رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱ اسفند ۱۳۸۸

آژانس: ایران ممکن است کار سلاح هسته‌ای را آغاز کرده باشد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید اطلاعاتی که درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران به‌دست این آژانس رسیده باعث بروز این نگرانی شده که جمهوری اسلامی ممکن است در حال کار بر روی کلاهک جنگی هسته‌ای باشد.

گزارشی نیمه‌محرمانه از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاکی است که ایران کار غنی‌سازی اورانیوم با غلظت بالاتر را آغاز کرده‌است.
خبرگزاری فرانسه می‌گوید که کارکنان این خبرگزاری به این گزارش آژانس دست یافته‌اند.


یکی از تأسیسات هسته‌ای ایران

یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نخستین گزارش خود در شورای حکام آورده‌است:
«داده‌های رسیده به آژانس این نگرانی را ایجاد کرده که ایران ممکن است فعالیت‌هایی فاش‌نشده در گذشته و یا در حال حاضر در ارتباط با قرار دادن بار هسته‌ای بر روی موشک‌ها اجرا کرده‌باشد.»

این نخستین بار است که دیدبان هسته‌ای سازمان ملل چنین نگرانی را در مورد «فعالیت‌های حال حاضر» ایران ابراز کرده‌است. گزارش‌های پیشین آژانس همگی به فعالیت‌های گذشته ایران در این زمنیه اشاره دارند.

در ادامه این گزارش آمده‌است:
«ایران نتایج آزمایش طیف‌سنجی جرمی را به آژانس ارائه کرده و این نتایج نشان‌دهنده سطوح غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۱۹٫۸ درصد رسیده‌است. این غنی‌سازی در روزهای ۹ تا ۱۱ فوریه در کارخانه نطنز انجام شده‌است.»

غنی‌سازی در سطوح بالاتر، به طور نظری، امکان استفاده اورانیوم برای ساخت بمب اتم را بیشتر می‌کند.

«ایران همکاری لازم برای این‌که آژانس بتواند تأئید کند تمامی مواد هسته‌ای در ایران تنها برای فعالیت‌های صلح‌آمیز استفاده می‌شود را انجام نداده‌است»

این گزارش می‌افزاید:
«ایران پیش از رسیدن بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کارخانه، ورود مواد هسته‌ای به درون سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم را آغاز کرده‌بود.»

به گفته این گزارش، بازرسان سازمان ملل تأئید کرده‌اند که «هیچ‌یک از مواد هسته‌ای که ایران برای بازرسی در دسترس قرار داده تغییر کاربرد نداده‌اند.

این گزارش می‌افزاید:
«ولی ایران همکاری لازم برای این‌که آژانس بتواند تأئید کند تمامی مواد هسته‌ای در ایران تنها برای فعالیت‌های صلح‌آمیز استفاده می‌شود را انجام نداده‌است.»

قدرت‌های غربی همواره به برنامه هسته‌ای ایران به دیده تردید نگریسته‌اند. ایران هم‌چنان این تردیدها را بی‌اساس می‌داند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

محمود احمدی نژاد در گفت و گوی تلفنی با حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در مورد اسرائیل گفت: "باید آمادگی در سطحی باشد که اگر بخواهند مجددا اشتباه گذشته را تکرار کنند، کارشان یکسره شود و منطقه برای همیشه از شر آنها نجات پیدا کند و در این زمینه ملت ایران در کنار ملت های منطقه و لبنان قرار دارد...
مردم ایران باید باید بدانند که این حکومت سرانجام ما را وارد راهی بیبرگشت خواهد کرد. بنا بر این اگر خواهان زنده ماندن ایران و ایرانی هستید به هر قیمت از خانه هاتان بیرون بیایید. قیمت آن هر قدر باشد ملیونها بار کمتر از قیمتی ست که حکومت دارد آشش را برایتان می پزد. بنده در پوست کلفتی بعضی از هموطنان عزیزم هیچ شکی ندارم اما گلوله هایی که از امام امت تا خامنه ای معظم و هاشمی و روحانیت در تمامیتش برای ما سفارش داده حتا پوست کرگدن را نیز سوراخ سوراخ خواهد کرد !! بخود آییم!!!
همگی خواهان رفراندوم شویم!
فقط رفراندم
انقلاب سبز
جمهوری ایرانی

-- بدون نام ، Feb 18, 2010 در ساعت 05:27 PM

ای بترکی چندین ماه است داریم فریاد میزنیم
پس چرا آژانس با این رژیم داره خاله جون بازی
میکنه منظور از این همه وقت کشی چیست
جواب بدهید آیا کسی میشنود یا اینکه مثل
اعدامهایمان نشته واز دور نظاره میکنیدو الکی
دل میسوزانید.

