رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ اسفند ۱۳۸۸

«مسئله هسته‌ای ایران مانند بحران موشکی کوبا است»

هیلاری کلینتون روز پنج‌شنبه مسئله رویارویی با برنامه هسته‌ای ایران را با بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ که جهان را تا آستانه جنگ اتمی برده‌بود، مقایسه کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه ایالات متحده خطاب به قانون‌گذاران آمریکا گفت «ما درگیر یک دیپلماسی بسیار شدید هستیم» و افزود که شرایط هم‌اینک، مشابه کاری است که جان اف. کندی رئیس‌جمهور وقت آمریکا انجام داد تا توانست شوروی را ناچار به برچیدن موشک‌های خود از کوبا بکند.


هیلاری کلینتون

بحران موشکی کوبا زمانی شدت گرفت که اتحاد جماهیر شوروی موشک‌های اتمی در نزدیکی سواحل ایالات متحده در کوبا مستقر کرد. این بحران به عنوان یکی از نزدیک‌ترین لحظات تبدیل شدن جنگ سرد به جنگ هسته‌ای به‌شمار می‌آید.

خانم کلینتون خطاب به کمیسیون تخصیص بودجه مجلس نمایندگان ایالات متحده افزود:
«برداشت من از آن‌چه برای کندی اتفاق افتاد اینست که او هم دقیقاً همین شرایط را داشت. در زمان او نیز در دیپلماسی پای مخاطره زیادی به میان آمد.»

بحران موشکی کوبا به عنوان یکی از نزدیک‌ترین لحظات تبدیل شدن جنگ سرد به جنگ هسته‌ای به‌شمار می‌آید

وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت:
«جان اف. کندی کوشش زیادی کرد تا جهان متوجه مسئله بشود، به سازمان ملل رفت، جلسه توضیحی گذاشت، نظر جهان را با استقرار جنگ‌افزار روسی در کوبا مخالف کرد، و سرانجام قراری با روس‌ها گذاشت که باعث برچیده شدن آن جنگ‌افزار شد.»

خانم کلینتون افزود:
«این همان دیپلماسی در وضعیت مواجهه با خطر زیاد است که من و دیگر اعضای دولت با آن درگیر هستیم زیرا ما تهدید بالقوه از سوی ایران را بسیار جدی می‌گیریم.»

ایالات متحده و هم‌پیمانانش می‌کوشند با تعامل بیشتر با روسیه و همراه کردن چین، به‌زودی دور چهارمی از تحریم‌ها را در شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران اعمال کنند.
تلاش‌های شدید دیپلماسی آمریکا برای همراه کردن چین در این مسئله هنوز ادامه دارد.

وزیر امور خارجه آمریکا هم‌چنین برای ایجاد فاصله میان سوریه و ایران تلاش‌های دیپلماتیک خود را افزایش داده‌است.

«برداشت من از آن‌چه برای کندی اتفاق افتاد اینست که او هم دقیقاً همین شرایط را داشت»

محمود احمدی‌نژاد روز گذشته در سفر خود به دمشق در واکنش به این تلاش خانم کلینتون گفت:
«وقتی کسی حرف بیجا می‌زند و خارج از قد و قواره خودش صحبت می‌کند، به او می‌گوییم «یک کلام از مادر عروس بشنوید».

وی افزود:
«ما توصیه می‌کنیم جمع و جور کنند و بروند، اما این را هم‌ می‌گوییم که اگر ادامه بدهند و بخواهند دخالت کنند و رفتارشان را دنبال کنند، ملت‌های منطقه شر آن‌ها را از منطقه خواهند کند.»

ایالات متحده و هم‌پیمانانش برنامه هسته‌ای ایران را خطری برای کشورهای خود می‌دانند. ایران این نگرانی‌ها را بی‌پایه می‌داند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

مردم ایران در اتفاقات اخیر به این واقیعت که شرایط بحرانی مورد نظر آمریکا ساخته و پرداخته خود آمریکاست پی برده اند و می دانند که آمریکا به عنوان ابزاری از وضعیت بحرانی دست ساز خود برای گسترش سلطه و غارت خود بهره برداری می کند.

-- بدون نام ، Feb 26, 2010 در ساعت 12:16 PM

دقت کنید , احمدی نژاد دررفتار باامریکا بی ادب اما با اروپا باادب است . قاعده بازی را بخوبی میداند .

-- Ahmad ، Feb 26, 2010 در ساعت 12:16 PM

در سال ١٩٦٢ نیز شخص بدون نامی در کوبا همانند آقای بی نام ایرانی در بالا نظر میداد ولی روسیه به فکر منافع حود بوده و هست و به نظرات در آن «زمانه» و این «زمانه» پشیز اهمیتی نمی دهد. سوال این است که چرا خامنه ای یک میلیارد دلار برای موشکهای روسی پیش می پردازد و چرا با پوتین روسی جنایتکار که مسلمانان را در چچنی قصابی می کند سر یک سفره می نشیند و چرا نفت دریای خزر را پیشکش رهبر معظم روس می کند و چرا بکارافتادن نیروگاه بوشهر بعداز ٣٠ سال هنوز در گروه یک پوتین است و چرا و چرا و چرا و چرا های دیگر ؟؟؟؟؟؟؟ حقا که با این همه چراها کشور ما بصورت یک «چراهگاه» مملو از گوسفدان «غیور» و با یک چوپان «معظم» در آمده است. ایول.

-- بدون نام ، Feb 26, 2010 در ساعت 12:16 PM

حاج احمدی بیمار؛ «وقتی کسی حرف بیجا می‌زند و خارج از قد و قواره خودش صحبت می‌کند، به او می‌گوییم «یک کلام از مادر عروس بشنوید». این است ادبیات یک بیمار سیاسی! بعد از دیگران تقاضای ادب و احترام طلب می کند.
امام دوازده،

-- Emam 12 ، Feb 26, 2010 در ساعت 12:16 PM

چه خوب گفت این خانم اما طبق معمول چه شل!

این ایجاد ترس و واهمه از جنگ اتمی در منطقه و جهان به سرکردگی ایران (یا اسرائیل یا هند و پاکستان یا ...) یک جنگ روانی گسترده و حساب شده است همانطور که قضیه کوبا در اوج "جنگ سرد" نیز چنین بود.

اگه از من می شنوی خیلی هم خوب خواهد بود اگر چنین جنگی راه بیفتد چون در آن بخش اعظم بشریت نابود خواهد شد (اگر تمام آن از بین نرود!) و دست کم از شنیدن حرفهای این موجودات کریه المنظر که خود را »سیاستمدار« می نامند و در مقامات بالای کشورها به ریدمان زدن به حال و روز ملت های خود و جهان مشغول هستند برای مدتی اندک هم که شده راحت خواهیم شد! (یا دست کم بازماندگان احتمالی ما چنان موهبتی را تجربه خواهند کرد.)

-- روسی ، Feb 26, 2010 در ساعت 12:16 PM

نظر آقا یا خانم بینام که مردم ایران را به گوسفند تشبیه کرده کاملاً خارج از ادب است و من تعجب می کنم چرا منتشر شده.

-- میم ، Feb 28, 2010 در ساعت 12:16 PM