رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۶ اسفند ۱۳۸۸

هشدار دوباره آمریکا درباره برنامه اتمی ایران

رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید برای چندمین بار به مقام‌های ایران هشدار داد که صبر جامعه جهانی در قبال برنامه هسته‌ای این کشور در حال پایان است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای گیبس در عین حال افزود که تهران علاقه چندانی به کاهش نگرانی‌های بین‌المللی درباره فعالیت‌های اتمی‌اش از خود نشان نداده است.


رابرت گیبس (AP)

وی که با خبرنگاران گفتگو می‌کرد، اظهار داشت که جمهوری اسلامی در صورت ادامه افزایش ظرفیت غنی‌سازی خود، باید مواجهه با عواقب آن را نیز بپذیرد.

سخنگوی کاخ سفید همچنین افزود که تهران تمایلی به جلب اعتماد جهانی در مورد صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود ندارد.

گیبس در عین حال افزود که تهران علاقه چندانی به کاهش نگرانی‌های بین‌المللی درباره فعالیت‌های اتمی‌اش از خود نشان نداده است

دریاسالار مایک مولن، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا نیز به تازگی اعلام کرده که ایران در مسیر دستیابی به سلاح اتمی حرکت می‌کند.

اظهارات مقام‌های آمریکایی پس از آن مطرح می‌شود که علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، از احتمال آغاز ساخت دو مرکز جدید غنی‌سازی اورانیوم در سال آینده خبر داد.

فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم نامه ایران به آژانس انرژی اتمی را حاوی نکته جدیدی ندانسته است.

کراولی، پیشنهاد ایران را «غیرقابل قبول» و برای انحراف افکار عمومی از موضوع اصلی معرفی کرده و بر پیشنهاد ارائه شده به این کشور در نشست ژنو تاکید کرده است

در نامه ایران به یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس آمده است که «ایران برای مبادله سوخت لازم راکتور تحقیقاتی تهران با اورانیوم غنای پایین تولید شده در ایران بطور همزمان در یک و یا چند محموله در اراضی جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد.»

آقای کراولی، پیشنهاد ایران را «غیرقابل قبول» و برای انحراف افکار عمومی از موضوع اصلی معرفی کرده و بر پیشنهاد ارائه شده به این کشور در نشست ژنو تاکید کرده است.

غرب در نشست ژنو، به جمهوری اسلامی پیشنهاد مبادله اورانیوم ۳.۵ درصد تهران با اورانیوم با غنای نزدیک به ۲۰ درصد روسیه را ارائه کرده بود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود، فعالیت‌های اتمی اخیر ایران را موجب افزایش نگرانی‌های جهانی درباره تلاش جمهوری اسلامی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای اعلام کرده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

حنای آمریکا حد اقل در بین مردم ایران دیگر رنگی ندارد. هر روز ضد و نقیض گویی. آنها از شرایط فعلی ایران کاملا راضی هستند چرا که هم اسلام زدایی می شود، هم افکار اعراب از اسراییل منحرف می گردد و هم بهانه حضور در منطقه و غارت داراییهای آنها را پیدا می کند.

-- بدون نام ، Feb 24, 2010 در ساعت 09:00 AM

Areh
Ta vaghte ke be Amerika bag nadeed hamentoreh,vaghte ke ona bag gereftand hame che tabee mesheh

-- Shahram ، Feb 25, 2010 در ساعت 09:00 AM