-- بدون نام ، Feb 19, 2010 در ساعت 05:27 PM

این اشی است که توده ای فدایی پختند برای ما . جنبش را در ۲۲ بهمن شکستند . موسوی را برای همین از اول به جنبش حقوق بشر و دموکراسی طبقه متوسط ایران تحمیل کردند بعد او سازش کرد و مردم را دلسرد کرد از بس از امام و انقلاب گفت . لیبرالها قربانی شدند زید آبادی و مومنی و بهاره هدایت و مجید توکلی و ۱۳ تن سران نهضت آزادی و محمد ملکی و کیوان صمیمی و لیلاز و .... زندانند . بقیه میان مرخصی و آزاد میشوند . سلطنت طلبان و مجاهدین هم اعدام . حالا هم سر راه مذاکره با امریکا سنگ می اندازند برای حفظ منافع روسها .
رییس دانا و زر افشان بعد از ۱۶ آذر و عاشورا عهده دار این آشتی شدند . آنرا خیلی خوب توسط موسوی اجرا کردند .
موسوی در هیچ راه پیمایی نیامد . همش بهانه بود . رهبری این جنبش باید دست لیبرالها باشد و صریحا از برقراری رابطه با امریکا مثل بازرگان دفاع کنند . از هیاهوی کمونیست های روسی نترسند . مساله اعراب از ایران باید جدا شود . آنوقت جنبش داخلی میشود و خارجی ها میروند به حاشیه .

-- moslehan ، Feb 19, 2010 در ساعت 05:27 PM

اگر قرار است بعد از ٣١ سال مبارزه ،مردم مسلمان باز هم از امریکا و اروپا و روسیه دستور بگیرند،معنی نداشت که انقلاب کنند و یا خواهان به رسمیت شناختن هویت اسلامی خویش از غرب و شرق شوند.
اکثریت مردم ایران مسلمان (٨٥%) هستند و خواهان مسوولین مسلمان(مسلمان واقع بین و سالم)در تمام ارکان کشور می باشند.
اگر سیاسیون غیر مذهبی هم واقع بین شوند،جنبش اصلاح طلب مدرنی را میتوان با معترضین اجتماعی تمام اقشار جامعه و با هر تفکری،سازماندهی نموده و ایران را اباد تر کرد.٩٠ درصد مردم در ایران انسانهای میانه رو و صلح جو می باشند و انقلاب اخرین اقدام انان است.لذا از این فرهنگ لیبرالی باید استفاده کرده و امکان برقراری مردمسالاری و عدالت اجتماعی را برایشان بوجود اورد.
نوکران اجنبی (رسانه های بیگانه با نامهای مردم فریب ایرانی) هم تلاش نکنند که بیش از این مضخرفات خود و روشنفکرنمایان خود فروخته را به عنوان نسخه نجات بشریت از شر مسلمانان ایرانی درج و پخش نمایند.

-- mansour piry khanghah ، Feb 19, 2010 در ساعت 05:27 PM

جناب منصور پیری خانقاه، مردم ایران هویت ایرانی دارند نه اسلامی. هویت اسلامی مال موریتانی و عربستان است که شماها به زور به ما ایرانیان خواسته‌اید تحمیل کنید ولی دارید بدجوری شکست می‌خورید. طوری دارید شکست می‌خورید که نه تنها هویتتان بلکه کل اسلامتان ترک برمی‌دارد و از هم می‌پاشد. اسلامتان از تو خالی شده.

