رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ اسفند ۱۳۸۸

همکاری افغانستان و ایران در مبارزه با مواد مخدر

مقامات وزارت کشور افغانستان می‌گویند برای از بین بردن «شبکه‌های قاچاق مواد مخدر» در افغانستان و ایران، برنامه عملیاتی مشترکی را با این کشور آغاز می‌کنند.

بر پایه گزارش سازمان ملل متحد، در حال حاضر افغانستان، بزرگ‌ترین تولید کننده مواد مخدر جهان و ایران هم یکی از محور‌های اصلی قاچاق مواد مخدر و بزرگ‌ترین مصرف کننده تریاک در جهان است.


ژنرال داود، معاون وزارت کشور افغانستان در مبارزه با مواد مخدر

ژنرال داود داود، معاون وزارت کشور افغانستان در امور مبارزه با مواد مخدر، در مراسم امحاء نزدیک به دو تن مواد مخدر کشف شده از سوی نیروهای امنیتی افغان در هرات، ابراز امیدواری کرد که با ادامه همکاری‌ها بین پلیس دو کشور، شبکه‌های قاچاق مواد مخدر متلاشی شوند.

سازمان ملل متحد در گزارش تازه‌اش اعلام کرده که تولید مواد مخدر در افغانستان در سال ۲۰۱۰ همچنان در سطح سال گذشته که بیش از ۶۹۰۰ تن بود، حفظ خواهد شد.

به باور این سازمان، حجم توقيف محموله‌های مواد مخدر در افغانستان در مقایسه با کشورهایی که مقصد قاچاق این مواد است، به مراتب کمتر است.


امحاء مواد مخدر در افغانستان (عکس: زمانه)

در این گزارش، میزان کشف محموله‌های مواد مخدر در افغانستان دو درصد، در روسيه و كشورهای اروپايی كمتر از پنج درصد، پاكستان ۱۷ درصد و در ايران ۲۰ درصد عنوان شده است.

سازمان ملل از بی‌قانونی، فساد و نبود نظارت كافی بر مرزهای افغانستان و نیز درآمدزايی آن برای طالبان، به عنوان دلايل رونق تجارت سود‌آور مواد مخدر در اين كشور نام برده و تاثير منطقه‌ای آن را بر كشورهای همجوار را چشم‌گير دانسته است.

جمهوری اسلامی اخيرا با انتقاد از عملكرد كشورهای غربی در افغانستان، نسبت به سطح بالای کشت و تولید مواد مخدر و افزايش قاچاق اين مواد به ايران و اثرات زيان‌بار آن بر اقتصاد اين كشور هشدار داده است.

دولت ايران اعلام کرده که تصمیم دارد، مرز مشترک با افغانستان که حدود ۹۴۲ کیلومتر طول دارد را با سيم خاردار و ديوار بتونی مسدود کند.

Share/Save/Bookmark