رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ اسفند ۱۳۸۸

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

شعار عدالت
سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «تعارض در عدالت» به انتقاد از عملی نشدن وعده‌های اصولگرایان در تحقق عدالت اجتماعی و اقتصادی پرداخته است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «یکی از شعارهای اساسی اصولگرایان که اتفاقا در تقابل با جریان اصلاح‌طلبی به شکل وسیعی مطرح و بر آن تاکید می‌شود، بحث عدالت است. اما چرا اصولگرایان خود را تا این اندازه علاقه‌مند به عدالت نشان می‌دهند،‌ با در اختیار داشتن امکانات وسیع اقتصادی، سیاسی و دولتی، تا به امروز کمتر موفق به تحقق عدالت شده‌اند.»

به نوشته این روزنامه، «اصولگرایان در این مورد دچار یک تناقض ذاتی و درونی هستند. آنان از یک سو ریشه در اقتصاد تجاری دارند. این شکل از اقتصاد بیش از هر شکل اقتصادی دیگر، با مفهوم عدالت مشکل دارد، چرا که اقتصاد تجاری آن هم از نوع سنتی آن هیچ‌گاه نمی‌تواند به قواعدی تن در دهد که منافع او را کاهش داده یا به خطر اندازد. اما تحقق عدالت نیز تنها با شعار ممکن و میسر نیست.»

مردمسالاری در سرمقاله خود افزوده است: «علی‌رغم شعارهای بسیار اصولگرایان در لزوم برقراری عدالت هر روز بر پیچیدگی‌ها و مشکلات اقتصادی جامعه و مردم افزوده می‌شود و اصولگرایان با طرح شعارهای بلندپروازانه در عرصه‌های دیگر سعی می‌کنند بر ناتوانی خویش در تحقق شعاری که رسالت تاریخی خود می‌دانستند، سرپوش گذارند.»

متن کامل سرمقاله

تابلوی حقوق بشر
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «نخ نمای حقوق بشر!» به بررسی واکنش جهان به وضعیت حقوق بشر در ایران پرداخته است.

سرمقاله نویس کیهان نوشته است: «سفر هیلاری کلینتون به منطقه و تلاش برای احیای پروژه سوخته ایران هراسی، صرفنظر از اهداف آن، اعتراف آشکار به اقتدار ایران اسلامی است، چرا که اگر جمهوری اسلامی ایران تضعیف شده و اقتدار خود را از دست داده بود، ترساندن کشورهای منطقه از ایران مفهوم و معنایی نداشت.»

به نوشته این روزنامه، «مقامات آمریکایی اگر در مخیله‌شان عقلی باشد، باید بدانند که استفاده از سوژه حقوق بشر علیه ایران به مانند استفاده از ترفندهایی که در ماه‌های گذشته بکار بستند و از آن طرفی نبستند، نه تنها منجر به تضعیف ایران نمی‌شود، بلکه نظام اسلامی این فرصت را پیدا خواهد کرد تا علاوه بر تشریح فعالیت‌های حقوق بشری خود، رویکرد تبعیض‌آمیز و استفاده دوگانه از موضوع حقوق بشر توسط آمریکا را به چالش بکشاند.»

کیهان در ادامه آورده است: «جمهوری اسلامی همانطور که با برگزاری اجلاس های متعدد بستر خیزش و خروش افکار عمومی دنیا را نسبت به جنایات سبعانه رژیم صهیونیستی فراهم نمود، این بار با پرچمداری حقوق بشر اسلامی، تابلوی تقلبی و دروغین حقوق بشر آمریکا را به زیر کشد.»

متن کامل سرمقاله

حجم یارانه
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «هدفمندسازی دوساله یارانه‌ها؟» هم در خصوص وضعیت اقتصادی ایران نوشته شده است.

در ابتدای این سرمقاله نوشته شده است: «یکی از مواردی که طی روزهای اخیر ذهن نمایندگان مجلس، فعالان اقتصادی و حتی عامه مردم را به خود مشغول کرده، بحث طرح تحول اقتصادی و هدفمندسازی یارانه‌ها و کیفیت و کمیت اجرای آن درسال آینده است.»

این روزنامه در ادامه افزوده است: «قیمت بخش اعظم حامل‌های انرژی تابع قیمت جهانی نفت است. افزایش قیمت جهانی نفت از یک طرف باعث رشد درآمدهای دولت می‌شود؛ اما از طرف دیگر به دلیل افزایش قیمت حامل‌های انرژی منجر به افزایش حجم یارانه پرداختی دولت خواهد شد.»

به نوشته دنیای اقتصاد، «در مجموع به نظر می‌رسد در صورت برآورد شدن خواست دولت در خصوص حجم آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی و در صورت عدم‌افزایش قیمت جهانی نفت،‌ دولت می‌تواند طی حداکثر دو سال قیمت حامل‌های انرژی را به سطح نهایی لحاظ شده در قانون افزایش دهد. وضعیتی که در بطن خود می‌تواند فرصت آزادسازی نرخ ارز را فراهم سازد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه وطن امروز با عنوان «همکاری انگلیس با موساد علیه امنیت منطقه»

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «نسل تازه نفس انقلابی»

یادداشت روزنامه اعتماد با عنوان «پیام‌های مردمی به جناح‌های سیاسی»

Share/Save/Bookmark