رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۷ بهمن ۱۳۸۸

احمدی‌نژاد: روسیه ایران را به غرب نفروشد

محمود احمدی‌نژاد از روسیه خواست به مناسبات خود با ایران، «ابزاری» نگاه نکند و روابط تهران و مسکو را به غرب نفروشد.

به گزارش امروز یکشنبه پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، آقای احمدی‌نژاد به نشریه VIP روسیه گفته که تهران، مناسبات خود با مسکو را به «غرب نمی‌فروشد» و از روسیه نیز چنین انتظاری دارد.


احمدی‌نژاد همچنین اظهار داشته که نگاه تهران به مسکو، «هیچ‌گاه ابزاری» نبوده است.

این اظهارات رئیس دولت دهم در شرایطی ایراد می‌شود که روسیه طی ماه‌های گذشته، مواضعی انتقادی نسبت به برنامه‌های اتمی ایران اتخاذ کرده است.

احمدی‌نژاد به توافق گازی و نفتی میان ایران و روسیه اشاره کرده و از اینکه شرکت‌های روسی در حوزه‌های نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، انتقاد کرده است

روسیه که از اعضای اصلی شورای امنیت سازمان ملل است، نسبت به دیگر اعضای این شورا از جمله فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده، علاقه کمتری به تحریم ایران از خود نشان داده، اما به تازگی با جامعه بین‌الملل در این خصوص همراه شده است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، چندی پیش گفت که ایران «نمی‌تواند دنیا را تا ابد منتظر نگه دارد.»

روسیه و چین از متحدان استراتژیک ایران، در رویارویی اتمی جمهوری اسلامی با غرب به‌شمار می‌روند.

احمدی‌نژاد خطاب به مقام‌های روس اظهار داشت که جمهوری اسلامی مایل به استفاده از ظرفیت‌های خالی دو کشور برای توسعه مناسبات است، اما «کسی را مجبور به کاری» نمی‌کند

احمدی‌نژاد با انتقاد تلویحی از تغییر رویکرد روسیه در مورد برنامه‌ای اتمی ایران گفت: «تجربه ۳۰ سال گذشته نشان داده است که ایران قادر است از منافع و استقلال خود حفاظت و در مسیر پیشرفت حرکت کند.»

وی خطاب به مقام‌های روس اظهار داشت که جمهوری اسلامی مایل به استفاده از ظرفیت‌های خالی دو کشور برای توسعه مناسبات است، اما «کسی را مجبور به کاری» نمی‌کند.

به گفته احمدی‌نژاد، ایران، بدون سلاح اتمی هم می‌تواند از خود دفاع کند و «کسانی که ما را متهم به داشتن سلاح اتمی می‌کنند، خودشان سلاح اتمی دارند.»

رئیس دولت نهم همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود، به توافق گازی و نفتی میان ایران و روسیه اشاره کرده و از اینکه شرکت‌های روسی در حوزه‌های نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، انتقاد کرده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

احمدی نژاد دریوزگی را به حد اعلا رسانده است. شرم آوره.

-- amir ، Feb 14, 2010 در ساعت 01:00 PM

روس ها ناموس خود را هم در برابر پول و قدرت می فروشند ؛ شما که جای خود داری!
بهتر است حکومت اسلامی(جمهوری اسلامی سابق) ؛ منافع ملی ایران و دریای مازندران و میادین نفتی و گازی کشور و ... را به روسیه نفروشد.

-- جنبش سبز ، Feb 14, 2010 در ساعت 01:00 PM

تو و راهبر فرزانه ات برای یک روز بیشتر بر قدرت ماندن حاضرید حیثیت و شرف نداشته اتان را به یک عطسه ی بز بفروشید! حالا از روسیه که در حتا ناموس فروشیش ، و ...دست شما را هم از پشت بسته التماس می کنید که شما را نفروشد. شما خودتان هم می دانید که روسیه در ...تا کجا پیش می رود بنا بر این آنها از شما بهتر ها را حتا خانواده ی خود را هم می فروشند ، شما که جای خود دارید. و صد البته شما ها هم اگر از آنها در این رابطه پیشرفته تر نباشید عقب مانده هم نیستید. ما شما را بزیر خواهیم کشید؟
زنده باد انقلاب سبز
زنده باد جمهوری ایران

-- بدون نام ، Feb 14, 2010 در ساعت 01:00 PM

ای شرم بر تو که ننگ ایران زمینی که اینچنین به گدایی اجنبی افتاده ای. ای ننگ بر تو که روح شهیدان و دلاوران وطن پرست ایران زمین را که از برای استقلال و بزرگی وطن خونها داده اند، اینگونه به لرزه می آوری...ای ننگ بر تو احمدی نژاد.

