رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۴ بهمن ۱۳۸۸

عبادی: جامعه‌ جهانی به مردم ایران کمک کند

شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل، از جامعه جهانی خواست تا از جنبش دموکراسی‌خواهی مردم ایران حمایت کنند.

خانم عبادی که روز گذشته (جمعه) در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو سخنرانی می‌کرد، از جامعه جهانی درخواست کرد به کمک مردم ایران بشتابند و مانع از سرکوب معترضان از سوی جمهوری اسلامی شوند.


رویترز

این برنده جایزه صلح نوبل هشدار داد در صورت تعلل جامعه‌ جهانی در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی، ممکن است ایران در آینده، با یک «تراژدی» مواجه شود.

وی همچنین خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی گفت که اکنون زمان آن رسیده که صدای مردم را بشنوند.

شیرین عبادی هشدار داد در صورت تعلل جامعه‌ جهانی در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی، ممکن است ایران در آینده، با یک «تراژدی» مواجه شود

عبادی در بخش دیگری از اظهارات خود با انتقاد از سرکوب‌ معترضان در ایران، خطاب به جامعه جهانی افزود: «لطفا به ما کمک کنید تا این آتش را در خانه‌مان خاموش کنیم»

این فعال حقوق بشر در عین حال اظهار داشت اگر فشار‌ها به ایران برای توقف سرکوب معترضان ثمربخش نباشد، جامعه‌ جهانی باید بر روی تحریم‌های سیاسی متمرکز شود.

وی همچنین روسیه و چین را متهم کرد که برای کاهش آثار تحریم‌های بین‌المللی، به ایران کمک می‌کنند و نتیجه این اقدامات آنها افزایش فشار‌ها بر مردم است.

قرار است نمایندگان ۴۷ کشور عضو شوراى حقوق بشر سازمان ملل متحد، دوشنبه هفته جاری در ژنو در جلسه ویژه‌ای، وضعیت حقوق بشر در ایران را بررسی کنند.

عبادی، روسیه و چین را متهم کرد که برای کاهش آثار تحریم‌های بین‌المللی، به ایران کمک می‌کنند و نتیجه این اقدامات آنها افزایش فشار‌ها بر مردم است

شیرین عبادی، ۱۹ بهمن ماه نیز در گزارشی که برای اعضای این شورا تهیه کرده بود، نسبت به ادامه سرکوب معترضان در ایران هشدار داد.

خانم عبادی در این گزارش، از کمیسر عالی‌ حقوق بشر سازمان ملل متحد درخواست کرده به «هر شیوه ممکن، دولت جمهوری اسلامی ایران را وادار سازید» قطعنامه‌های مجمع عمومی‌ سازمان ملل متحد را که در مورد نقض حقوق بشر در ایران صادر شده، اجرا کند.

بخشی از گزارش شیرین عبادی به وضعیت زندانیان سیاسی در ایران اختصاص دارد که در آن نوشته شده است: «با زندانیان سیاسی بسیار بد رفتاری می‌‌شود تا حدی که چند نفر از آنها در زندان و زیر شکنجه جان سپرده‌اند.»

وی در گزارش خود به وضعیت روزنامه‌نگاران، دانشجویان، زنان، معلمان، کارگران، دراویش و اقلیت‌های دینی در ایران نیز اشاره کرده است.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
«سرکوب‌ها ادامه یابد، فاجعه به بار می‌آید»

نظرهای خوانندگان

خانم تا حالا که میگفتین تحریمها به مردم ایران فشار میاورد. پس چی‌ شد؟

-- coral ، Feb 13, 2010 در ساعت 11:00 AM