رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱ اسفند ۱۳۸۸

دولت ائتلافی هلند سقوط کرد

دولت ائتلافی هلند به علت اختلاف بر سر ادامه حضور نظامی نیروهای این کشور در افغانستان سقوط کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، یان پیتر بالکننده، نخست وزیر هلند امروز شنبه اعلام کرد که دومین حزب بزرگ (حزب کار) از ائتلاف سه حزبی دولت، از این ائتلاف کنار کشیده است.


یان پیتر بالکننده، نخست وزیر هلند (AFP)

حزب کار درخواست خروج سربازان هلندی از افغانستان را داشت. تاکنون، ۲۱ سرباز هلندی در افغانستان جان باخته‌اند.

ائتلاف سه حزب کار، دموکرات مسیحی و حزب کوچک اتحادیه مسیحی، برای یک دوره چهار ساله شکل گرفته بود و دوشنبه هفته جاری، سومین سالگرد شکل‌گیری آن بود.

پس از خروج حزب کار از دولت ائتلافی، به نظر می‌رسد برگزاری انتخابات فوری در هلند اجتناب ناپذیر باشد.

حزب کار اعلام کرده که هنگام اعزام سربازان هلند به افغانستان، مدت حضور آنها بر اساس توافقنامه‌ای، مشخص شده بود، اما شرکای این حزب در دولت، از پایبندی به این توافقنامه خودداری می‌کنند

بالکننده که عضو حزب دموکرات مسیحی است، به خبرنگاران گفته است که دو ائتلاف دیگر به کار خود ادامه می‌دهند. وی به برگزاری انتخابات اشاره‌ای نکرده است.

بحران سیاسی هلند، وضعیت ۱۶۰۰ نیروی نظامی این کشور را که در جنوب افغانستان به سر می‌برند، نامعلوم کرده است.

این سربازان در سال ۲۰۰۶ برای حضوری دو ساله در افغانستان به این کشور اعزام شدند، اما حضور آنها تا ماه اوت سال آینده میلادی تمدید شده است.

حزب کار اعلام کرده است که هنگام اعزام سربازان این کشور به افغانستان، مدت حضور آنها بر اساس توافقنامه‌ای، مشخص شده بود، اما شرکای این حزب در دولت، از پایبندی به این توافقنامه خودداری می‌کنند.

این در حالی است که بالکننده، خواستار بررسی درخواست ناتو برای تمدید ماموریت سربازان هلندی در افغانستان پس از ماه اوت سال آینده شده بود.

Share/Save/Bookmark