رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۷ بهمن ۱۳۸۸

کروبی: استراتژی جدید جنبش اعلام می‌شود

مهدی کروبی می‌گوید به زودی‌، برای تعیین استراتژی جدید جنبش سبز، با میرحسین موسوی جلسه‌ای خواهد داشت.

آقای کروبی، زمان برگزاری این جلسه را هفته جاری اعلام کرده و گفته که نتایج آن را به اطلاع طرفداران جنبش سبز خواهد رساند.


آقای کروبی به روزنامه ساندی ‌تلگراف گفته است در صورتی که دولت اجازه برگزاری تجمع به مخالفان را ندهد، جنبش سبز ناچار به انتخاب «روش‌های دیگری» خواهد شد.

در روز ۲۲ بهمن، طرفداران جنبش سبز قرار بود با نماد‌های سبز در خیابان‌ها حاضر شوند که به خاطر فشار و تهدید نیرو‌های امنیتی، موفق به چنین کاری نشدند. در این مراسم، مهدی کروبی، محمد خاتمی و میرحسین موسوی نیز مورد هجوم لباس شخصی‌ها و نیروهای امنیتی قرار گرفتند.

دولت ایران بیش از هشت ماه است که به منتقدان و مخالفان خود اجازه برگزاری هیچ تجمعی را نمی‌دهد.

«فضای فعلی که تحت تسلط وحشت و نظارت پلیسی است، باید از بین برود و موقعیتی بوجود بیاید که همه مردم بتوانند گردهم بیایند و عقیده خود را نسبت به آینده حکومت ابراز کنند»

به گفته دبیرکل حزب اعتماد ملی، دولت در حال حاضر، «تحمل کمتری» دارد و سعی می‌کند علیه مردم با خشونت رفتار کند.

این رهبر مخالفان دولت اظهار داشته که «ما می‌خواهیم خواسته‌های صلح‌جویانه را در چارچوب قانون اساسی» دنبال کنیم و در این میان، مردم نباید «هزینه‌ بالایی» بپردازند.

کروبی در ادامه این مصاحبه اظهار داشت: «هرگز نمی‌توان از حق مردم گذشت، اما باید راه مناسبی برای احقاق حقوق مردم بیابیم و انقلاب را به مسیر اصلی‌اش بازگردانیم.»

وی در بخش دیگری از اظهارات خود، بر خواسته‌های رهبران مخالفان دولت مبنی بر «آزادی بی‌قید و شرط زندانیان سیاسی، برگزاری انتخابات آزاد، لغو نظارت استصوابی، آزادی مطبوعات و به رسمیت شناختن حق انتقاد» تاکید کرده است.

«زندگی سیاسی برخی، از جمله بعضی افراد نظامی، به بحران وابسته است. آنها حقوق مردم را انکار می‌کنند و سعی در تسلط به فضای سیاسی و اقتصادی مملکت دارند»

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، پیش‌تر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، تحقق این خواسته‌ها را موجب خروج جمهوری اسلامی از وضعیت «بحرانی» دانسته بودند.

به گفته کروبی، «فضای فعلی که تحت تسلط وحشت و نظارت پلیسی است، باید از بین برود و موقعیتی بوجود بیاید که همه مردم بتوانند گردهم بیایند و عقیده خود را نسبت به آینده حکومت ابراز کنند.»

دبیرکل حزب اعتماد ملی همچنین با انتقاد از ادامه خشونت‌ها‌ علیه معترضان در ایران، گفته است: «زندگی سیاسی برخی، از جمله بعضی افراد نظامی، به بحران وابسته است. آنها حقوق مردم را انکار می‌کنند و سعی در تسلط به فضای سیاسی و اقتصادی مملکت دارند.»

کروبی در بخش دیگری از اظهارات خود افزوده است: «علمای عظام نگران اوضاع هستند. آنها نگران حکومت و آینده جمهوری اسلامی ایران هستند.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

استراتژیهای جدید:
۱. جدی و سرسخت بودن در پیاده کردن موارد زیر.
۲. برگزاری تجمعات هفتگی هدفدار، با مجوز یا بدون مجوز. الف.) تجمع برای آزادی زندانیان در مقابل زندان اوین و بازداشتگاهها. ب.) تجمع در مقابل وزارت کشور برای انتخابات آزاد. پ.) تجمع در مقابل شورای نگهبان برای انحلال شورای نگهبان. ت.) تجمع برای حقوق زنان. ج.) تجمع در مقابل صدا و سیما برای پایان دروغ پراکنی و حذف سانسور. د.) تجمع برای آزادی مطبوعات
۳. آغازاعتصابات در بازار یا تعطیلی بازار با برگزاری تجمعات کوچک روزانه. اصولا درخواست تجمع در اطراف بازار موجب تعطیلی بازار میشود و هدف بر آورده است.
۴. درخواست از مردم، دانشگاهیان و حقوقدانان برای ارسال نظرات و پیشنهادات به کمیته اصلاح قانون اساسی.
۵. اطلاع رسانی و فراهم کردن مقدمات برای برگزاری رفراندم.
۶. برگزاری رفراندم.
به امید ایرانی آزاد.

-- کوشا ، Feb 14, 2010 در ساعت 02:00 PM

اميدواريم واقعا به فكر مردم بوده باشيد و در پي ايراني آزاد و آباد و دمكراتيك.

