رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳ اسفند ۱۳۸۸

۱۵ کشته در حمله انتحاری ننگرهار

در اثر یک انفجار انتحاری در منطقه «خوگیانی» ولایت ننگرهار افغانستان، دست‌کم ۱۵ نفر کشته و شمار زیادی زخمی شدند.

منابع محلی می‌گویند در این حمله، «حاجی زمان»، یک فرمانده پیشین مجاهدین در جنگ با شوروی سابق که متهم به «همکاری در فرار اسامه بن لادن» رهبر القاعده، از منطقه «توره بوره» ولایت ننگرهار در سال ۲۰۰۱ بود، نیز کشته شده است.

وزارت کشور افغانستان اعلام کرد این انفجار مرگبار، بعد از ظهر امروز دوشنبه، توسط یک عامل انتحاری، زمانی صورت گرفت که شماری از مردم به خاطر دریافت سند مالکیت گردهم آمد بودند.

گفته شده است در این رویداد، «عبدالرحمن شمس»، رئیس اداره مهاجرین ولایت ننگرهار که در حال توزیع سند مالکیت میان شماری از مهاجران بازگشته به افغانستان بود، همراه با ۲۰ نفر از افراد غیرنظامی زخمی شده است.

وزارت کشور افغانستان با غیرانسانی و غیراسلامی خواندن این اقدام، از آغاز تحقیقات در مورد چگونگی بروز آن خبر داده است.

حاجی زمان، پس از حمله ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا به افغانستان و سرنگونی رژیم طالبان، از سوی «نیروهای ویژه آمریکایی» برای «دستگیری بن لادن» استخدام شده بود، اما با آشکار شدن «نقش‌اش در فرار بن لادن»، از افغانستان گریخت. وی سال گذشته، دوباره به ولایت ننگرهار بازگشت.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است، اما همواره شورشیان مسلح، مسئولیت حملات انتحاری را پذیرفته‌اند.

مقام‌های افغان و بین‌المللی می‌گویند شورشیان به دلیل «ضعف» مقابله مستقیم، حملات انتحاری و بمب‌گذاری را افزایش داده‌اند. بیشتر قربانیان این نوع حملات نیز غیرنظامیان هستند.

پیش از این، سازمان ملل متحد نسبت به افزایش قربانی شدن غیرنظامیان افغان در خشونت‌های رو به ازدیاد این کشور، ابراز نگرانی کرد بود.

Share/Save/Bookmark