رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳ اسفند ۱۳۸۸

مرگ ۲۷ غیرنظامی افغان در حمله هوایی ناتو

حمله مرگبار جنگنده‌های ناتو به منطقه‌ای در مرکز افغانستان، موجب جان باختن دست‌کم ۲۷ غیرنظامی و زخمی شدن ۱۲ نفر دیگر شده است.

در اطلاعیه‌ دفتر ریاست جمهوری افغانستان اعلام شده که این حمله در منطقه «کجران» ولایت دایکندی روی داده است.

بر اساس این اطلاعیه، شورای وزیران دولت افغانستان، وقوع این حمله را «غیرقابل توجیه» دانسته و آن را به شدت محکوم کرده است.

ناتو تائید کرده است به سه خودرو، به گمان این که حامل شورشیان هستند، حمله کرده، اما بعد از آن مشخص شده که زنان و کودکان در اثر این حمله هوایی آسیب دیده‌اند.

در اطلاعیه منتشر شده از سوی آیساف (نیروهای کمک به تامین امنیت ناتو) اعلام نشده که چه تعداد از سرنشینان این خودروها کشته شده‌اند.


عکس: زمانه

ژنرال استانلی مک‌کریستال، فرمانده ارشد نظامیان ناتو، با ابراز تاسف از بروز این حادثه گفته است: «من این موضوع را برای نظامیان ناتو روشن کرده‌ام که ما برای تامین امنیت مردم افغانستان به این کشور آمده‌ایم و آسیب رساندن به غیرنظامیان، ضربه‌ای بنیادین بر باور و اعتماد مردم نسبت به ماموریت ما خواهد بود.»

از آغاز جنگ مارجه، طی یک هفته گذشته، دست‌کم ۱۶ غیرنظامی بر اثر حملات ناتو در این منطقه کشته شده‌اند.

پیش از این سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد که در سال ۲۰۰۹ میلادی، ۲۴۱۲ غیرنظامی در افغانستان جان باخته‌اند.

۷۰ درصد از این افراد، بر اثر حملات طالبان کشته شده‌اند و نیروهای ناتو و ائتلاف تحت فرمان آمریکا مسئول مرگ ۲۵ درصد از آنها بوده‌اند.

با این حال، نگرانی‌های مردم افغانستان نسبت به اثرات منفی تدوام خشونت‌ها، در پی اظهارات جدید مقامات آمریکایی که جنگ کنونی با طالبان در هلمند را آغاز یک جنگ طولانی عنوان کرده‌اند، افزایش یافته است.

Share/Save/Bookmark