رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۰ بهمن ۱۳۸۸

کودتاگران نیجر وارد کاخ ریاست‌جمهوری شدند

پس از کودتای روز گذشته علیه رئیس‌جمهوری نیجر ممدو تانجا، کودتاگران امروز جمعه افراد مسلح خود را در کاخ ریاست‌جمهوری این کشور مستقر کردند.

افراد ارتش نیجر پس از ماه‌ها تنش سیاسی، روز پنج‌شنبه به هنگام نشست کابینه نیجر وارد کاخ ریاست‌جمهوری شده و ممدو تانجا و وزرای وی را بازداشت کردند.

ممدو تانجا با وجود انتقادهای شدید داخلی و خارجی، سال گذشته دست به تغییر قانون اساسی زد تا از این راه بتواند برای بار سوم در سمت ریاست‌جمهوری بماند.

ممدو تانجا یکی از رهبران آفریقایی است که از راه‌های دموکراتیک انتخاب شده‌اند ولی حاضر به کناره‌گیری در دوره‌های بعدی انتخاباتی نیستند

ساعاتی پس از محاصره کاخ ریاست‌جمهوری، گروهی از ارتشیان اعلام کردند قانون اساسی کشور که ممدو تانجا در آن دست برده‌است تا اطلاع ثانوی ملغی خواهد بود.

سرگرد سالو جیبو رهبر کودتاگران ارتش است و سرهنگ دیجیبریلا هیما حمیدو، رئیس یگان ویژه ارتش از طراحان اصلی این کودتاست.

ممدو تانجا یکی از رهبران آفریقایی است که از راه‌های دموکراتیک انتخاب شده‌اند ولی حاضر به کناره‌گیری در دوره‌های بعدی انتخاباتی نیستند.
رهبران کشورهای چاد، الجزیره، سنگال، و اوگاندا نمونه‌های دیگر این‌گونه مقامات هستند.

تحلیلگران سیاسی می‌گویند که با این کودتا «دموکراسی در نیجر شانس دوباره‌ای گرفته‌است.»
این تحلیلگران می‌گویند که اکنون باید دید آیا کودتاگران سریعاً‌ انتخابات دوباره‌ای برگزار خواهند کرد یا همانند ارتشیان گینه در سال قبل تصمیم به نگاه داشتن قدرت در دست خود خواهند گرفت.

Share/Save/Bookmark