رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۶ بهمن ۱۳۸۸

آمریکا خواستار تغییر سیاست‌ اتمی ایران شد

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا از مقام‌های ایران خواست در سیاست‌ اتمی «خطرناک» خود بازنگری کنند.

به گزارش رویترز، خانم کلینتون که به قطر سفر کرده است، موضع گیری‌های اتمی ایران را موجب دور شدن جمهوری اسلامی از جامعه بین‌الملل و از دست دادن فرصت دانست که «هزینه‌های سنگینی» برای تهران به همراه خواهد داشت.


استقبال از هیلاری کلینتون در فرودگاه بین‌المللی قطر (AP)

وی طی سخنانی در اجلاس آمریکا و کشورهای اسلامی در دوحه، پایتخت قطر، افزود: «ما فعالانه در حال رایزنی با متحدان منطقه‌ای و بین‌المللی خود برای اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران هستیم.»

جلب همکاری اعراب برای حمایت از افزایش تحریم ایران، از جمله اهداف اصلی سفر کلینتون به قطر و عربستان سعودی اعلام شده است.

جیمز جونز، مشاور امنیت ملی باراک اوباما نیز از تلاش آمریکا برای ارائه تحریم‌های جدید علیه ایران به شورای امنیت، در «ماه جاری میلادی» خبر داده است

با توجه به این‌که بخش قابل توجهی از نفت مورد نیاز چین از ایران تامین می‌شود، قرار است کلینتون از مقام‌های سعودی بخواهد با صدور نفت بیشتر به چین، پکن را به همراهی با جامعه جهانی ترغیب کنند.

چین به عنوان یکی از اعضای اصلی شورای امنیت و نیز گروه ۱+۵، همواره با تحریم بیشتر ایران مخالفت کرده و خواستار ادامه گفتگوها درباره برنامه اتمی جمهوری اسلامی شده است. تحلیل‌گران، روابط اقتصادی گسترده چین با ایران را دلیل مخالفت پکن می‌دانند.

در همین حال، جیمز جونز، مشاور امنیت ملی باراک اوباما نیز از تلاش آمریکا برای ارائه تحریم‌های جدید علیه ایران به شورای امنیت، در «ماه جاری میلادی» خبر داده است.

به گفته بایدن، واشینگتن، «حمایت همه، از روسیه تا اروپا» را بدست آورده و بدنبال همراهی چین است تا مقام‌های ایران بدانند که نمی‌توانند به فعالیت‌های اتمی خود ادامه دهند

آقای جونز به شبکه تلویزیونی فاکس نیوز گفته است که آمریکا حمایت جهانی را برای تشدید تحریم ایران بدست آورده است.

جونز در عین حال در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان اظهار داشت که چین در مورد تحریم کره شمالی، «به خوبی با آمریکا همراهی کرده و وی فکر می‌کند که پکن به عنوان کشوری قدرتمند و مسئول، در مورد ایران نیز رفتاری مشابه در پیش خواهد گرفت.»

جو بایدن، معاون اوباما نیز در گفتگو با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی گفته است که انتظار می‌رود آمریکا حمایت چین برای همراهی با جامعه بین‌الملل در خصوص افزایش تحریم ایران را جلب کند.

بایدن، با تردید در خصوص تولید نخستین محموله اورانیوم ۲۰ درصدی در ایران، گفت که احمدی‌نژاد برای «منحرف کردن افکار جهانی از نقض حقوق و آزادی‌های مردم ایران» این مسئله را مطرح کرده است

به گفته وی، واشینگتن، «حمایت همه، از روسیه تا اروپا» را بدست آورده و بدنبال همراهی چین است تا ایران در جهان منزوی شود و مقام‌های این کشور بدانند که نمی‌توانند به فعالیت‌های اتمی خود ادامه دهند.

آقای بایدن در عین حال، با تردید در خصوص اظهارات محمود احمدی‌نژاد مبنی بر تولید نخستین محموله اورانیوم ۲۰ درصدی، گفت که وی برای «منحرف کردن افکار جهانی از نقض حقوق و آزادی‌های مردم ایران» این مسئله را مطرح کرده است.

احمدی‌نژاد چند روز پس از دستور تولید سوخت اتمی ۲۰ درصدی، روز ۲۲ بهمن اعلام کرد که ایران موفق به تولید این سوخت شده است.

بسیاری از کشورهای غربی، اظهارات وی را «بلوف» می‌دانند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

امیدوارم آمریکا بیاید ما را از دست این شیاطین اسلامی نجات بدهد. هر چه زودتر. ...آمریکا می ارزد به اسلامگراها.

-- آزاده ، Feb 14, 2010 در ساعت 03:00 PM

انشاالله که آمریکا بیاید!!

