رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۵ بهمن ۱۳۸۸
امام جمعه اهل سنت زاهدان:

«باید صدای معترضان شنیده شود»

امام جمعه اهل سنت زاهدان می‌گوید که در جمهوری اسلامی، باید برای مخالفان و موافقان، آزادی یکسان وجود داشته باشد و صدای معترضان شنیده شود.

به گزارش وب‌سایت ندای سبز آزادی، مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه این هفته زاهدان، با اعلام این مطلب گفت که معنای جمهوریت و اسلامیت، به رسمیت شناختن حق حاکمیت مردم و آزادی آنها است.


مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان

به گفته وی، «آزادی و اجرای عدالت» یکی از اهداف بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی بوده است و انتظار می‌رود «همان اهداف، نه کم و نه بیش، برای همه مذاهب و گروه‌ها به معنای واقعی محقق» شود.

مولوی عبدالحمید اظهار داشته است: «ملت ایران با این امید انقلاب را به پیروزی رسانید که اهداف آن محقق شوند و اکنون خواستار بررسی و تحقق همان اهداف هستند.»

به گفته مولوی عبدالحمید، «آزادی و اجرای عدالت» یکی از اهداف بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی بوده است و انتظار می‌رود «همان اهداف، نه کم و نه بیش، برای همه مذاهب و گروه‌ها به معنای واقعی محقق» شود

وی همچنین افزوده که مردم «می‌خواهند اهداف انقلاب و قانون اساسی مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد و همه مواد و بندهای قانون اساسی اجرا شود.»

این روحانی اهل سنت همچنین یادآورد شده که اسلام به موافقان و مخالفان اجازه می‌دهد تا «آزادانه» اظهار نظر کنند و پاسخ آنها را نیز می‌دهد.

مولوی عبدالحمید، پیش‌تر در خطبه‌های نماز جمعه نهم بهمن ماه مسجد مکی زاهدان، از نحوه برخورد حکومت با اعتراض‌ها و انتقادها، افزایش اعدام‌ها و اعتراف گرفتن با اعمال فشار و شکنجه انتقاد کرده بود.

وی گفته بود: «اعتراضات و مسائلی که در کشور به وجود آمده است، حکایت از مطالباتی دارند که بی‌پاسخ مانده است. این اعتراضات باید شنیده شوند و سیاست‌های نادرستی که موجب آن شده‌اند، تغییر یابند.»

امام جمعه زاهدان افزوده که مردم «می‌خواهند اهداف انقلاب و قانون اساسی مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد و همه مواد و بندهای قانون اساسی اجرا شود»

مولوی عبدالحمید همچنین با انتقاد از شکنجه برخی بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات افزوده بود: «چنین پدیده‌ای را نه اسلام و دین قبول دارد و نه قانون اساسی.»

در ایران بیش از هفت ماه است که اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات و وقایع پس از آن ادامه دارد.

جمهوری اسلامی با معترضان برخورد‌های خشونت‌باری دارد، به طوری که در این مدت، بر اساس آمارهای دولتی، دست‌کم ۴۰ تن بر اثر این برخورد‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

نهاد‌های مدافع حقوق بشر و کشور‌های غربی به شدت نگران افزایش خشونت‌های دولتی علیه معترضان هستند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

درود بر مولوی! امروز با مولوی فردا مولوی با ماست!

-- مسعود ازپارس ، Feb 13, 2010 در ساعت 01:00 PM

زماني كه برادران كرد و بلوچ را جمهوري اسلامي سركوب مي‌كرد ما سكوت مي‌كرديم اكنون آنها به كمك ما آمده‌اند. يادمان نرود كه بني آدم اعضاي يكديگرند.
درود بر مولوي كه منافع همه گروههاي ايراني را مطالبه مي‌كند. روحانيون شيعي از وي بياموزند و دست از ادعاهاي دروغين بردارند.

-- بدون نام ، Feb 13, 2010 در ساعت 01:00 PM

درودبر شما انسان درست و حقگو . ما هم زیر این حکومت له شده ایم

یک شیعه که شرمسار از رفتار این حکومت با شماست و اکثریت با ماست.

-- بدون نام ، Feb 13, 2010 در ساعت 01:00 PM

احسنت بر مولوی عبدالحمید . با اینکه ما با سنی ها خوب برخورد نکردیم وزمانی که مسجد و دوستان مولوی را زندان کردند ما سکوت کردیم ولی او امروز در کنار دیگر احاد مردم است و ندای عدالت خواهی را بلند کرده است. درود بر او و بر تمام عدالت خواهان.

-- ایرانی ، Feb 14, 2010 در ساعت 01:00 PM