رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۸ بهمن ۱۳۸۸

انتقاد صریح غرب از نقض حقوق بشر در ایران

اجلاس دوره‌ای شورای حقوق بشر سازمان ملل، با انتقاد صریح کشور‌های غربی از جمهوری اسلامی به علت نقض حقوق بشر در ایران همراه شد.

این اجلاس امروز دوشنبه در ژنو سوئیس و با حضور محمدجواد لاریجانی، رئیس هیات ایرانی شرکت‌کننده در این اجلاس برگزار شد.

براساس گزارش‌ها، نمایندگان بریتانیا و فرانسه خواستار انجام تحقیقات بین‌المللی در خصوص خشونت‌های پس از انتخابات در ایران شدند.


نمایی کلی از اجلاس دوره‌ای شورای حقوق بشر سازمان ملل

نماینده بریتانیا از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست که از بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل برای سفر به ایران به منظور انجام تحقیق در خصوص خشونت‌های پس از انتخابات و بررسی وضعیت حقوق بشر در این کشور، دعوت به عمل آورند.

نماینده فرانسه نیز به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل، از مقام‌های ایران خواست که به درخواست‌های جهانی برای پایان سرکوب معترضان در خیابان‌ها و بازداشت فعالان سیاسی توجه کنند.

نماینده بریتانیا از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست که از دبیر کل سازمان ملل برای سفر به ایران به منظور انجام تحقیق در خصوص خشونت‌های پس از انتخابات و بررسی وضعیت حقوق بشر در این کشور، دعوت به عمل آورند

نمایندگان استرالیا، اسپانیا، جمهوری چک، اتریش و هلند نیز با انتقاد از وضعیت حقوق بشر در ایران، خواستار اعزام گزارشگر ویژه به منظور بررسی وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری شدند.

نماینده آمریکا هم در سخنانی، سرکوب و شکنجه معترضان به نتیجه انتخابات، تحدید آزادی بیان و مطبوعات و دستگیری روزنامه‌نگاران، فعالان سیاسی و مدنی در این کشور را محکوم کرد، اما در خصوص لزوم انجام تحقیق بین‌المللی در این باره، مطلبی مطرح نکرد.

انتقاد از وضعیت اقلیت‌های قومی و مذهبی به خصوص بهائیان، از دیگر محور‌های سخنان نماینده آمریکا بود.

نمایندگان استرالیا، اسپانیا، جمهوری چک، اتریش و هلند نیز با انتقاد از وضعیت حقوق بشر در ایران، خواستار اعزام گزارشگر ویژه به منظور بررسی وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری شدند

نماینده کانادا هم طی سخنانی، از «شکنجه، قتل، و آزار و اذیت» معترضان در ایران به شدت ابراز نگرانی کرده و خواستار پایان دادن به خشونت‌های دولتی علیه آنها شد.

نماینده اسلوانی نیز با انتقاد از نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی در ایران، خواستار پایان دادن به اعدام‌ها به خصوص اعدام نوجوانان در جمهوری اسلامی شد.

گزارش‌ها حاکی است که نماینده اسرائیل در این اجلاس هم گفت که «زنان و اقلیت‌های مذهبی در ایران مورد تبعیض قرار می‌گیرند و آزادی‌های مذهبی و بیان، در جمهوری اسلامی وجود ندارد.»

او همچنین خطاب به هیات ایرانی اظهار داشت: «به جریان نفرت پایان دهید». وی در عین حال خواستار پاسخگویی ایران در خصوص «اعدام نوجوانان، شکنجه، قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان و فشار علیه اقلیت‌های مذهبی» شد.

نمایندگان ایرلند، لوگزامبورگ، ژاپن، نیوزیلند، مکزیک، اسلواکی، دانمارک و رومانی هم از جمله کشور‌هایی بودند که در سخنان خود از وضعیت حقوق بشر در ایران انتقاد کرده و خواستار پیوستن ایران به کنواسیون‌ منع شکنجه شدند.

نمایندگان نیکاراگوئه، بزریل، لبنان، ونزوئلا، بحرین، الجزایر، قطر، قزاقستان، هند، سریلانکا، سودان، چین، زیمباوه، بولیوی، کویت و ویتنام از گزارش ایران در مورد وضعیت حقوق بشر در این کشور استقبال کردند

در ادامه این جلسه سه ساعته، نمایندگان کشور‌های نیکاراگوئه، بزریل، لبنان، ونزوئلا، بحرین، الجزایر، قطر، قزاقستان، هند، سریلانکا، سودان، چین، زیمباوه، بولیوی، کویت و ویتنام نیز از گزارش ایران در مورد وضعیت حقوق بشر در این کشور استقبال کردند.

نماینده زیمباوه طی سخنانی گفت که «ما بسیار متاسفیم که مسئله حقوق بشر ایران سیاسی شده است.»

این نماینده افزود که «ایران به خاطر وضعیت حقوق بشر خودش، باید تقدیر شود.»

اظهارات محمدجواد لاریجانی
محمدجواد لاریجانی، رئیس هیات ایرانی شرکت کننده در این نشست نیز گفت که برخی اظهار‌نظر‌ها درباره وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی «تند» بود.

