رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ اسفند ۱۳۸۸

از سرگیری گفت‌وگوی راهبردی آمریکا و اسرائیل

ایالات متحده و اسرائیل امروز پنج‌شنبه «گفت‌وگوی راهبردی» در مورد برنامه هسته‌ای ایران را برای نخستین بار پس از ریاست‌جمهوری باراک اوباما از سر گرفتند.

در این چارچوب امروز جیمز استاینبرگ، معاون وزیر خارجه آمریکا و دنی آیالون، معاون وزیر خارجه اسرائیل دیدار کردند تا رایزنی‌های دائمی که در زمان جرج بوش میان دو کشور جریان داشت را از سر بگیرند.

دیدار امروز دو مقام آمریکایی و اسرائیلی در حالی برگزار می‌شود که اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل نیز برای ملاقات با چند مقام آمریکایی در ایالات متحده به‌سر می‌برد

مقامات اسرائیلی به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که در این گفت‌وگوها در مورد «موضوعات استراتژیک دارای اهمیت اساسی» بحث خواهد شد و تمرکز اصلی این گفت‌وگوها بر برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود.

در این حال مقامات آمریکایی این رایزنی‌ها را به عنوان «گفت‌وگوهای سالانه منظم و زمان‌بندی‌شده» توصیف کردند که در آن «گستره وسیعی از موضوعات منطقه‌ای و امنیتی» پوشش داده می‌شود.

دیدار امروز دو مقام آمریکایی و اسرائیلی در حالی برگزار می‌شود که اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل نیز برای ملاقات با چند مقام آمریکایی در ایالات متحده به‌سر می‌برد.

پس از این‌که ایران هفته گذشته اعلام کرد در حال بررسی ساخت دو کارخانه غنی‌سازی اورانیوم دیگر در کوه‌ها است، واشینگتن هشدار داد که «وقت و صبر» در مورد برنامه هسته‌ای ایران دارد به پایان می‌رسد.

مقامات آمریکایی این رایزنی‌ها را به عنوان «گفت‌وگوهای سالانه منظم و زمان‌بندی‌شده» توصیف کردند

اسرائیل نیز به تازگی خواستار اقدامات تحریمی شدید علیه بخش انرژی ایران شده‌است تا به این وسیله جمهوری اسلامی را از ادامه برنامه هسته‌ای خود منصرف کند.

قدرت‌های غربی و اسرائیل نگرانند که برنامه هسته‌ای ایران ممکن است مقاصد نظامی پنهانی باخود همراه داشته‌باشد. حکومت ایران این موضوع را رد می‌کند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ta amrika bekhad tasminm begireh mardom iran zire zolm khord shodan

-- بدون نام ، Feb 25, 2010 در ساعت 11:44 AM

agar bush yek sale dige ham mimund masaleye hasteyi iran hallo fasl mishod!!

-- amir ، Feb 26, 2010 در ساعت 11:44 AM