رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ اسفند ۱۳۸۸

افزایش فعالیت دیپلماتیک برای تحریم ایران

با نزدیک شدن زمان نشست شورای امنیت سازمان ملل، فعالیت‌های دیپلماتیک ایالات متحده و هم‌پیمانانش برای به تصویب رسیدن دور چهارم تحریم‌ها علیه ایران در این شورا، افزایش چشمگیری یافته‌است.

ایالات متحده و اسرائیل
وزیران دفاع ایالات متحده و اسرائیل روز پنج‌شنبه در واشینگتن در این راستا دیدار و گفت‌وگو کردند.

پنتاگون گزارش می‌دهد که تمرکز این گفت‌وگوها بر افزایش تلاش‌های دیپلماتیک جهت اعمال تحریم‌های «شدید» علیه برنامه هسته‌ای ایران بود.

پنتاگون: آمریکا و اسرائیل موافقت کرده‌اند که وقت آن رسیده تا حلقه تحریم‌ها علیه ایران تنگ‌تر شود

جف مورل، دبیر مطبوعاتی پنتاگون به خبرگزاری‌ها گفت که هر دو طرف موافقت کرده‌اند که وقت آن رسیده تا حلقه تحریم‌ها علیه ایران تنگ‌تر شود.

ایالات متحده و اسرائیل روز پنج‌شنبه «گفت‌وگوی راهبردی» در مورد برنامه هسته‌ای ایران را برای نخستین بار پس از ریاست‌جمهوری باراک اوباما از سر گرفتند.

اسرائیل و چین
در اقدامی دیگر، یکی از وزیران ارشد اسرائیل امروز جمعه برای ترغیب چین به پیوستن به تحریم بیشتر ایران وارد پکن شد.

یکی از وزیران ارشد اسرائیل امروز جمعه برای ترغیب چین به پیوستن به تحریم بیشتر ایران وارد پکن شد

موشه یالون، وزیر امور راهبردی اسرائیل در سفر دوروزه خود به چین با دای بینگ‌گوئو، عضو ارشد شورای دولتی چین دیدار و گفت‌وگو کرد.
به گفته گای کیوتز، سخنگوی سفارت اسرائیل، «وضعیت ایران» از محورهای اصلی این گفت‌وگو است.

ایالات متحده و برزیل
وزارت خارجه آمریکا هم‌چنین اعلام کرد که ویلیام برنز، مسئول آماده‌سازی زمینه گفت‌وگوها در مورد تحریم ایران امروز جمعه به برزیل سفر کرده‌است تا زمینه را برای سفر هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا به آن کشور در روز چهارشنبه هفته بعد فراهم کند.

برزیل که یکی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل و دارای حق رأی عادی در آن شورا است تا کنون ترغیب زیادی برای اعمال تحریم بیشتر علیه ایران از خود نشان نداده‌است.

آلمان و روسیه
از سوی دیگر بخش خبری کاخ کرملین گزارش داد که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و دمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه روز پنج‌شنبه برای گفت‌وگو در پیوند با برنامه هسته‌ای ایران با یک‌دیگر دیدار کردند.

گفت‌وگوهای دیپلماتیک صدراعظم آلمان در مورد تحریم ایران در حالی برگزار می‌شود که روز پنج‌شنبه رئیس فدراسیون صادرکنندگان آلمان نیز خواستار «اقدامات شدیدتر» علیه ایران شد.

آنتون بورنر، به نسخه آلمانی روزنامه «فایننشال تایمز» گفت که «وقت راضی کردن ایران به‌سر آمده‌است و چنین سیاستی راه به جایی نخواهد برد.»

رئیس فدراسیون صادرکنندگان آلمان: وقت راضی کردن ایران به‌سر آمده‌است و چنین سیاستی راه به جایی نخواهد برد

سیاستمداران و مقامات مختلف غربی اخیراً بارها اعلام کرده اند که «صبر آن‌ها نسیت به برنامه هسته‌ای ایران به‌سر آمده‌است.»
دمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه نیز روز پنج‌شنبه از ایران خواست تا در موضوع هسته‌ای از خود «رفتاری مسئولانه» نشان دهد.

کاتسویا اوکادا، وزیر خارجه ژاپن نیز این هفته گفت اگر شورای امنیت، قطعنامه‌ جدیدی علیه ایران صادر کند، توکیو چاره‌ای جز پایبندی به مفاد آن ندارد.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا پیش‌بینی کرده‌است که تصویب یک قطع‌نامه جدید علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل «۳۰ تا ۶۰ روز» طول خواهد کشید.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

تمام اینها یک نمایش دروغین است.

-- بدون نام ، Feb 26, 2010 در ساعت 12:10 PM