رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۰ بهمن ۱۳۸۸

کنسول ایران از نروژ پناهندگی گرفت

مقامات نروژی با درخواست پناهندگی سرکنسول پیشین ایران در اسلو موافقت کردند.
محمدرضا حیدری ماه گذشته به نشانه اعتراض به سرکوب مخالفان در ایران از کار خود در سفارت جمهوری اسلامی در اسلو استعفا داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بـِنته اِنگِسلاند، سخنگوی اداره مهاجرت نروژ امروز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای از این توافق خبر داد.

به نوشته این بیانیه «تمامی اطلاعات لازم در ارتباط با این پرونده ارائه شده‌است» و به این خاطر «به محمدرضا حیدری و خانواده‌اش در نروژ پناهندگی سیاسی داده می‌شود.»


محمدرضا حیدری

آقای حیدری در اوایل ماه ژانویه به نشانه اعتراض به سرکوب معترضان در خیابان‌ها و زندان‌های ایران که در دوره پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری روی داد از کار خود کناره گرفت.

مقام‌های وزارت خارجه ایران در ابتدا گزارش‌های مربوط به استعفای وی را رد کرده و گفته بودند که آقای حیدری به خاطر تحصیل فرزندش در نروژ مانده است.

محمدرضا حیدری با این استعفا، گذرنامه دیپلماتیک خود را از دست داد و اعلام کرد که برای دست یافتن به جواز سفر آزاد، از دولت نروژ درخواست پناهندگی می‌کند.

کنسول پیشین ایران در اسلو دلیل بازنگشتن خود به ایران را «ترس از واکنش جمهوری اسلامی» بیان کرده‌است. وی در مصاحبه‌های قبلی خود به خبرگزاری فرانسه گفت:

محمدرضا حیدری با این استعفا، گذرنامه دیپلماتیک خود را از دست داد و اعلام کرد که برای دست یافتن به جواز سفر آزاد، از دولت نروژ درخواست پناهندگی می‌کند

«من یک دیپلمات هستم و همه می‌دانند برای دیپلمات‌هایی که به رژیم‌هایی مانند رژیم مستقر در تهران پشت کنند چه اتفاقی می‌افتد.»
وی افزود:

«بازگشتن به تهران زندگی من و خانواده‌ام را به خطر می‌اندازد.»

محمدرضا حیدری در مصاحبه با تلویزیون نروژ از دیپلمات‌های ایرانی خواست تا «منافع شخصی را کنار بگذارند و در مسیری که مردم قدم می‌زنند گام بردارند.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اقا محترم کاشکی ریشت را نمی زدی
معلوم است با ریش گذاشتن ات خودت را به ج.ا.ا. چسباندی و حقوق گرفتی و حالا هم برای گرفتن حقوق پناهندگی ریشت را زده ای

-- mansour piry khanghah ، Feb 19, 2010 در ساعت 11:38 AM