رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۰ بهمن ۱۳۸۸

«به زودی با مردم سخن می‌گوییم»

مهدی کروبی و میرحسین موسوی، شب گذشته (چهارشنبه) دیدار کردند.
به گزارش سحام‌نیوز این دو نامزد انتخاباتی معترض، از مردم خواستند «با حضور بانشاط و آگاهانه در جهت احیای حقوق‌شان و تلاش در جهت اصلاح انحراف موجود در انقلاب که منافع ملی کشور را به شدت آسیب‌پذیر کرده‌است» بکوشند.

این در حالی است که آیت‌الله علی خامنه‌ای روز گذشته اظهار داشت که «انقلاب اسلامی از مسیر خود منحرف نشده‌است» و روز ۲۲ بهمن نشان داد که «مردم از راه انقلاب و امام» بازنگشته‌اند.


عکس پایین: دیدار ب گذشته مهدی کروبی و میرحسین موسوی

آقایان کروبی و موسوی هم‌چنین در این دیدار اعلام کردند که به‌زودی در این ارتباط با مردم سخن خواهند گفت و آنان را در جریان امور از جمله «چگونگی پی‌گیری و مطالبه مسالمت‌آمیز حقوق‌شان در آینده» قرار خواهند داد.

این دو کاندیدای معترض، در دیدار دوساعته خود حضور معترضان در راهپیمایی‌های ۲۲ بهمن امسال را «باصلابت و آرام» توصیف کرده و از این حضور تشکر کردند.

مهدی کروبی و میرحسین موسوی در ادامه دیدار خود از جریان حاکم بر ایران انتقاد کرده و آن را «جریانی افراطی و خشونت‌طلب» نامیدند که «در تهران و غالب مناطق کشور با توسل به خشونت از تجمع و راهپیمایی آرام مردم ممانعت می‌کند.»

این دو نامزد انتخاباتی معترض، از مردم خواستند «با حضور بانشاط و آگاهانه در جهت احیای حقوق‌شان و تلاش در جهت اصلاح انحراف موجود در انقلاب» بکوشند

در بخشی دیگر از این دیدار این دو سیاست‌مدار اظهار داشتند:
«امسال برای اولین بار در طی سی سال گذشته، در روز پیروزی انقلاب که متعلق به تمامی آحاد کشور است، شاهد شرایط کاملاً نظامی و حاکم شدن جو رعب و وحشت در مناطق مختلف و برخورد با نمادهایی بودیم که بخشی از رنگ پرچم این کشور است و این نشان از ضعف و نگرانی خشونت‌طلبان از حضور سبز مردم دارد.»

تأکید بر اجرای تمامی اصول قانون اساسی به‌ویژه اصول مرتبط به حقوق ملت از دیگر محورهای این گفت‌وگو بود.
به گفته آقایان کروبی و موسوی اصول مرتبط به حقوق ملت در قانون اساسی «این روزها یا نقض شده و یا به اصولی متروک در آمده‌است.»

مهدی کروبی پیش از این اعلام کرده بود به زودی‌، برای تعیین استراتژی جدید جنبش سبز، با میرحسین موسوی جلسه‌ای خواهد داشت.

آقای کروبی روز ۲۵ بهمن به روزنامه ساندی ‌تلگراف گفته‌بود در صورتی که دولت اجازه برگزاری تجمع به مخالفان را ندهد، جنبش سبز ناچار به انتخاب «روش‌های دیگری» خواهد شد.

«امسال برای اولین بار در طی سی سال گذشته، در روز پیروزی انقلاب شاهد شرایط کاملاً نظامی و حاکم شدن جو رعب و وحشت در مناطق مختلف بودیم»

در روز ۲۲ بهمن، طرفداران جنبش سبز قرار بود با نماد‌های سبز در خیابان‌ها حاضر شوند که به خاطر فشار و تهدید نیرو‌های امنیتی، موفق به چنین کاری نشدند. در این مراسم، مهدی کروبی، محمد خاتمی و میرحسین موسوی نیز مورد هجوم لباس شخصی‌ها و نیروهای امنیتی قرار گرفتند.

دولت ایران بیش از هشت ماه است که به منتقدان و مخالفان خود اجازه برگزاری هیچ تجمعی را نمی‌دهد.

