رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۶ اسفند ۱۳۸۸

تأکید ایران و سوریه بر استحکام روابط دو کشور

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و محمود احمدی‌نژاد روز پنج‌شنبه در یک نشست خبری مشترک در دمشق تلاش‌های ایالات متحده برای ایجاد فاصله میان این دو کشور هم‌پیمان را «بیهوده» دانستند.

به گزارش رسانه‌های سوری، بشار اسد در این نشست خبری گفت:
«هنگامی که آن‌ها موضوع صلح و ثبات در خاورمیانه و اصول زیبای دیگر را مطرح می‌کنند از فراخوان آن‌ها برای ایجاد فاصله بین دو کشور تعجب می‌کنم.»

محمود احمدی‌نژاد در مورد مواضع هیلاری کلینتون: یک کلام از مادر عروس بشنوید

رئیس جمهور سوریه افزود:
«اگر هدف اصلی ثبات است ما باید روابطمان را بیش از این تقویت کنیم. ما نمی‌خواهیم که دیگران در مورد منطقه و تاریخ ما به ما درس بدهند.»

محمود احمدی‌نژاد نیز که بامداد امروز پنج‌شنبه به پایتخت سوریه سفر کرده‌است به خبرنگاران گفت روابط دو کشور «خانوادگی و مستحکم» است.


بشار اسد و محمود احمدی‌نژاد

وی در مورد روابط با سوریه افزود:
«ما فکر می‌کنیم یک ملت واحدیم؛ بسیاری از این مرزبندی‌ها و خط‌کشی‌ها تحمیلی است.»

آقای احمدی‌نژاد ادامه داد:

«گفت‌وگوهای ما در فضای برادرانه و خانوادگی انجام می‌شود و خارج از فضای یک خانواده نیست.»

در این سفر یک رشته توافق میان دو کشور از جمله توافقنامه لغو روادید سفر شهروندان دو کشور امضا شد.

در این سفر توافقنامه لغو روادید سفر شهروندان دو کشور امضا شد

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمود احمدی‌نژاد با اشاره به تلاش‌های دیپلماتیک هیلاری کلینتون برای فاصله گرفتن سوریه از ایران گفت:
«ما هم می‌خواهیم توصیه آن خانم را اجرا کنیم. گفتند فاصله‌ خود را حفظ کنید. اصلا فاصله‌ای نیست که بخواهیم فاصله را حفظ کنیم. ما یک ضرب‌المثلی در فارسی داریم که وقتی کسی حرف بیجا می‌زند و خارج از قد و قواره خودش صحبت می‌کند، به او می‌گوییم «یک کلام از مادر عروس». فکر می‌کنیم اگر ایشان می‌خواهد کاری انجام دهد خوب است که برای مردم آمریکا انجام دهد. کسی ایشان را دعوت نکرد که بیاید راجع به مسائل منطقه اظهار نظر کند.»

آقای احمدی‌نژاد ادامه داد:
«ما توصیه می‌کنیم جمع و جور کنند و بروند، اما این را هم‌ می‌گوییم که اگر ادامه بدهند و بخواهند دخالت کنند و رفتارشان را دنبال کنند، ملت‌های منطقه شر آن‌ها را از منطقه خواهند کند.»

محمود احمدی‌نژاد خطاب به غرب: ما توصیه می‌کنیم جمع و جور کنند و بروند، اگر ادامه بدهند ملت‌های منطقه شر آن‌ها را از منطقه خواهند کند

اعلام ادامه نزدیک مواضع دو کشور در حالی بیان می‌شود که مقامات «ضد تروریستی» ایالات متحده در هفته‌های اخیر گفتند گفت‌وگوهای «سازنده‌ای» با مقامات سوری داشته‌اند.

ایالات متحده از زمان انتخاب باراک اوباما به ریاست‌جمهوری بر تلاش خود برای جدا کردن سوریه از جبهه ایران و نزدیک کردن آن کشور به مواضع غرب افزوده‌است.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
آمریکا: با سوریه گفت‌وگوی سازنده‌ای داریم

نظرهای خوانندگان

محمود : ما یک ضرب‌المثلی در فارسی داریم که وقتی کسی حرف بیجا می‌زند و خارج از قد و قواره خودش صحبت می‌کند، به او می‌گوییم «یک کلام از مادر عروس».
------------------------------------------------------
"یک کلام از مادر عروس"

-- گل آقا ، Feb 25, 2010 در ساعت 11:33 AM