رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۹ بهمن ۱۳۸۸

«دستگیری ملا برادر نشانه ناکامی طالبان است»

فرستاده ویژه آمریکا برای افغانستان و پاکستان در سفر به کابل نسبت به دستگیری معاون رهبر طالبان و عملیات جاری نظامیان بین‌المللی و افغان در جنوب این کشور ابراز خوش‌بینی کرد.

ریچارد هالبروک در گفت‌وگو با رسانه‌های محلی افغانستان گفت: «می‌خواهم این را بگویم که بازداشت ملا برادر که اکنون دربند حکومت پاکستان است یک دست‌آورد بزرگ و بیانگر ناکامی طالبان است.»


ریچارد هالبروک در افغانستان

گفته می‌شود «ملا عبدالغنی برادر»، معاون محمد عمر رهبر طالبان افغانستان که هم‌زمان مسئول امور امنیتی و مالی این گروه بود، دو هفته پیش در شهر بندری کراچی در جنوب پاکستان بازداشت شده‌است.

هم‌زمان مقام‌های افغان از بازداشت دو مقام ارشد دیگر طالبان که از سوی این گروه به سمت والی ولایات «قُندوز» و «بَغلان» منصوب شده بودند، خبر می‌دهند.

یک مقام امنیتی دولت افغانستان گفت؛ بر پایه گزارش‌های دریافتی، «ملا صالح محمد» و «ملا عبدالسلام» از سوی نهاد‌های امنیتی پاکستان در شهر «پیشاور» این کشور دستگیر شده‌اند.

از سوی دیگر اداره امنیت ملی افغانستان با ابراز خوش‌بینی از بازداشت معاون رهبر طالبان، اعلام کرد: «دولت افغانستان تصمیم دارد از پاکستان بخواهد ملا برادر را به دستگاه‌های قضایی این کشور بسپارند.»

«ملا صالح محمد» و «ملا عبدالسلام» نیز از سوی نهاد‌های امنیتی پاکستان در شهر «پیشاور» این کشور دستگیر شده‌اند

اعلام بازداشت شماری از مقامات ارشد طالبان در پاکستان در حالی اعلام می‌شود که «بزرگترین» عملیات نظامی ناتو و نیروهای امنیتی افغان علیه طالبان در منطقه مارجه هلمند وارد ششمین روز شده‌است.

اما ریچارد هالبروک، با ابراز خوش‌بینی در مورد عملیات مارجه گفت این عملیات «از حمایت غیر نظامیان افغان برخوردار است» و اطمینان دارد که «اهداف» این عملیات محقق خواهد شد.

آقای هالبروک در واکنش به کشته شدن شماری از غیرنظامیان در این نبرد گفت:
«هر رویدادی که تلفات غیرنظامیان را به دنبال دارد غم‌انگیز است و ما از همه امکانات بهره خواهیم گرفت تا تلفات غیرنظامیان کاهش یابد.»

Share/Save/Bookmark