لاریجانی افزود که «هیچ فرد بهایی در ایران به صرف بهایی بودن محاکمه نشده است.»


محمدجواد اردشیر لاریجانی، رئیس هیات ایرانی شرکت‌کننده در اجلاس (عکس‌ها: رویترز)

نماینده ایران اظهار داشت:‌ «کسانی که این‌قدر در مورد بهایی‌ها حساس هستند، کاش نسبت به کودکان غزه و فلسطینی هم حساس بودند.»

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با دفاع از وضعیت حقوق بشر در ایران گفت که جمهوری اسلامی یکی از کشور‌های «دموکراتیک» در منطقه است.

وی ادامه داد که ایران «پایبند به اصول حقوق بشر و تعهدات بین‌المللی خود در این زمینه است» و اظهارات کشورهای غربی در این خصوص را همچون اظهارنظرها درباره پرونده اتمی‌اش، «سیاسی» می‌داند.

«کسانی که این‌قدر در مورد بهایی‌ها حساس هستند، کاش نسبت به کودکان غزه و فلسطینی هم حساس بودند»

لاریجانی برخی کشور‌های معترض به وضعیت حقوق بشر در ایران را متهم به اتخاذ «سیاست‌های دوگانه» کرد.

وی با انتقاد از کشور‌های غربی که با «معیار‌های فرهنگی خود» درباره وضعیت حقوق بشر در ایران موضع‌گیری می‌کنند، اظهار داشت: «راه‌های دیگری هم برای زندگی وجود دارند. این شعاری است که ما در ایران داریم.»

لاریجانی همچنین افزود که جمهوری اسلامی از کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل و سایر گزارشگران دعوت کرده که برای بررسی وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی به ایران سفر کنند.

هیات ایرانی قرار است به صورت غیررسمی، روز چهارشنبه پاسخ خود در مورد سئوالات مطرح شده در این نشست را ارائه کند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

نماینده زیمباوه طی سخنانی گفت که : «ایران به خاطر وضعیت حقوق بشر خودش، باید تقدیر شود.»
نماینده ایران اظهار داشت:
‌ «جمهوری اسلامی یکی از کشور‌های «دموکراتیک» در منطقه است.»
--------------------------------------------------------
مردم ایران :
آفرین ؛ باریکلا ؛ یه کف مرتب به افتخار آقایون ؛ هیبیب هوراااااا............

-- امت (ملت سابق) ، Feb 15, 2010 در ساعت 02:00 PM

باز هم با بیشرمی بیش از حد شروع کردند به یاوه سرایی. اینها رو باید از سازمان ملل بکنند بیرون. اینها نماینده یلغوزآباد هم نیستند چه برسد به ایران. این جانیها را باید بکلی منزوی کرد تا اینکه با یک حرکت نگهانی و قاطع مثل یک غده سرطانی از پیکر میهنمان کنده بشوند.

-- سبز یلغوزآباد ، Feb 15, 2010 در ساعت 02:00 PM

Nag va nefrat bar Larijani

-- بدون نام ، Feb 15, 2010 در ساعت 02:00 PM

فقط نمایندگان حکومت جمهوری اسلامی هستند که میتوانند با افتخار تمام در مجامع بین المللی سر بلند کنند و بگویند چرا برای ایرانیان نگرانید ولی برای زن مصری در آلمان و فلسطینیان نه. انگار مردم ایران به اینها رأی داده اند که حافظ منافع دیگران باشند.

-- بخت النصر خراسانی ، Feb 15, 2010 در ساعت 02:00 PM

نماینده قاتلان جمهوری اسلامی مگه به غیراز دروغ هم چیزی درمخش هست????

-- مینا ، Feb 15, 2010 در ساعت 02:00 PM

آقای جواد آقا لاریجانی ، رئیس هیات ایرانی شرکت کننده در این نشست شاید توقع داشته که اظهار‌نظر‌ها درباره وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی «آهسته» باشد!!!

با این گنده کاریها و آزارو اذیتی می کنند؟ این همه مردم آزار می دهید شکنجه می دهید! خون مردم را تو شیشه کرده اند این اسلامگراهای افراطی حریص!
حرص حکومتی ها برای رفتن به بهشت و جهنم و داشتن مقام و ثروت در این دنیا روزی نابودشان خواهد کرد به امید پروردگار ایران زمین.

-- مسعود ازپارس ، Feb 15, 2010 در ساعت 02:00 PM

انتقاد غرب از ایران هیچ فایده‌ای ندارد. این حکومت وقیح تر از این هست که اهمیّتی به نظر جامعه بین المللی بدهد، در این شرایط کشور‌های غربی اگر میخواهند واقعا کاری برای مردم ایران انجام دهند باید ایران را تحت تحریم سیاسی قرار دهند یعنی‌ کلیه سفرای خود را از ایران فرا بخوانند، در غیر این صورت انتقاد‌های آنها تنها با پاسخ‌های بی‌ شرمانه امثال لاریجانی و سایر مزدوران حکومتی مواجه میشود و مردم ایران هر روز بیش از پیش سرکوب میشوند.

