رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۹ بهمن ۱۳۸۸

روسیه: تاخیر در واگذاری اس ۳۰۰ فنی است

روسیه می‌گوید علت تاخیر در واگذاری موشک‌های اس ۳۰۰ به ایران، «مشکلات فنی» است.

خبرگزاری روسی اینترفکس، این خبر را به نقل از الکساندر فومین، معاون اداره خدمات نظامی و فنی فدرال روسیه اعلام کرده است.


آزمایش موشک اس ۳۰۰ (AFP)

آقای فومین در جریان بازدید از یک نمایشگاه تسلیحاتی در هند افزوده است که به محض رفع مشکلات فنی، واگذاری این موشک‌ها از سوی مسکو به تهران آغاز خواهد شد.

وی در خصوص این مشکلات فنی، جزئیاتی ارائه نکرده است.

موشک‌ ضد هوایی اس۳۰۰ دارای سیستمی بسیار پیشرفته است، به‌طوری که می‌تواند هواپیمایی را در ارتفاع ۳۰ کیلومتر و در فاصله ۱۵۰ کیلومتر هدف قرار دهد. فروش سیستم موشکی اس۳۰۰ به ایران می‌تواند بازدارنده حمله هوایی آمریکا و یا اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای این کشور باشد.

فومین در جریان بازدید از یک نمایشگاه تسلیحاتی در هند افزوده است که به محض رفع مشکلات فنی، واگذاری این موشک‌ها از سوی مسکو به تهران آغاز خواهد شد

انتشار خبر تصمیم روسیه برای واگذاری این موشک‌ها به ایران، نگرانی مقام‌های غربی و اسرائیل را برانگیخته است. شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل، پیش‌تر در سفر به روسیه و در دیدار با دیمیتری مدودف، همتای روس خود از وی خواسته بود که در خصوص فروش این نوع موشک به ایران تجدیدنظر کند.

روسیه دی‌ماه سال ۱۳۸۵ با جمهوری اسلامی قرارداد تحویل موشک اس‌۳۰۰ را امضاء کرد، اما تاکنون این موشک‌ها را تحویل تهران نداده است. مبلغ قرارداد میان طرفین، ۸۰۰ میلیون دلار گزارش شده است.

بدنبال اعلام آغاز غنی‌سازی اورانیوم با غنای ۲۰ درصد از سوی ایران، تنش‌ها میان غرب و این کشور بر سر ادامه فعالیت‌های اتمی تهران افزایش یافته است. روسیه نیز بر لزوم افزایش تحریم ایران در صورت ادامه بی‌اعتنایی به درخواست‌های جهانی تاکید کرده است.

روز گذشته (سه‌شنبه) دولت‌های آمریکا، روسیه و فرانسه در نامه مشترکی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اقدام اخیر ایران برای غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصد را موجب افزایش نگرانی‌های جهانی اعلام کردند.

دولت‌های آمریکا، روسیه و فرانسه در نامه مشترکی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اقدام اخیر ایران برای غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصد را موجب افزایش نگرانی‌های جهانی اعلام کردند

در بخشی از این نامه آمده است که ایران در جهت افزایش تنش‌ها حرکت می‌کند.

رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید نیز هشدار داد که اگر دولت ایران رفتارهایش را تغییر ندهد، باید منتظر تبعات آن باشد.

وی همچنین اظهار داشت که هیچ گزینه‌ای برای حل مناقشه هسته‌ای ایران حذف نشده است.

گزارش‌های دیگری نیز حاکی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که به روسیه سفر کرده، محور عمده مذاکرات خود با مقام‌های این کشور را به فعالیت‌های اتمی ایران و درخواست از مسکو برای همراهی با جامعه جهانی در افزایش تحریم‌ها اختصاص داده است.

وی در عین حال در واکنش به اظهارات محمود احمدی‌نژاد مبنی بر این که «اسرائیلی‌ها بدنبال راه‌اندازی جنگ در بهار و تابستان سال آینده هستند»، گفت که تل‌آویو، چنین تصمیمی ندارد و تهران به علت تنش در مناسبات خود با جامعه بین‌المللی، از این بابت نگران است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

باز بازی روسها شروع شد. باج گیری بیشتر از دو طرف . یکی به نعل و یکی به میخ . ملاها ... به جای گوش دادن به حزب توده و هواداران خط امامی انها می گذاشتند مشاعی با امریکا مذاکره و اسراییل را به رسمیت بشناسد. حجاب را هم اختیاری می کردند و راه ورود سرمایه خارجی را باز (مثل چین و روسیه و ویتنام و اروپای شرقی) . تمام مشکلاتشان حل می شد. از این عربهای ...هم خلاص می شدند. اما ظاهرا در ایران عوامل توده ای حتی در جناح اصولگرا هم نفوذ کرده اند. بی خود نیست بعضی از انها با موسوی مدارا می کنند ولی در کوبیدن کروبی با همند٠

-- souvashoun ، Feb 17, 2010 در ساعت 01:00 PM

ایرانی ها که احمق نیستند نفهمند روسیه دشمن درجه یک است. آنان در انتظار فرصت هستند تا چوپ را تا ته در ماتحت یک به یک
این نژادپرستان و شیادان فرو کنند. مرگ بر روسیه

-- بدون نام ، Feb 18, 2010 در ساعت 01:00 PM