گروهی از مراجع تقلید، رهبران اصلاح‌طلب و احزاب سیاسی منتقد دولت، بارها اعلام کرده‌اند که جمهوری اسلامی از اهداف اولیه خود «منحرف» شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بابا این موسوی نمیخواد این رژیم در خطر قرار بگیره هی این کروبی شجاع هلش میده و اونو تو رودر واسی میزاره.
چه جوری بگه اون مکتبی خط امامه . این توده ای فدایی ها از او یک چهره ناجی قلابی ساختند تا انقلاب نشه و یا با امریکا مذاکره نشه !
حالا رفته نشسته بغل بخاری گازی ( در خیابان پاسداران !) یعنی من مستضعفم . این بازیها مثل بازیهای احمدی نژاده . دیگه نمیگیره .
تو برو تو کاخ بشین ولی از منافع ملت و کشور دفاع کن . فایدش چیه که تو ماهی یکی دو میلیون اینجوری به ملت کمک کنی ولی میلیاردها دلار سرمایه ملی را بدهی روسها و چینی ها و عربها و سوریه و حماس و حزب الله و بورکینا فاسو و ونزوئلا و برزیل و اکوادور و ....
بخورند ؟دریا ی خزر و نفت و گاز شمال و صنایع اتمی و نظامی و آهن و ماشین آلات سنگین به روسها و تولیدات چینی به چینی ها ؟
بجای حرفهای کلی بیا بگو که :
۱)به چین و روسیه باج نمیدی و با امریکا مذاکره و رابطه برقرار میکنی مثل (سوریه و روسیه و کره شمالی و چین و ویتنام : عادی برای حفظ منافع ملی و پرهیز از تنش )
۲)قیم عربها و فلسطینیها و افغانی ها و عراقیها نیستی و طرفدار صلح هستی همه جا
۳)برای همه گروه ها و احزاب سیاسی از نهضت آزادی گرفته تا کمونیست ها تا سلطنت طلبان حق فعالیت سیاسی قائلی و همه را ایرانی میشناسی و تنها راه تشکیل دولت را انتخابات و رای مردم میدانی بدون استصواب بازی
۴) دین از دولت جداست . اعضای دولت میتوانند مذهبی باشند ( مثل دموکرات مسیحی ها ) ولی مردم را نمیتوانند با یا بدون قانون مجبور به اجرای دستورات مذهبی کنند .
۵) اقوام ایرانی همه به رسمیت شناخته میشوند ولی همه در چارچوب ایران و یک دولت ملی میتوانند سنت و فرهنگ و زبان مادری خودشان را تمرین و گرامی بدارند (مثل کانادا و ...)
آنوقت همه مردم طرفدارت میشوند و کسی نمیتواند در دل آنها نسبت به جنبش سبز یا زرد یا .... تشکیک ایجاد کند .

-- behnoush ، Feb 18, 2010 در ساعت 02:08 PM

رهبران اصلاحات بايد تحريم تمام انتخابات مهندسي شده و فرمايشي آتي حكومت كودتا را در دستور كار قرار دهند. تا زماني كه راي ملت دزديده مي‌شود شركت در انتخابات بي‌معني است.

دعوت به اعتصاب سراسري در موقعيتي مناسب نيز مي‌تواند مفيد واقع شود. به شرط آن كه خرد جمعي و موقعيت شناسي پس آن باشد.

آقايان كروبي و موسوي بخشي از انرژي اوليه جنبش سبز را بدون مديريت هدر دادند تعلل آنها در مراحل اوليه هزينه‌هايي را بر سبزها متحمل نمود. و كودتاگران را هار نمود.

مگر چند بار در تاريخ ايران چنين فرصت‌هايي به چنگ مي‌آيد. ايران متعلق به همه ايرانيان است. داخل نشين و خارج نشين.

اگر مردم با شما نبودند تاكنون طعمه كودتاچيان بوديد. با مردم بمانيد و از اين به بعد با دقت و درايت بيشتر، رهبري خردمندانه جمعي را پيشه نماييد.

از اين كه تاكنون پاي بخشي حقوق و مطالبات ايرانيان ايستاده‌اييد سپاسگزاريم و همراه شماييم.