-- ایران ، Feb 19, 2010 در ساعت 05:27 PM

کاملا صحیح می فرمایید هویت ایران است و به اسلام معتقدند و شیعه میباشند(اکثرا)
به جای ایرانی وازه اسلامی را اشتباها نوشته ام.ادم اینقدر وازه اسلامی را از چپ و راست می شنود که نام ایران و اسلام دارد یکی میشود و هر جا کسی از اسلام بد می گوید گوشهایم تیز می شوند که بشنوم انان در مورد ایران چه مضخرفاتی می گویند.
اما اینکه شما فکر می کنید که میتوان دین اسلام را از مردم به راحتی گرفت هم یک خیال باطل است.٧٠ سال جنبش کمونیستی با داشتن فلاسفه برجسته چون انگلس ومارکس و رهبرانی چون لنین،ماتو ،چه گوارا و غیره و نیز نویسندگان و شخصیتهای برجسته اجتماعی نتوانستند دین مردم را بگیرند،انوقت شما میفرمایید اسلام در ان کشور در حال نابودی است.کاملا اشتباه می کنید ,مردم خطای اخوند و مسلمان نماها را به حساب اسلام نمی گذارند.
مردم ایرن سووال خوبی را هر روز از ادمهای متقلب می کنند: مگر مسلمان نیستی؟؟
این سووال را حتی مسیحیان،بت پرستان و غیره مذهبیون هم از افراد کلاه بردار و یا زورگو می نمایند.ایا هرگز پیش خود فکر کرده اید چرا??
انسانیت و مسلمانی در ذهن ایرانی فرقی ندارد و بر عکس اخوندها ,مردم هر کس که نماز می خواند و یا تظاهر به مسلمانی میکند را مسلمان به حساب نمی اورند و کسی که عملش انسانی نیست را مسلمان نمی نامند.
ایا تا کنون در ایران کسی شنیده است که مردم عادی و عاقل افراد ناسالم(دزد - زورگو - متقلب - دروغگو ) را مسلمان بنامند?
بنده هر وقت به ایران سفر می کنم و تا حد توان به دوستان و اشنایان و فامیل خدمت کرده و یا مشکلی را برایشان حل می کنم به بنده می گویند تو مسلمان هستی در صورتی که من نه نماز خواندن را می دانم و نه روزه می گیرم.اما همان ادم بسیاری از اخوند ها , بسیجیان و مسوولین کشوری را که روزی ٣ تا ٥ وعده نماز می خوانند را مسلمان به حساب نمی اورد.چرا??
ایرانی حتی برخی اصول شرع را قبول نمی کند چون با اصول انسانیت در زمان حال مغایرت دارد.بطور مثال اکثریت ایرانیان عمل شلاق زدن ,سنگسار و اعدام و قطع عضو و دیگر اعمال خشونت امیز را رد می کنند وانان را جزو احکام اسلامی نمی دانند.در صورتی که ان اعمال جزو احکام شرع می باشند.
در پایان از تذکر شما ممنون هستم ولی از شرح و تفسیر شما شرمنده ام - شمایانی که ٣١ سال است به حسین شریعتمداری می تازید , در حقیقت خود کاریکاتور کوچک شده شریعتمداری هستید.البته این بیماری دیکتاتوری به همه ما ,مسلمان و غیر مسلمان سرایت کرده است و دارویش فقط دمکراسی و حاکم شدن قانون در ایران است.موفق باشید

-- mansour piry khanghah ، Feb 19, 2010 در ساعت 05:27 PM

جناب منصور پیری خانقاه، اسلام واقعی در ایران تنها در قشر آخوند و بسیجی دیده می‌شود. اگر به کشورهای واقعا مسلمان همسایه سفر کرده باشید متوجه درجه بسیار ضعیف مسلمانی در میان ایرانیان غیرحکومتی می‌شوید. از آن جا که درجه تحصیلات و آگاهی مردم ایران رو به افزایش دارد همین اسلام ضعیف هم شلتر و شلتر خواهد شد. همین روند در همه کشورهای پیشرفته جهان دیده می‌شود. در ایران هم نسلی پیشرفته‌تر دارد شکل می‌گیرد که متاسفانه هنوز غل و زنجیرهای قدیمی بی‌دانشان اسلامی بر پایشان چسبیده ولی این نسل عزمش را برای کندن این زنجیر جزم کرده‌است. یک بار با چشمان و ذهن باز به سراسر اسلام‌آموختگان جهان بنگرید. فکر می‌کنید علتش چیست که از مالزی گرفته تا موریتانی هر کس وقت زیادی صرف آموختن دروس اسلامی کرده الان به دنبال خشونت و قطع عضو و سنگسار و زن‌آزاری و ... است؟ آیا این اتفاقی است؟ آن خوبی و رئوفت دسته‌ای از ایرانیان که به غلط اسمش را گاهی مسلمانی می‌گذارند ربطی به آموزش‌های اسلام ندارد بلکه در مغایرت کامل با آن است، منتها همان افراد چون قرآن نخوانده و از اسلام چیزی نمی‌دانند این خوب بودن را با اسلامی بودن اشتباه گرفته‌اند.

-- ایران ، Feb 19, 2010 در ساعت 05:27 PM

ایران خانم زیاد سخت نگیرید.!
در تمام ادیان مسایلی هست که دگر اندیشان با انها مخالفند.درمسیحییت،یهودیت،بودیسم و هندو
دوست گرامی در مکتب چپ هم دمکراسی با دیکتاتوری پلتاریا در ستیز می باشد و در سرمایه داری بی در و پیکر امریکایی هم انسان اصلا جایی ندارد.
من یک بار در وب سایت زمانه نوشتم که مشکل اصلی در کره زمین وجود خود انسان است.
اگر انسان را از کره زمین بردارند،همه چیز روال طبعی خود را طی خواهد کرد و هیچ مشکلی بر روی کره زمین توسط ساکنانش(حیوانات و گیاهان)ایجاد نخواهد شد.
مسیحی با یهودی-مسلمان با بودیست-بودیست با هندوییست و کمونیستها با همه درگیر می باشند ودوباره ترکیبی تازه از این معجون و با خواستهای گوناگون باز هم به بحانه ای دیگر با هم درگیر می شوند.
این عاقلان اگر از مغز خود استفاده می کردند شاید این مشکلات پیش نمی امد(شاید)
ادمی از عالم خاکی نمی اید به بار
عالمی دیگر بباید اخت و از نو ادمی

-- mansour piry khanghah ، Feb 20, 2010 در ساعت 05:27 PM