رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱ اسفند ۱۳۸۸

استعفای رئیس مجلس سنای افغانستان

رئیس مجلس سنای افغانستان در اعتراض به آنچه «ناکارآمدی» دولت این کشور در مبارزه با فساد نامید، استعفا کرد.

صبغت‌الله مجددی، رئیس سنا (مشرانو جرگه) در حالی در مراسم افتتاحیه آخرین دوره شورای ملی این کشور استعفا داد که حامد کرزی، در این مراسم، «طالبان و حزب اسلامی» را عامل «بدبختی» مردم افغانستان خواند.


آقای کرزی گفت: «آن عده از اعضای طالبان و حزب اسلامی که دست به جنگ می‌زنند، بدانند که به خاطر تیر و تفنگ آنهاست که این ملت به سوی بدبختی پیش می‌رود.»

وی از مصالحه ملی، تامین امنیت، حکومت‌داری خوب، از بین بردن فساد اداری، پیشرفت‌های اجتماعی و اقتصادی و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای به عنوان اولویت‌های کاری دولت افغانستان در پنج سال آینده سخن گفت.

با این حال کرزی افزود که این کشور، القاعده و گروه‌های مشابه را تحمل نخواهد کرد و تنها با افرادی که از سر «ناچاری» دست به خشونت زده‌اند، گفتگو می‌کند.

وی در ادامه اظهار داشت که کشورش از دخالت‌های برخی کشورها و رقابت‌های منطقه‌ای نیز آسیب می‌بیند و روند گفتگو با شورشیان، زمانی موفق خواهد بود که کشورهای منطقه، به خصوص کشورهای همسایه، در این زمینه، «همکاری صادقانه» داشته باشند.

«آیا دیده‌اید فرمانداران، والی‌ها و وزیرانی که متهم به فساد اداری هستند، دادگاهی شوند؟ این خود ما هستیم که از این افراد حمایت می‌کنیم»

از سوی دیگر، صبغت‌الله مجددی، رئیس مجلس سنا در این نشست که با حضور شماری از نمایندگان سیاسی کشورهای مختلف و فرمانده ارشد ناتو برگزار شده بود، گفت که بدلیل توجه نشدن به «برخی پیشنهاد‌هایش» استعفا می‌دهد.

مجددی از «ناکارآمدی دولت» در مبارزه با فساد انتقاد کرد و گفت: «آیا دیده‌اید که فرمانداران، فرماندهان، والی‌ها و وزیرانی که متهم به فساد اداری هستند، دادگاهی شوند؟ این خود ما هستیم که از این افراد حمایت می‌کنیم.»

شورای ملی افغانستان، متشکل از ولسی جرگه (مجلس نمایندگان) و مشرانو جرگه (مجلس سنا) است.

این انتقادها در حالی مطرح می‌شود که تنها ۱۴ وزیر کابینه کرزی از مجلس نمایندگان رای اعتماد گرفته‌اند و این مجلس به منظور ثبات سیاسی در این کشور، باید به ۱۱ وزیر دیگر کابینه افغانستان نیز رای اعتماد بدهد.

Share/Save/Bookmark