-- بدون نام ، Feb 18, 2010 در ساعت 02:08 PM

با اميدواري به اينكه اين دو بزرگوار قاطعانه و برنده در مقابل رژيم دست به اقدام بزنند وراهكارهاي اساسي و پيوسته اي براي به سرانجام رساندن جنبش مردمي عنوان نمايند. ما نبايد كوچك ترين فرصتي به رژيم غير مردمي بدهيم كه خود را با هزارو يك نيرگ بازسازي كند وروشي نوع براي تسلط بر مردم بنا نهد ما بايد راهكارهايي را دنبال كنيم كه در كوتاه ترين زمان بهترين نتيجه را بگيريم طولاني شدن ونا پيوسته بودن اعتراضات مردمي موجب خستگي و پراكندگي در جنبش وتجديد قواي رژيم خواهد گشت سازماندهي وهماهنگي لازمه يك حركت ميليوني است ونيازمند يك اطلاع رساني دقيق و محل شناسي منا سب مي باشد تجمع و هم گرايي به صورت ميليوني و در كنار هم بزرگترين نقطه حركت جنبش است وبخاطر همين رژيم سعي در پراكنده كردن معترضان در سطح شهر مينمايد دلخوش بودن به قانون اساسي دردي را دوا نخواهد كرد زيرا ا ز براي رژيم جز كاغذ پاره اي بيش نيست وبراحتي از ان عدول كرده و خواهد كرد فقط اتكا به مردم وانتخابات مطمئن مردمي راهگشاي تمامي مشكلات و مفسدات ومظالم وارده بر مردم است

-- بدون نام ، Feb 18, 2010 در ساعت 02:08 PM

بهنوش عزیز
دیگر از این دو تن چه می خواهید
به خیابان آمدند و کتک خوردند و بازهم پای حرفشان ایستاده اند
حالا کنار بخاری گازی نشستن چه را ثابت می کناد و آیا از نظر شما نشان دهندهٔ عوام فریبی از نوع احمدی نژاد است
از این نوع بخاریها در هر خانه ای ممکن است موجود باشد چه در پاسداران و چه در شوش و چه در میدان خراسان ...
آنچه مهم است پایداری این دو تن و دگردیسی تدریجی موسوی در طی این هشت ماه است که همچنان نیز ادامه خواهد داشت و فراموش نکنید که موسوی آدمی بسیار معتقد به اسلام و انقلاب می باشد که به مرور دارد از انقلاب ۵۷ دور میشود و ریشه همین نظام را از بیخ و بن خواهند کند
غلامحسین الهام چندی پیش گفته بود در موسوی قدرتی هست که می تواند نظام تا تغییر دهاد ...
اگر الهام کور دل و غرق شده در نکبت این نظام سلطانی این قدرت را در موسوی می بیند چرا ما که ۸ ماه است به پا خواسته ایم و آزادی را طالبیم این توانایی را در موسوی نبینیم .....
یادتان نرود که زهرا رهنورد در ۲۲ بهمن کتک خورد و باطوم بر سرش و پسر کروبی را به آن روش ناشایست شکنجه کردند و به ماشین موسوی حمله کردند و چنین نیز خاتمی
پس همه با هم شانه به شانه همین سه تن معتدل را قدر بشناسیم و به سوی رفراندم حرکت کنیم تا شر این فاسدان و جانیان را به مسالمت آمیزانه ترین وجه به زباله دانی اسلام مرتجع پرتاب کنیم ......
سبز باشید و به امید پیروزی

-- آتروپاتن ، Feb 19, 2010 در ساعت 02:08 PM

تا زمانی که کروبی و موسوی به طور آشکار خامنه ای را به عنوان مسول تقلب، شکنجه، کشتارو خفقان مورد خطاب قرار ندهند، هم انرژی و نیروی مردمی را هدر میدهند و هم اینکه با گذشت زمان خود را ضایع و به مهره ای سوخته تبدیل میکنند که با اشاره دیکتاتور یا زندانی میشوند یا تلف میشوند!! درخواست اعتصاب سراسری کنند، درخواست تجمع با مجوز یا بدون مجوز. مردم هم اگر راست میگویند که اکثریت هستند، با یک ماه اعتصاب که نمیمیرند. در یا زود دندان پوسیده را باید از ته کشید و درد هم دارد ولی تحمل این درد بسیار با ارزش هست.

-- کوشا ، Feb 19, 2010 در ساعت 02:08 PM