-- جوون بیست ساله ساکن زندان ایران ، Feb 14, 2010 در ساعت 03:00 PM

هیلاری جون جان مادرت به ما کمک کن از دست اینها راحت بشیم چند تا از این لشگر نظامی ات را از راه افغانستان یا عراق یا پاکستان بفرست داخل ایران تا با کمک مردم ایران این خونخواران را از ایران بیرون کنیم .
اگر اینها از ایران نروند مثل افعی اختاپوس مردم شما ها را هم می خورند حالا ما به شما می گیم شماها گوش نمی کنید وقتی این خونخواران خون شما ها ا هم ریختند پی به حرف های ما می برید ولی آن موقع دیر شده است .
زودتر دست به کار بشوید و سربازانتان را بفرستد داخل ایران همین دیگر حرفی ندارم چون خسته شدیم اینقدر به شماها گفتیم این خونخواران می خواهند شماها را هم نابود کنند ولی گوشتان بدهکار نیست ؟؟
باید گوش به حرف ما ملت ایران هرچه زودتر بدهید .

-- چش انتظار ، Feb 14, 2010 در ساعت 03:00 PM

اآزاده خانم لطفا نسخه نجات ما رو دست امريكاي هاي ندي چون خود اونا باعث وباني اين همه بدبختي ماشدن ما اگه به اتحاد يگانگي رسيديم وتونستيم بر اساس اهداف جنبش سبز خوب عمل كنيم مي تونيم به هدفمان برسيم ما ايراني هستيم و تسلط هيچ كشوري را قبول نداريم

-- بدون نام ، Feb 15, 2010 در ساعت 03:00 PM

خانم ياآقای آزاده شما اخبار پس از آزاد شدن افغانستان وعراق را دنبال نمی کنيد که باز هم آرزوی راه حل امتحان شده می کنيد.وجود اين به قول شما شياطين البته که هزينه زيادومرگباری به کشور تحميل کرده است ولی دخالت هرکشوری درايران يک فرصت طلايی به آنهاست که ديگر همه جناياتشان را اينبار نه با مدد گرفتن از دشمن فرضی بلکه با توجه به دخالت مستقيم خارجيان توجيه کنند.يک مثال ساده برای مقاييسه شايد شمارا متوجه روش آنهابکند اگربه استدلالی که آقای خامنه ای در موردجنايات زندان کهريزک کرددرمقايسه باآنچه که اوآن را فتنه بزرگ خواند. ودر پايان يادآورميشوم آين راه حل ها نشانه بی تابی ماست ودر آن وظيفه ما ناديده گرفته ميشود

-- بدون نام ، Feb 15, 2010 در ساعت 03:00 PM

يک روز نوبت ما خواهد رسید. که در میدان آزادی فریاد بزنیم. از صلح بگوییم و از آزادی. آنقدر بلند داد بزنیم که گلویمان یاری نکند. نوبت ما خواهد رسید که دستان هم را بگیریم و باز زنجیر سبز درست کنیم. باز ما می‌رسیم و دوباره هلهله در شهر راه می‌اندازیم. وقتی پیروز شدیم کمپین سبز کردن در و دیوار شهر راه می‌اندازیم. جشنواره فیلم سبز درست می‌کنیم. کتاب‌های سبز منتشر می‌کنیم پشت جلدش آن را تقدیم مادران سبز می‌کنیم. فیلم‌ می‌سازیم و ابتدایش آن را ندا و سهراب و شهدای مقاومت سبز تقدیم می‌کنیم. داستان روزهای مقاومت را سریال می‌کنیم و هر شب با بچه‌های خانه می‌نشینیم و مرور می‌کنیم. یک هنرپیشه پیدا می‌کنیم شبیه ندا، یکی سهراب می‌شود، یکی امیر جوادی‌فر. فردا مال ماست. فردا سبز است. آن روز به خیابان‌ها می‌ریزیم و تا صبح شادی می‌کنیم. در تاریخ می‌نویسند و عکس‌هایمان در کتاب‌های تاریخی همه دنیا چاپ می‌شود. فردا روزی بچه‌هایمان داستان جنبش سبز را در کتاب‌های درسی‌شان می‌خوانند و از ما می‌پرسند.
آن روز کسی را به جرم افکارش زندانی نمی‌کنند. روزنامه‌نگاری در زندان نیست و قلب تپنده‌ی دختری کف خیابان از تپش نمی‌ایستد. آن روز در زندان‌ها به کسی تجاوز نمی‌کنند و سیاستمداری را از زندان برای اعتراف به تلویزیون دولتی نمی‌آورند. روزنامه‌ها آنقدر چاپ می‌شوند تا خسته شوند. توقیف کلمه‌ای ایست که دیگر بی‌استفاده می‌شود. لبخند راز هر چهره است و ما برای همه‌ی شهیدان سبز بناهای یادبود با نورهای زیبا و خیره‌کننده در ورودی شهرها می‌سازیم. دیگر کسی قهرمانمان نیست. میرحسین و کروبی عکسشان کنار باقرخان و ستارخان در کتاب‌ها چاپ می‌شود. اما قهرمان خودمانیم که ماندیم و تکرار کردیم و خواندیم و ساختیم و کشیدیم و خندیدیم و زندگی کردیم تا در آخر دیکتاتور از بس شبها کابوسمان را دید، اعتراف کرد که: رنگ انقلاب شما را دیدم.

-- به نقل از بالاترین ، Feb 15, 2010 در ساعت 03:00 PM