شما تاكنون صراحتا نظرتان را بيان كرده‌اييد. انتظار مي‌رود ساير سران اصلاحات نيز همين گونه عمل كنند و مواضع سياسي خود را شفاف بيان نمايند. چرا كه مردم جانانه مقاومت كرده‌اند و نشان داد‌ه اند براي احقاق حقوقشان و دفاع از حق هميشه بوده‌اند. و ترديد و دودلي گروهي از مردم ناشي از عدم صراحت برخي از رهبران اصلاحات در بيان مواضع سياسي شان است.
اتخاذ هر گونه استراتژي از جانب شما منوط به همراهي بخش مردد مردم است. آنها نگرانند كه در ميانه راه رها شوند.

اگر همانگونه كه تاكنون نشان داده‌اييد در دفاع از حقوق (سياسي، اجتماعي و مدني) ايرانيان آزاده و آزاديخواه همچنان استوار بمانيد قاطبه ايرانيان داخل و خارج از ايران از اين استراتژي فراگير شما تا پاي جان دفاع خواهند كرد تا رهبران و مزدوران كودتاچي و ضد ايراني را تحويل عدالت دهيم.

ما بيشماريم و در همه جاي دنيا هستيم.
زنده و پاينده باشيد

-- بدون نام ، Feb 14, 2010 در ساعت 02:00 PM

راهبرد رهبران جنبش سبز تا وقتی حفظ نظام باشد کاری جز آب در هاون کوبیدن و به کشتن دادن جوانان انجام نمی‌شود.

-- بدون نام ، Feb 14, 2010 در ساعت 02:00 PM

اگر هر هفته در مكان تعيين شده تجمع كنيم موفق ميشويم.

-- farhad ، Feb 15, 2010 در ساعت 02:00 PM

با سلام پیشنهاد می شود جنبش سبز به فعالیتهای غیر سیاسی مثل محیط زیست درختکاری کوهپیمایی و ... رو آورد

-- مهران ، Feb 15, 2010 در ساعت 02:00 PM

وقتی یک نفر در داخل کشور است، نمی تواند خواستار نابودی نظامی شود که همه نیروهای نظامی و بودجه مملکت را در دست دارد. در خارج و در امنیت نشستن و خواستار نابودی نظام شدن پشیزی ارزش ندارد. بر فرض که موسوی و کروبی خواستار نابودی نظام شده و همان روز حذف شدند، آیا کسی جز حاکمان دیکتاتور از این وضعیت سود خواهد برد؟ مبارزه استراتژی و تدبیر می خواهد و با بستن چشم و باز کردن دهان ها چیزی عایدمان نخواهد شد.

-- بدون نام ، Feb 15, 2010 در ساعت 02:00 PM

برگزاری تجمعات هفتگی و همچنین داشتن یک شبکه ماهواره ای از مهمترین نیازهای جنبش سبز است.

-- آزادیخواه ، Feb 15, 2010 در ساعت 02:00 PM

zende bad azadi.
ma piruzim.aghae kahrubi aferin be shoma wa shojaete shoma.din ra az hokomat ,wa welajet goda konid.ba drud

-- perwane mousawi ، Feb 15, 2010 در ساعت 02:00 PM

خدا اين مرد را نگه دارد.

-- سعيد ، Feb 15, 2010 در ساعت 02:00 PM

با سلام زنده و پاينده باشيد

-- amir ، Feb 15, 2010 در ساعت 02:00 PM

یکی از نکاتی که همه ی انقلابیون سال 57 باید مورد توجه قرار دهند اعلام عمومی این حقیقت است که گذشته از اشتباهات اولیه در آستانه ی انقلاب ، بزرگترین انحراف زمانی اتفاق افتاد که اولین رئیس جمهور منتخب مردم به ناحق برکنار گردید . و اینکه هر گونه اطلاعات از زد و بندهای خارجی با باندهای داخلی در برکناری او را در اختیار مردم قرار دهند تا مخصوصا درسی شود برای نسل جدید که از این پس اجانب نتوانند با کمک گمراهان داخلی مردم را از برکات رهبران ملی و دلسوزان کشور ، همانند آنچه در مورد امیرکبیرها ، مصدق ها و بنی صدرها اتفاق افتاد ، محروم نمایند که با حاکم کردن نا اهلان و استقرار دیکتاتوری ثروتهای ملی و حاصل دسترنج ملت نسیب جهانخواران گردد . چنین اقدامی جوانان کشور را در دستیابی به حقوق خود مصمم تر خواهد کرد .

-- بدون نام ، Feb 16, 2010 در ساعت 02:00 PM

_ لازم است فعالان سیاسی دارای تشکل در داخل کشور هر چه سریعتر بطور رسمی از حاکمیت بخواهند لااقل به انتخاب خودشان یک روز را جهت آنچه در ماده بیست و هفتم قانون اساسی مورد ادعای خودشان ، حق مردم برای راهپیمایی و اعلام نارضایتی خود از اوضاع جاری عنوان شده اعلام نمایند تا سیه روی شود آنکه در اوغش باشد . برای این منظور مهلتی چند ماهه برای رژیم مشخص کنند تا در صورت استنکاف ، خود در اینمورد تصمیم بگیرند .

-- بدون نام ، Feb 16, 2010 در ساعت 02:00 PM