رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۷ بهمن ۱۳۸۸

ایران:‌ روسیه و چین واقع‌بین باشند

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، از روسیه و چین خواست که در خصوص پرونده اتمی جمهوری اسلامی «واقع‌بین» باشند.

رامین مهمانپرست امروز سه‌شنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، به رهبران روسیه و چین توصیه کرد: «به خاطر دسترسی یک کشور مستقل به حقوق خود، از فشار و تحریم استفاده نکنند.»


رامین مهمانپرست

آمریکا به منظور اعمال دور جدید تحریم‌ها علیه ایران، تلاش گسترده‌ای برای همراهی مسکو و پکن با جامعه‌ جهانی آغاز کرده است.

روسیه به طور تلویحی از این تحریم‌ها استقبال کرده و تلاش‌ها برای همراهی چین با این تصمیمات همچنان ادامه دارد.

محمود احمدی‌نژاد در واکنش به تغییر موضع روسیه در خصوص برنامه اتمی ایران، از مقام‌های کرملین خواسته که تهران را به غرب نفروشند.

مهمانپرست با هشدار به رهبران این چین و روسیه، نسبت به همراهی با جامعه‌ جهانی علیه جمهوری اسلامی، خطاب به آنها گفته که رویکرد آنها مورد «قضاوت مردم جهان» قرار خواهد گرفت

به گزارش خبرگزاری مهر، مهمانپرست نیز با هشدار به رهبران این دو کشور، نسبت به همراهی با جامعه‌ جهانی علیه جمهوری اسلامی، خطاب به آنها گفته که رویکرد آنها مورد «قضاوت مردم جهان» قرار خواهد گرفت.

ایران و غرب ماه‌ها بر سر تبادل اورانیوم ۳.۵ درصد تهران با اورانیوم با غنای نزدیک به ۲۰ درصد روسیه، مشغول مذاکره بودند که چندی پیش با بی‌نتیجه ماندن این مذاکرات، تنش‌ها بر سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی بار دیگر افزایش یافت.

روز گذشته نیز علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از پیشنهاد جدید آمریکا، روسیه و فرانسه در مورد تبادل سوخت هسته‌ای خبر داد که اظهارت وی چند ساعت بعد توسط مقام‌های این سه کشور تکذیب شد.

نمایندگان این سه کشور اعلام کرده‌اند که تنها پیشنهاد مطرح، همان مبادله سوخت اتمی است که سال گذشته از سوی آژانس مطرح شده است.

مهمانپرست روز گذشته (دوشنبه) در گفتگو با خبرگزاری ایلنا گفته بود که کشور‌های غربی پیشنهاد جدیدی ارائه نکرده‌اند، اما حاضر نشد درباره اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، موضع‌گیری شفافی کند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
احمدی‌نژاد: روسیه ایران را به غرب نفروشد