رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ اسفند ۱۳۸۸

محکومیت بین‌المللی حملات کابل

حملات انتحاری و درگیری در دو محل اقامت شهروندان خارجی در مرکز شهر کابل که دست کم به مرگ ۱۷ نفر انجامید با محکومیت شدید داخلی و خارجی همراه بوده‌است.

تاکنون هویت شماری از قربانیان این رویداد که حدود ساعت ۷ بامداد جمعه به وقت محلی رخ داد از جمله ۹ شهروند هندی، سه پلیس افغان، یک دیپلمات ایتالیایی و یک فیلم‌ساز فرانسوی تأئید شده‌است.


مرکز شهر کابل، ۲۶ فوریه ۲۰۱۰

مقامات افغان با اعلام این‌که در میان ۳۸ زخمی این حملات ۸ شهروند هندی نیز هستند، شهروندان هندوستان را هدف اصلی این حمله‌ها خوانده‌اند.
هندوستان امروز این حملات را وحشیانه خواند از بروز آن شدیداً ابراز نگرانی کرد.

ذبیح‌الله مجاهد یک سخنگوی طالبان گفت این حملات از سوی ۵ عضو این گروه که مجهز به سلاح و کمربند انتحاری بودند صورت گرفته‌است اما وزارت کشور افغانستان شمار حمله‌کنندگان را سه نفر اعلام کرد.

حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان و شورای علما و روحانیون افغانستان نیز این حملات را محکوم کردند.

دفتر سازمان ملل در افغانستان این عمل را محکوم کرده در بیانیه‌ای گفته‌است عاملان این رویداد «یک بار دیگر نشان دادند که برای زندگی انسان‌ها ارزش قائل نیستند.»

سفارت آمریکا نیز با پخش اطلاعیه‌ای و با محکومیت این حملات گفته‌است آمریکا به تأمین صلح و امنیت افغانستان در همکاری با کشورهای هم‌پیمان به تعهداتش به در قبال افغانستان عمل خواهد کرد.

برنارد کوشنر وزیر خارجه فرانسه نیز حملات را محکوم کرد و گفت: «هراس‌افکنان با به‌راه انداختن این حملات، آن هم در زادروز پیامبر اسلام نشان دادند که به زندگی انسان‌ها ارزش قائل نیستند.»

تاکنون هویت شماری از قربانیان این رویداد از جمله ۹ شهروند هندی، سه پلیس افغان، یک دیپلمات ایتالیایی و یک فیلم‌ساز فرانسوی تأئید شده‌است

آندرس فوگ راسموسن دبیرکل ناتو نیز با اظهار همدردی با خانواده‌های قربانیان گفت: «من این حملات هراس‌افکنی را که یک بار دیگر دشمنان افغانستان، غیر نظامیان و کارکنان غیرنظامی خارجی را آماج قرار دادند، شدیداً محکوم میکنم.»

پیش از این نیز حملات مشابهی در کابل سازماندهی شده بود از آن جمله در ۱۸ ژانویه سال جاری ۱۲ نفر که در میان آن‌ها ۷ حمله‌کننده بود، کشته شدند و البته پیش از آن در ماه اکتبر ۲۰۰۹ حمله انتحاری به سفارت هندوستان در کابل، ۱۷ کشته بر جای گذاشت.

هندوستان از جمله کمک‌کنندگان بزرگ به بازسازی افغانستان است و تحلی‌ گران بر این باورند که تندروان مذهبی و سازمان اطلاعات ارتش پاکستان از روابط نزدیک این کشور با افغانستان رضایت ندارند و همواره در تلاشند این روابط را تحت تأثیر قرار دهند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
۱۷ کشته در شبیخون طالبان به مرکز کابل