-- سپهر ، Feb 14, 2010 در ساعت 01:00 PM

ای بابا اینها همش سیاه بازیه . روسها و چینیها همیشه با ایران بودند و فقط مسئله اینجاست که اونها بر خلاف ایران با غرب هم رابطه دارند . بنا براین گاهی اوقات برای اینکه اونها هم بتونند جلوی غربیها سرشون رو بالا بگیرند از این دعواهای زرگری درست میکنند و همش از قبل بین ایران و روسیه توافق شده . یعنی اونها میگن ما نمیتونیم زیاد جلوی غرب وایسیم بیا یه چند وقتی مثلا با هم روابطمون رو تیره کنیم تا دهن اونها هم بسته بشه ولی پشت پرده با هم ارتباطمون رو داریم و شما پولهاتون رو به ما بدید هواتون رو توی روزهای حساس داریم . مردم دلشون رو خوش نکنند که روسیه پشت ایران رو خالی میکنه . نوبتی با ایران هستند . یه مدت روسها و یه مدت چینیها . حالم از این دو تا کشور به هم میخوره . اگه این عوضیها نبودند تا الان جمهوری اسلامی به کتابهای تاریخ پیوسته بود .فقط کار ما رو سخت میکنند وگرنه ما مردم به زودی زود به زیر میکشیم این رژیم و رهبر رو .

-- behzad ، Feb 14, 2010 در ساعت 01:00 PM

شما که برای حفظ دولت نامبارکتون ایران و ملت ایران را به گروگان گرفتید ، اجازه ندارید از این چیزها صحبت کنید.

-- navid ، Feb 14, 2010 در ساعت 01:00 PM

احتمالا فشارهارو کمکم حس میکنند که این ... چنین خواستی رو از روسیه داره...

-- مینا ، Feb 14, 2010 در ساعت 01:00 PM

...

زنده باد جمهوری ایرانی

-- بدون نام ، Feb 14, 2010 در ساعت 01:00 PM

تا زمانی که اقای پوتین در روسیه اختیارات سیاسی را در دست دارد،نباید ار روسیه وحشت داشت،بلکه باید مواظب زیاده خواهی روسها بود.
از بین بردن اقتصاد و توان سیاسی روسیه در صدر فعالیتهای سیاسی امریکا است و پوتین و شورای امنیت روسیه هم اطلاع کامل از ان دارند.
اقای احمدی نزاد فرق شما با سیاستمداران روسیه زیاد است و بهتر است در نهوه و محتوای گفتارتان تجدی نظر نموده و به روش روسها کم سخن گفته و کمتر جنجال برانگیزید.المان مورخه ٢٦ . ١١ . ١٣٨٨
منصور پیرخانقاه

-- mansour piry khanghah ، Feb 15, 2010 در ساعت 01:00 PM

این ...دیکتاتور کوچک خجالت نمیکشد ؟

-- بدون نام ، Feb 15, 2010 در ساعت 01:00 PM

لعنت بر احمدی نژاد کودتاچی که اینگونه ایران را در مقابل روس ها و چینی های کمونیست کوچک کرده است. از انسا های کوچک و فرومایه جز این هم انتظاری نیست. جنبش سبز پیروز است.

-- آزادیخواه ، Feb 15, 2010 در ساعت 01:00 PM

باشه محمود جون، دفعه بعد که پوتین رو دیدم بهش میگم!

فعلاً تا بعداً

-- رابط مخصوص ، Feb 16, 2010 در ساعت 01:00 PM

zendebad gomhorie iran.i.

-- dario ، Feb 16, 2010 در ساعت 01:00 PM