رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۷ بهمن ۱۳۸۸

بروجردی: سیاست‌های بریتانیا تغییر کند

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، از سفیر بریتانیا در ایران خواست به جای نامه‌نگاری، به لندن پیشنهاد کند سیاست‌های خود در قبال تهران را تغییر دهد.

سایمون گس، سفیر بریتانیا در ایران، چندی پیش در نامه‌ای به رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، در خصوص هرگونه کاهش رابطه تهران و لندن اظهار تاسف کرده بود.


علاءالدین بروجردی و سایمون گس

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از ماه گذشته تاکنون، طرحی را دستور کار خود قرار داده که در صورت تصویب نهایی، دولت را موظف به کاهش روابط با بریتانیا خواهد کرد.

به گزارش امروز سه‌شنبه خبرگزاری فارس، آقای بروجردی در پاسخ به نامه سفیر بریتانیا در تهران، نوشته که «اکثریت نمایندگان ملت بزرگ ایران بر لزوم کاهش سطح روابط دو کشور و حتی قطع رابطه» با لندن تاکید دارند.

این نماینده مجلس افزوده که دولت بریتانیا نه تنها از فرصت‌های جمهوری اسلامی، «بهره‌برداری» نکرده، بلکه از «واقعیت‌ها» نیز فاصله گرفته است.

آن‌طور که رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نوشته است، دولت بریتانیا به جای «عذرخواهی» از مردم ایران، به سیاست‌های گذشته خود همچنان ادامه می‌دهد و به همین خاطر نمایندگان مجلس خواستار تجدیدنظر در رابطه تهران و لندن هستند.

علاءالدین بروجردی افزوده که دولت بریتانیا نه تنها از فرصت‌های جمهوری اسلامی، «بهره‌برداری» نکرده، بلکه از «واقعیت‌ها» نیز فاصله گرفته است

بروجردی در بخش دیگری از نامه خود، به مواردی از سیاست‌های بریتانیا در برابر جمهوری اسلامی اشاره کرده که از نظر مقام‌های ایران «غیرقابل قبول و محکوم» است.

«جلوگیری از محکومیت عراق در شورای امنیت، مشارکت فعال در طراحی و تصویب قطعنامه‌های به اصطلاح حقوق بشر علیه ایران و ایفای نقش بسیار منفی در رابطه با استیفای حقوق مسلم ایران برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای» از جمله سیاست‌های بریتانیا است که در نامه بروجردی نسبت به آنها اعتراض شده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی همچنین از بریتانیا به خاطر نقش داشتن در «تحریم ایران در شورای امنیت سازمان ملل، طراحی و پیشنهاد تحریم‌های فرامنطقه‌ای، حمایت از گروهک تروریستی منافقین و دخالت آشکار در تحولات پس از انتخابات» انتقاد کرده و مجموعه این سیاست‌ها را محکوم کرده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی، پس از حوادث انتخابات، بارها بریتانیا را به دخالت در امور داخلی ایران و هدایت «آشوب‌ها» از طریق شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی و نیز کارکنان سفارت این کشور در تهران متهم کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
تاسف از کاهش احتمالی روابط تهران و لندن