رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳ اسفند ۱۳۸۸

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

جرقه استیضاح
سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «استیضاح غیرسیاسی یک وزیر» در خصوص استیضاح احتمالی وزیر راه و ترابری نوشته شده است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «اگرچه جرقه استیضاح وزیر راه و ترابری، زمانی زده شد که مهماندار یونانی خط هوایی کیش - تهران از واژه مجعول خلیج عربی استفاده کرد، اما زمینه این استیضاح ماه‌ها پیش فراهم شده بود. وزیر راه و ترابری، از جمله وزیرانی است که علاقه فراوانی به انجام برخی کارهای تبلیغاتی دارد و از بدو آغاز به کار خود در دولت نهم، این علا قه را به طرق مختلف نشان داده است.»

به نوشته این روزنامه، «بازدیدهای سرزده از فرودگاه و راه آهن و... که از قضا در همگی این بازدیدهای به اصطلاح سرزده، دوربین‌های خبری صدا و سیما هم همراه او هستند، نمونه‌ای از این علاقه وزیر راه است. البته او علایق دیگری هم دارد. از جمله افتتاح نمایشی پروژه‌هایی که به اتمام نرسیده‌اند.»

مردمسالاری در سرمقاله خود افزوده است: «استاندارد نبودن جاده‌ها و آزادراه‌ها در کشور یکی از دلایل تصادفات رانندگی است که وزیر راه و ترابری، نه تنها در استانداردسازی جاده‌های موجود اقدام چندان مثبتی انجام نداده، بلکه پروژه‌های نیمه تمام سال‌های گذشته هم که وزیر راه در بدو آغاز به کار خود، برای تکمیل آنها وعده‌های فراوانی داده بود، همچنان نیمه تمام و بعضا در حال رکود باقی مانده‌اند.»

متن کامل سرمقاله

شبهات یک تاخیر
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «علت تاخیر؟» به قلم موسی غنی‌نژاد، به انتقاد از تاخیر در اعلام اطلاعات مربوط به عملکرد اقتصادی دولت در سال گذشته پرداخته است.

سرمقاله نویس دنیای اقتصاد نوشته است: «در شرایطی که مجلس باید درباره بودجه پیشنهادی دولت و برنامه پنج‌ساله پنجم تصمیم‌گیری کند، متاسفانه هنوز بخش مهمی از اطلاعات مربوط به عملکرد اقتصادی کشور در سال ۱۳۸۷ اعلام نشده است. آخرین آمارهایی که درباره رشد تولید ناخالص داخلی و بخش‌های تشکیل‌دهنده آن در دسترس است، به سه ماه دوم سال ۱۳۸۷ مربوط می‌شود.»

به نوشته این روزنامه، «گر بانک مرکزی به طور متعارف می‌تواند به فاصله حداکثر شش ماه آمارهای تولید را ارائه دهد- همان‌گونه که در فروردین ۱۳۸۸ آمار مربوط به شش ماه اول سال ۱۳۸۷ را منتشر ساخته است- چگونه است که اکنون پس از گذشت بیش از یک سال، هنوز اطلاعات مربوط به تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه سوم و چهارم ۱۳۸۷ را عرضه نکرده است؟.»

دنیای اقتصاد در ادامه آورده است: «این تاخیر غیرمتعارف شبهاتی را ایجاد کرده است که تنها با تسریع در ارائه آمارهای تولید شش‌ماهه دوم ۱۳۸۷ و شش ماهه اول ۱۳۸۸ می‌تواند برطرف شود. داده‌های آماری موجود حاکی از کاهش نسبتا شدید رشد تولید ناخالص داخلی واقعی از سال ۱۳۸۷ به این سو است.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه وطن امروز با عنوان «بازهم دکتر روحانی!»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «سراشیب جنگ نرم»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «راه نظام؛ راه امام»

سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «صهیونیست‌ها در اندیشه تکرار جنایت»

Share/Save/Bookmark