-- mehrnoosh ، Feb 15, 2010 در ساعت 02:00 PM

مردم ایران از ابتدایی ترین حقوق انسانی محروم بوده و حتی در منزل خود امنیت ندارند. یک رفراندم با نظارت جهانی و تضمین امنیت می تواند بیانگر شدت بیزاری مردم از حکومت نا مشروع و سرکوبگر این کشور مظلوم باشد و نشان دهد که اعای کذب دولتمردان چقدر با واقعیت فاصله دارد.

-- بدون نام ، Feb 15, 2010 در ساعت 02:00 PM

ایا وقت ان نرسیده که یک بار هم که شده ببینیم حقیقت دیانت بهائی چیست وچرا حکومت ایران اینقدر از بیان ازاد انان هراس دارد

-- بدون نام ، Feb 15, 2010 در ساعت 02:00 PM

تهوع آوره.

-- نیما ، Feb 16, 2010 در ساعت 02:00 PM

انسانهای ازاده- با ایمان- صادق- راستگو و بی تزویر در کشورهای دنیا که با بهاییان اشنا هستند و انها دوست خود میدانند و به انها احترام میگذارند - هم برای بهاییان نگرانند و هم برای کودکان فلسطینی. امروز در سازمان ملل در مورد شما صحبت میکنیم. لطفا تمرکزتان را روی جنایتهای مرتکب شده ازسوی خودتان بگذارد. بعلاوه اگر دولت دیگری کار خلافی میکند شما باید بسود خودتان از ان سوی استفاده کنید. سازمان ملل بزودی به ایران خواهد امد و جنایات شما را برای جهانیان افشا خواهد کرد. همه زندانیان سیاسی بیگناه هستند. اقای لاریجانی شما باعث شرمندگی تاریخ و ملت ما هستید و بهاییان در سراسر جهان باعث افتخار ایران و ایرانی هستند. سعی کنید تا وقت باقیست راه خود را عوض کنید. داور

-- بدون نام ، Feb 16, 2010 در ساعت 02:00 PM

dar jomhooryeh Eslami heechkas baraayeh Bahai boodan mohaakemeh nemeeshavad. Pas chera hagheh daaneshgaah raftan nadaarand? Cheraa hagheh emraareh moash nadarrand? Cheraa jormeh hameshan Jaasoosi baraayeh Israel hast?

-- Gloria ، Feb 16, 2010 در ساعت 02:00 PM

آقای خامنه ای با برنامه ای دراز مدت در صدد تغییر حکومت از جمهوری به موروثی است. در حال حاضر بطور غیر رسمی هم نمایندگان مجلس هم نمایندگان خبرگان و هم رئیس جمهور و دولت را رهبر تعببن می کند و مردم فقط نقش فرمایشی داشته و فقط برای فریب سازمان های بین المللی است. و حتماً بمب اتمی را هم خواهند ساخب . بمب اتمی تضمینی است برای حکومت که کشور های خارجی امنیت تخت و تاج خامنه ای را تهدید نکنند . ایران تبدیل به یک زندان بزرگ شده است.نخبگان و خواص در تهدید و ارعاب و بازداشت و شکنجه هستند. حتی بیت امام خمینی و بزرگان انقلاب و مراجع هم مورد اهانت و حمله قرار گرفته است. کشورها و سازمان های حقوق بشر بسیار ضعیف و کند عمل می کنند و این در نهایت باعث پشیمانی آنها خواهد شد. اسلام و حکومت اسلامی و ولی فقیه تعریف شده در قانون اساسی و انقلابی که به رهبری امام خمینی انجام پذیرفت کاملاً مرده است. آنچه هست یک حکومت کاملاً دیکتاتوری و کاملاً عوام فریب است .در نهایت این حکومت قانون اساسی جدید خود را اعلام خواهد کرد و با وجود بمب اتم بی باکانه بر تمام قطعنامه های حقوق بشر پشت پا خواهد زد. چنین کشوری حتماً تهدید بزرگی برای کشورهای منطقه و امنیت جهانی خواهد بود.مردم ایران کم کم ارزش های اخلاقی خود را از دست می دهند . و دورویی، تظاهر، تملق،دروغ، ترس و اضطراب ، رشوه و دزدی و سایر فسادها گریبان گیرشان خواهد شد بطوریکه از نظر شاخص فساد مردم ایران رتبه اول را در جهان کسب خواهند کرد . این عاقبت شومی است که منتظر مردم ایران است و هرروز به آن نزدیک تر می شود.

-- مرتضی ، Feb 17, 2010 در ساعت 02:00 PM

اقای لاریجانی : اگر به بهاییان فرصت تحصیل و فعالیت داده شود, قطعآ آ نها با عفاید والای انسانی و اجتمایی , ایران را گلستان خواهند کرد.نمونه بارز آن ایرانیانی که جای جای جهان متفرق و سبب افتخار ایرانیان هستند.

-- روبینا ، Feb 17, 2010 در ساعت 02:00 PM