرده بود. حتی شاید بهتر این باشد که گفته شود این راهی نبود که خود او انتخاب کرده باشد، بلکه بدون درک و محاسبه و صرفا به صورت یک مهره عمل می‌کرد و به همین دلیل بعد از دستگیری بدون آنکه کمترین مقاومتی کند حاضر به اعتراف شد.»

به نوشته این روزنامه، «در کنار همه عوامل ظاهری مربوط به دستگیری ریگی، باید به این نکته بسیار مهم نیز توجه داشته باشیم که این قبیل وقایع مهر تایید ارزشمندی بر قدرت ایمان و کارائی آن در برابر ظلم است. اگر به صحنه دلخراش گفتگوی مادر همسر عبدالرحیم ریگی (برادر عبدالمالک) با او دقت کنیم به این واقعیت پی خواهیم برد.»

جمهوری اسلامی در سرمقاله خود افزوده است: «غافلگیر شدن دستگاه‌های اطلاعاتی بعضی کشورهای عربی منطقه از دستگیری ریگی نشان داد که آنها امید فراوانی به او داشتند. در عربستان سعودی مسئولان اطلاعاتی و امنیتی این کشور برای بررسی این موضوع جلسه اضطراری تشکیل دادند. قطعا آنها از شنیدن اعترافات ریگی بیش از دستگیری وی شگفت زده شده‌اند، زیرا اعترافات به زیان آنها نیز هست.»

متن کامل سرمقاله

پرهیز از تهدید
سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «فرهنگ مثبت‌اندیشی به جای آشفتگی فرهنگی» به انتقاد از اظهارات اخیر معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد پرداخته است.

سرمقاله نویس مردمسالاری نوشته است: «در جامعه اسلا می ما، نهاد انسان و نهاد جامعه هر دو باید شاخص فرهنگ باشد. در چنین جامعه‌ای، اشتغال فرهنگی در ردیف سایراشتغال‌ها قرار نمی‌گیرد و میزان توفیقش بامقدار منفعت سنجیده نمی شود.»

به نوشته این روزنامه، «با این اهمیتی که فرهنگ دارد، باید از آشفتگی فرهنگی و تهدید اهالی فرهنگ به شدت پرهیز کرد و سیاست تشویق و نگهداری و تقویت را پیشه کرد. باید از انحطاط فرهنگی در خلا عناصر با تجربه و پیوند خورده با فرهنگ نگران بود، باید دغدغه داشت، باید تعریف داشت، اتفاقاتی که در ماه‌های گذشته در حوزه فرهنگ پیش آمده است.»

مردمسالاری در ادامه آورده است: «هفته گذشته از معاونت مطبوعاتی که چندان خاک مطبوعات را هم نخورده است و از سرمایه انسانی و سرمایه فرهنگی عظیمی که در مطبوعات کشورمان و در مطبوعات بعد از انقلا ب به طور کامل اطلا ع ندارد، سخنی در رسانه‌ها و سایت‌ها منعکس شد مبنی بر پاک کردن مطبوعات از عناصر نامطلوب! که بسیار گران بود. کاش ایشان به جای این اظهار، امید می‌دادند که قصد حمایت، دلجویی، تشویق، تقدیر و حمایت از چهره‌های مطبوعاتی را دارند.»

متن کامل سرمقاله

ما به ازای بالا
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «یک رای سرنوشت‌ساز» به بررسی پرونده هسته‌ای ایران پرداخته است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «تحولات یک هفته اخیر از جمله مواضع چینی‌ها، برزیلی‌ها، لبنانی‌ها و ترک‌ها، برای آمریکا دلسردکننده است، اما این مواضع برای اطمینان بخشیدن به ایران کافی نیست، زیرا تصویب قطعنامه احتمالی علیه ایران فقط به ۹ رای مثبت و البته رای مثبت همه اعضای دائم از جمله چین احتیاج دارد و مواضع میانه کشورهایی مانند برزیل، ترکیه و لبنان تاثیر قاطعی بر روند حقوقی تصویب قطعنامه نمی‌گذارد.»

به نوشته دنیای اقتصاد «تنها فایده آرای ممتنع برای ایران این است که به لحاظ سیاسی اجماع جهانی علیه ایران شکل نمی‌گیرد. بنابراین ایران اکنون به حفظ موضع کنونی چین بیش از تغییر نظر اعضای غیردائم نیاز دارد. این کار البته مخاطراتی دارد، اما نتیجه آن ارزش این مخاطرات را دارد. خطر اصلی وضع کنونی این است که چینی‌ها می‌توانند برای وتوی احتمالی خود، ما به ازای بالایی طلب کنند.»

این روزنامه در ادامه نوشته است: «چینی‌ها برای روابط اقتصادی و تجاری خود با ایران اهمیت زیادی قائلند، اما هرگز این روابط را همسنگ روابط مشابه آن با آمریکا و اروپا به شمار نمی‌آورند. در واقع باید رفتار چینی‌ها را نوعی بازاریابی سیاسی تلقی کرد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه قدس با عنوان «شاخص‌های هندسه نظام در کلام رهبری»

سرمقاله امروز روزنامه وطن امروز با عنوان «کاش دشمن را شاد نکرده بودید!»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «مراقب کفش‌هایتان باشید!»

یادداشت امروز روزنامه اعتماد با عنوان «امنیت و بقای نظامات سیاسی و اجتماعی»

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «ردصلاحیت فتنه‌گران»

Share/Save/Bookmark