رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۰ بهمن ۱۳۸۸

مرگ ۱۳ نظامی افغان و بین‌المللی

مقامات افغان می‌گویند بر اثر حمله هوایی «اشتباه» جنگنده‌های ناتو، ۷ پلیس این کشور در ولایت قندوز کشته شده‌اند.

هم‌زمان آیساف (نیروهای کمک به تامین امنیت ناتو) از آغاز شدن تحقیقات در مورد چگونگی بروز این رویداد و مرگ ۶ سرباز بین‌المللی بر اثر انفجار و شلیک گلوله طالبان در شهرک مارجه و منطقه نادعلی هلمند خبرداده‌است.


پلیس افغانستان

وزارت کشور افغانستان اعلام کرد حمله هوایی ناتو پس از بروز نبرد میان طالبان و نیروهای مشترک افغان و ناتو در شهرک «امام صاحب» رخ داده‌است و علاوه بر آن ۲ پلیس دیگر افغان نیز زخمی شده‌اند.

اما جان باختن نظامیان ناتو در حالی اعلام می‌شود که عملیات ضد طالبان در شهرک مارجه و منطقه نادعلی ولایت هلمند در جنوب افغانستان با شرکت بیش از ۱۵ هزار نیروی امنیتی ناتو و افغان وارد هفتمین روز خود شده‌است.

مقام‌های افغان و ناتو می‌گویند احتمال دارد این جنگ که بیشترین اتکای آن به‌خاطر کاهش تلفات غیر نظامیان بر نیروهای زمینی استوار است، طولانی شود.
از سوی دیگر مین‌گذاری گسترده در اطراف مناطق جنگی از سوی طالبان، پیشروی نیروهای مهاجم را با کندی مواجه ساخته‌است.

مین‌گذاری گسترده در اطراف مناطق جنگی از سوی طالبان، پیشروی نیروهای مهاجم را با کندی مواجه ساخته‌است

بر پایه گزارش سازمان عفو بین‌الملل تا کنون حدود ۱۰ هزار غیر نظامی از مناطق جنگی فرار کرده‌اند اما هنوز هم هزاران نفر به‌جا مانده‌اند و قادر به ترک این مناطق نیستند.

سازمان ملل، شبکه جامعه مدنی و کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با ابراز نگرانی در مورد این جنگ، نسبت به پیامدهای آن برای غیر نظامیان هشدار داده‌اند.

از این جنگ به عنوان «بزرگ‌ترین» عملیات نظامی مشترک ناتو و نیروهای افغان طی ۸ سال گذشته نام برده می‌شود که هدف آن بیرون راندن طالبان، تقویت نفوذ دولت و آغاز فعالیت‌های بازسازی خوانده شده‌است.

Share/Save/Bookmark