رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ اسفند ۱۳۸۸

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

تغییر رویکرد
سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «هوشمندی در عرصه دیپلماسی» در خصوص نوع دیپلماسی به کار گرفته شده از سوی مقام‌های ایرانی در شرایطی که مناقشه اتمی ایران با غرب بالا گرفته، نوشته شده است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «از چرخش آشکار مواضع روسیه تا سخنان بی‌سابقه امرای کشورهای حاشیه خلیج فارس و ادعاهایی که در گزارش جدید آژانس آمده، همگی نشانه‌هایی از این تغییر رویکرد غربی‌هاست که نتیجه محاسبات قبلی خود را به آرامی پیش می‌برند. به نظر می‌رسد مرحله بعد برای آنها تمرکز روی دو مساله باشد. یکی قانع کردن چین برای پیوستن به این زنجیره و چشم‌پوشی بر منافع اقتصادی خود و دیگری اجماع روی تحریم‌هایی کارآمدتر.»

به نوشته این روزنامه، «وی دیگر ماجرا کارکرد نامطلوب دستگاه دیپلماسی کنونی کشورمان است که البته امری نوظهور نیست. اگر اندکی به عقب برگردیم روزهایی را به خاطر می‌آوریم که وزیر امور خارجه و سایر مسئولین سیاست خارجی کشورمان در یک روز صبحانه را در هواپیما، ناهار را در یک کشور خارجی و شام را در دفتر کارشان صرف می‌کردند و تقریبا این روال برنامه یومیه آنها بود.»

مردمسالاری در سرمقاله خود افزوده است: «این مسیر باید با حفظ انسجام و اتحاد و بر محور خرد و هوشمندی و مطابق واقعیات طی شود. هرگونه تکروی و گریز از نظارت و حرکت نسنجیده‌ای که خروج از این جبهه یکپارچه را تداعی کند، چه بخواهیم و چه نخواهیم به این صف واحده آسیب می‌رساند و هزینه رسیدن به مقصد نهایی و مطالبات اصلی را افزایش خواهد داد.»

متن کامل سرمقاله

ارقام و خواست سیاسی
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «نگاهی به مالیات در لایحه بودجه» در خصوص سرنوشت مالیات بر درآمد شهروندان ایرانی نوشته شده است.

سرمقاله نویس دنیای اقتصاد نوشته است: «انبوهی از اعداد و ارقام انباشت شده در کتاب لایحه بودجه وجود دارند که هر کدام به یک محل درآمد یا یک خرج سنجاق شده و ما به ازای عینی پیدا خواهد کرد. هر کدام از این اعداد و ارقام علاوه بر اینکه کسب و کار و روزی مردم را شکل می‌دهد، یک نوع اراده و خواست سیاسی را نیز نشان می‌دهد که شاید چندان به چشم نمی‌آیند.»

به نوشته این روزنامه، «هر عددی که در لایحه بودجه آمده و تبدیل به قانون شود،‌ پایه‌ای برای بودجه‌بندی سال‌های بعدی خواهد بود. این نکاتی است که قانونگذاران مجلس باید در کانون توجه قرار داده و نسبت به هر عدد و رقم حساسیت نشان دهند تا ریالی بی‌جهت هزینه نشود و ریالی بدون کارشناسی از شهروندان گرفته نشود. دولت در لایحه بودجه سال ۱۳۸۹ از مجلس اجازه خواسته است ۳۶۸ هزار میلیارد تومان از منابع گوناگون درآمد کسب کند و عین همین رقم را هزینه کند.»

دنیای اقتصاد در ادامه آورده است: «شاید برای شهروندان ایرانی دشوار نباشد که حتی در شرایط دشوار این میزان رشدهای مالیاتی را تحمل کنند، اما آنها باید بدانند این مالیات‌هایی که از آنها قرار است اخذ شود، در کدام محل‌ها هزینه‌ می‌شود و توجیه دولت برای هزینه کردن هر یک رالو از درآمد آنها چقدر مبنای کارشناسی و منصفانه دارد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه قدس با عنوان «آمریکا و راهبرد ایران‌هراسی در انتخابات عراق»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «سایه قدرت ایران و افول آمریکا»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «بسیج سرمایه‌های اجتماعی علیه جبهه استکبار»

Share/Save/Bookmark