رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۷ بهمن ۱۳۸۸

عربستان خواستار اقدام فوری علیه ایران شد

سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان، خواستار راه حلی «فوری‌تر» از افزایش تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، برای حل و فصل برنامه اتمی این کشور شد.

به نوشته آسوشیتدپرس، شاهزاده سعود الفیصل در کنفرانس خبری مشترک با هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا تاثیر تشدید تحریم‌های شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی را زیر سئوال برد.


استقبال سعود الفیصل از هیلاری کلینتون (AFP)

وی، بلندپروازی‌های اتمی ایران را تهدیدی برای منطقه خواند که «افزایش تحریم‌ها، راه حلی بلند مدت و تدریجی برای مقابله با آن خواهد بود، در صورتی که فعالیت‌های هسته‌ای تهران، نیازمند راه حلی فوری و کوتاه مدت است.»

وی همچنین بر مقابله جهانی و به خصوص آمریکا با زرادخانه اسرائیل تاکید کرد.

جلب همکاری اعراب برای حمایت از افزایش تحریم ایران، از جمله اهداف اصلی سفر کلینتون به قطر و عربستان سعودی اعلام شده است.


دیدار کلینتون و ملک عبدالله، پادشاه عربستان (AP)

وزیر خارجه ایالات متحده در سفر خود به عربستان سعودی، با ملک عبدالله، پادشاه عربستان نیز به طور خصوصی ملاقات کرد.

خبرگزاری‌ها پیش از این گزارش کرده بودند که با توجه به این‌که بخش قابل توجهی از نفت مورد نیاز چین از ایران تامین می‌شود، قرار است کلینتون از مقام‌های سعودی بخواهد با صدور نفت بیشتر به چین، پکن را به همراهی با جامعه جهانی ترغیب کنند.

فیصل، برنامه اتمی ایران را تهدیدی برای منطقه خواند که «افزایش تحریم‌ها، راه حلی بلند مدت و تدریجی برای مقابله با آن خواهد بود، در صورتی که فعالیت‌های هسته‌ای تهران، نیازمند راه حلی فوری و کوتاه مدت است»

کلینتون روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد که ایران در حال تبدیل شدن به یک دیکتاتوری نظامی است.

وی افزود که گفتگوهایش با سران منطقه، حاکی از نگرانی آنها در خصوص اختلافات داخلی ایران و نیز صلح‌آمیز بودن رفتارهای ایران به عنوان یکی از کشورهای خاورمیانه است.

غرب بدنبال بی‌اعتنایی ایران به پیشنهاد مبادله اتمی آژانس، از آغاز سال جدید میلادی، بر افزایش تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی تاکید می‌کند.

مقام‌های ایران اعلام کرده‌اند که آمریکا، فرانسه و روسیه، پیشنهادهای جدیدی به تهران ارائه کرده‌اند. این در حالی است که هر سه کشور، به طور رسمی، این ادعای ایران را تکذیب کرده و اعلام کرده‌اند که تنها گزینه مطرح، همان پیشنهاد آژانس است.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
«ایران به سمت دیکتاتوری نظامی حرکت می‌کند»
آمریکا خواستار تغییر سیاست‌ اتمی ایران شد

نظرهای خوانندگان

Regim Ghabel etmad niest, Arab ha darand motahed meshavan by Amrika ta pedar Iran va Irani va regim fased ra dar beyarand, vay be hal mamlekat ma va bechareh mardum ke gear yek dictatory nezami fased va motghaleb va kodtachian oftadeand.

-- Hasan Ali ، Feb 16, 2010 در ساعت 12:00 PM

کارمان رسیده به جایی که این رژیم طالبان پرور تروریست ساز که زنها در انجا از ایران بی ارزش تر و کمیته امر به معروفش مثل ایران و حقوق بشر پایمال و با شمشیر گردن میزنند برای ما تعیین تکلیف می کند٠ چون با امریکا رابطه نداریم و اسراییل را به رسمیت نمی شناسیم . چرا اینجوری است ؟ چون کمونیست های روسی ما را به این روز انداختند با اشغال سفارت و پشتیبانی از خط امام روسی . هنوز ما را دنبال موسوی می دوانند. مصدق و شاه و بازرگان و بنیصدر را نفوذی های اینها و جنجال سازیهایشان در مطبوعات و رسانه ها ساقط کردند به نفع روس ها. هنوز هم کار روسیه را ماستمالی و خطر چین و ترکیه را بزرگ می کنند٠ اگر مسیله رابطه با امریکا و شناختن اسراییل عملی شود مسایل حقوق بشر و دموکراسی داخلی میشود و حلش اسانتراست چون نمی توانند انرا منتسب به خارج کنندولی کمونیست های روسی و خط امامی ها نمی گذارند٠

-- amirkabir ، Feb 16, 2010 در ساعت 12:00 PM

ببینید این دولت نادان احمدی‌نژاد کار را به کجا رسانده که یک رژیم فاسد ، ضد زن ، ضد بشر ، ضد انسان این گونه بر علیه ایران دهان باز می‌کند. شرم بر تو ای احمدی‌نژاد نادان.

-- نوید ، Feb 16, 2010 در ساعت 12:00 PM