رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۷ بهمن ۱۳۸۸

صحنه جان سپردن ندا؛ بهترین فیلم خبری سال

تصویر بردار ناشناسی که با استفاده از گوشی تلفن همراه، صحنه قتل ندا آقا سلطان را در جریان تجمع معترضان به نتیجه انتخابات ایران ضبط کرده، بهترین تصویر بردار خبری سال شناخته شد.

به گزارش آسوشیتد پرس، فیلم صحنه جان سپردن ندا، عنوان بهترین فیلم‌ خبری سال ۲۰۰۹ جایزه روزنامه‌نگاری جورج پولک George Polk را به خود اختصاص داده است.


این نخستین بار است که اهدا کنندگان جایزه جورج پولک، فردی ناشناخته را به عنوان یکی از برگزیدگان خود انتخاب می‌کنند.

جوایز جورج پولک که هر ساله توسط دانشگاه لانگ آیلند اهدا می‌شود و از معتبرترین جوایز در حوزه روزنامه‌نگاری است، در سال ۱۹۴۸ به یاد جورج پولک، گزارشگر شبکه خبری سی‌بی‌اس که هنگام تهیه خبر از جنگ داخلی یونان جان باخت، بنیان گذاشته شده است.

جان دارنتون، سرپرستی هیات اعطا کننده این جایزه، با صدور بیانیه‌ای گفته است که اثر این فیلمبردار ناشناس، به «تصویری نمادین از مقاومت مردم ایران تبدیل شده است.»

جان دارنتون، سرپرستی هیات اعطا کننده این جایزه، گفته است که اثر این فیلمبردار ناشناس، به «تصویری نمادین از مقاومت مردم ایران تبدیل شده است»

پیش تر نیز تایم لندن، ندا آقاسلطان را به عنوان شخصیت سال این روزنامه معرفی کرد و اعلام کرد که انتشار چهره غرق در خون ندا آقاسلطان، او را به «نماد جهانی مبارزه با استبداد» تبدیل کرده است.

نشریه آمریکایی تایم نیز با انتخاب ندا به عنوان یکی از قهرمانان برجسته سال ۲۰۰۹، نوشت که لحظه جان باختن ندا «شاید پربیننده‌ترین لحظه مرگ یک انسان در تاریخ بشریت باشد.»

این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی نه تنها قاتل وی را معرفی نکرده‌اند، بلکه بارها اعلام کرده‌اند که قتل ندا آقاسلطان مشکوک است و گروه‌های خارجی در آن دست داشته‌اند.

مادر ندا آقا سلطان، پس از اجرای تئاتر خیابانی «بازسازی صحنه قتل مشکوک آقاسلطان» در مقابل سفارت بریتانیا در تهران گفت: «می‌خواهم فریاد بزنم چه می‌خواهید از دخترم، او را کشتید حالا سیاه‌بازی راه انداخته‌اید مقابل سفارت انگلیس برای چی؟»

Share/Save/Bookmark